تویوتا پریوس کم مصرف ترین خودرو داخل کشور است بنابراین آگاهی از میزان مصرف سوخت این خودرو شاید برای شما جالب باشد، مخصوصا زمانی که متوجه شوید که این خودرو هندلینگ و شتابی مشابه تویوتا کورولا دارد. بنابراین این این جهت تویوتا پریوس کم مصرف ترین خودرو داخل کشور است که این خودرو ژاپنی ، در هر 100 کیلومتر کمتر از 3/5 لیتر سوخت مصرف میکند. در ادامه با میهن پست همراه شوید.
این خودرو که نه تنها در لیست پاک ترین اتومبیل های بازار جهانی قرار دارد بلکه تویوتا پریوس کم مصرف ترین خودرو داخل کشور نیز هست زیرا علاوه بر 3/5 لیتر سوخت مصرفی برای هر 100 کیلومتر در این مسافت نیز فقط 99 گرم دی اکسید کربن تولید میکند و عنوان یک سدان سبز و دوستدار محیط زیست را دارد.
تویوتا پریوس کم مصرف ترین خودرو داخل کشور خودرویی هیبریدی است که از ترکیب قوای محرکهی پیشرانهی بنزینی و موتور الکتریکی در چرخهای جلو بهره میبرد. مسلما هماهنگی دو پیشرانه که اساسا در نوع سوخت مصرفی و تولید نیرو متفاوت هستند، فرآیند مهندسی پیچیدهای است و البته همه انتظار دارند نسل چهارم این خودرو نهتنها در بحث فنی بسیار خوب عمل کند بلکه بهتر از مدلهای پیشین خود باشد.
البته نباید فراموش کرد که تویوتا پریوس پرفروش ترین خودروی هیبریدی و از پرفروش ترین برند خودرویی جهان است که سابقه ی فروش بیش از 3/7 میلیون دستگاه از مدلهای مختلف خود را در 20 سال اخیر به همراه دارد. بنابراین در معرفی این خودرو هرگز با خودرویی معمولی روبه رو نیستیم.
تویوتا پریوس از سال 2016 در زیر کاپوت خود مجهز به پیشرانهی 1/8 لیتری بنزینی 4 سیلندر، با چرخهی اتکینسون شده است که 95 اسب بخار قدرت و 142 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. بیشترین قدرت در دور موتور 5200 و بیشترین گشتاور در دور موتور 3600 دور در دقیقه حاصل میشود.
با این حال و از سویی دیگر، در کنار همین پیشرانه ی بنزینی ، موتور الکتریکی پریوس وجود دارد که ۷۲ اسب بخار قدرت و 163 نیوتن متر گشتاور به همراه دارد. مجموع توانی که از این پیشرانهها به چرخهای جلو منتقل میشود، حداکثر 121 اسب بخار است که منجر به رسیدن خودرو به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در مدت زمان 10/5 ثانیه و نهایت سرعت 185 کیلومتر بر ساعت میشود.
شاید بپرسید چرا مجموع قدرت 95 و 72 اسب بخار در نهایت به عدد 121 رسیده است؟ پاسخ در به هم پیوستگی سیستم تولید نیرو در پریوس است که مستقل و جدا از یکدیگر (روی محور جلو و عقب) عمل نمیکند. بدین ترتیب اتلاف انرژی کم میشود و مصرف سوخت به طرز چشمگیری کاهش مییابد تا در هر 100 کیلومتر بسته به نوع رانندگی در جاده یا شهر، تنها 2/9 تا 4/7 لیتر بنزین نیاز باشد.
موتور الکتریکی تویوتا پریوس ، قطعهی مهمی در حل معمای مصرف سوخت این خودرو است. این موتور بینیاز از شارژ با برق شهری است و انرژی مورد نیاز باتری آن از طریق پیشرانه بنزنی تأمین و شارژ میشود. بخش موتور الکتریکی، باتری و متعلقات پریوس – که با دو نوع باتری ساخته میشود – نسبت به مدلهای پیش از خود ۶ درصد سبکتر، 12 درصد کوچکتر و 20 درصد کممصرفتر شده است. نوع اول که به ایران وارد شده از نوع نیکلمتال و نوع دوم لیتیوم یون است. از نظر نوع کار کرد این دو کاملا یکسان هستند و با ولتاژهای تقریبا یکسانی کار میکنند؛ بهای تمام شدهی آنها هم برای تویوتا یکسان است، اما فناوری بهکاررفته در لیتیوم یون، جدیدتر و در نتیجه 16 کیلوگرم از معادل مجهز به باتری نیکل-متال خود، سبکتر است. به همین دلیل تویوتا تصمیم گرفته مدل مجهز به باتریهای لیتیومی پریوس را با آپشنهای بیشتری ارائه کند که ضمن جبران وزن 16 کیلوگرمی، دقیقا همان مصرف سوخت را به ارمغان بیاورد.
مقایسه مصرف سوخت چند خودرو وارداتی در مقابل تویوتا پریوس
تویوتا پریوس ۲۰۱۶ | هیوندای سوناتا هیبرید ۲۰۱۷ | لکسوس CT200h | تویوتا کمری هیبرید ۲۰۱۶ | تویوتا کمری ۲۰۱۶ | رنو تالیسمان | تویوتا کرولا XLI | هیوندا النترا ۲۰۱۷ | |
تعداد سیلندر | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی |
حجم موتور (لیتر) | ۱.۸ | ۲ | ۱.۸ | ۲.۵ | ۲.۵ | ۱.۶ | ۲ | ۲ |
حداکثر توان (اسب بخار) | ۱۲۱ | ۱۹۳ | ۱۳۴ | ۲۰۰ | ۱۸۰ | ۱۹۵ | ۱۴۳ | ۱۴۷ |
حداکثر گشتاور (نیوتنمتر) | ۱۴۲ | ۲۰۵ | ۲۳۱ | ۲۱۱ | ۲۳۰ | ۱۶۰ | ۱۸۷ | ۱۸۰ |
استاندارد آلایندگی | یورو ۶ | یورو ۶ | یورو ۶ | یورو ۶ | یورو ۵ | یورو ۶ | یورو ۵ | یورو ۵ |
حجم باک (لیتر) | ۴۳ | ۷۰ | ۷۰ | ۶۴ | ۶۴ | ۵۱ | ۶۴ | ۶۵ |
مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km) | ۴.۵ | ۵.۵ | ۵.۶ | ۶ | ۸.۴ | ۷.۹ | ۹ | ۷.۸ |
جعبه دنده | CVT | ۶ سرعته خودکار | CVT | CVT | ۶ سرعته خودکار | ۷ سرعته خودکار | CVT | ۶ سرعته خودکار |
حداکثر سرعت (Km/h) | ۱۸۵ | ۱۸۰ | ۲۱۵ | ۲۱۰ | ۲۰۲ | ۲۳۶ | ۲۱۰ | ۱۹۵ |
زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ Km/h | ۱۰.۵ | ۷.۴ | ۱۰.۵ | ۶ | ۸ | ۷.۶ | ۹ | ۸.۵ |
حجم صندوق بار (لیتر) | ۵۰۲ | ۴۶۱ | ۴۵۰ | ۴۳۶ | ۴۳۶ | ۶۰۸ | ۴۳۶ | ۴۴۷ |
وزن (کیلوگرم) | ۱۴۷۴ | ۱۵۸۶ | ۱۴۳۰ | ۱۵۸۰ | ۱۴۷۰ | ۱۴۴۰ | ۱۳۲۰ | ۱۲۸۰ |
قیمت (میلیون تومان) | ۱۵۶ | ۱۸۰ | ۱۹۵ | ۲۲۰ | ۱۹۵ | ۱۸۸ | ۱۵۵ | ۱۵۱ |
طراح خلاق و نوآور تویوتا پریوس ، شونساکو کوداما Shunsaku Kodama با پیروی از سبک طراحی جدید تویوتا موسوم به یوبوشین Yu-bu-shin به معنی زیبایی هوشمندانه، این خودرو را طراحی کرده است. مدیران تویوتا معتقدند خودورهایی از این شرکت که در علم و فناوری پرچمدار این برند هستند، در آینده با فلسفهی طراحی یوبوشین عرضه خواهند شد که در عین زیبایی، منحصر به فرد، مدرن و حجیم به نظر خواهند رسید.