Mihanpostاخبار خودروپیشنهاد سردبیر

تویوتا پریوس کم مصرف ترین خودرو داخل کشور چقدر مصرف بنزین دارد ؟

تویوتا پریوس کم مصرف ترین خودرو داخل کشور است بنابراین آگاهی از میزان مصرف سوخت این خودرو شاید برای شما جالب باشد، مخصوصا زمانی که متوجه شوید که این خودرو هندلینگ و شتابی مشابه تویوتا کورولا دارد. بنابراین این این جهت تویوتا پریوس کم مصرف ترین خودرو داخل کشور است که این خودرو ژاپنی ، در هر 100 کیلومتر کمتر از 3/5 لیتر سوخت مصرف می‌کند. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

این خودرو که نه تنها در لیست پاک‌ ترین اتومبیل‌ های بازار جهانی قرار دارد بلکه تویوتا پریوس کم مصرف ترین خودرو داخل کشور نیز هست زیرا علاوه بر 3/5 لیتر سوخت مصرفی برای هر 100 کیلومتر در این مسافت نیز فقط 99 گرم دی اکسید کربن تولید می‌کند و عنوان یک سدان سبز و دوستدار محیط زیست را دارد.

تویوتا پریوس کم مصرف ترین خودرو داخل

تویوتا پریوس کم مصرف ترین خودرو داخل کشور خودرویی هیبریدی است که از ترکیب قوای محرکه‌ی پیشرانه‌ی بنزینی و موتور الکتریکی در چرخ‌های جلو بهره می‌برد. مسلما هماهنگی دو پیشرانه که اساسا در نوع سوخت مصرفی و تولید نیرو متفاوت هستند، فرآیند مهندسی پیچیده‌‌ای است و البته همه انتظار دارند نسل چهارم این خودرو نه‌تنها در بحث فنی بسیار خوب عمل کند بلکه بهتر از مدل‌های پیشین خود باشد.

البته نباید فراموش کرد که تویوتا پریوس پرفروش‌ ترین خودروی هیبریدی و از پرفروش‌ ترین برند خودرویی جهان است که سابقه‌‌ ی فروش بیش از 3/7 میلیون دستگاه از مدل‌های مختلف خود را در 20 سال اخیر به همراه دارد. بنابراین در معرفی این خودرو هرگز با خودرویی معمولی روبه‌ رو نیستیم.

تویوتا پریوس کم مصرف ترین خودرو داخل

تویوتا پریوس از سال 2016 در زیر کاپوت خود مجهز به پیشرانه‌ی 1/8 لیتری بنزینی 4 سیلندر، با چرخه‌ی اتکینسون شده است که 95 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. بیشترین قدرت در دور موتور 5200 و بیشترین گشتاور در دور موتور 3600 دور در دقیقه حاصل می‌شود.

تویوتا پریوس کم مصرف ترین خودرو داخلبا این حال و از سویی دیگر، در کنار همین پیشرانه‌ ی بنزینی ، موتور الکتریکی پریوس وجود دارد که ۷۲ اسب بخار قدرت و 163 نیوتن‌ متر گشتاور به همراه دارد. مجموع توانی که از این پیشرانه‌ها به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود، حداکثر 121 اسب بخار است که منجر به رسیدن خودرو به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در مدت زمان 10/5 ثانیه و نهایت سرعت 185 کیلومتر بر ساعت می‌شود.

تویوتا پریوس کم مصرف ترین خودرو داخل

شاید بپرسید چرا مجموع قدرت 95 و 72 اسب بخار در نهایت به عدد 121 رسیده‌ است؟ پاسخ در به‌ هم‌ پیوستگی سیستم تولید نیرو در پریوس است که مستقل و جدا از یکدیگر (روی محور جلو و عقب) عمل نمی‌کند. بدین ترتیب اتلاف انرژی کم می‌شود و مصرف سوخت به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد تا در هر 100 کیلومتر بسته به نوع رانندگی در جاده یا شهر، تنها 2/9 تا 4/7 لیتر بنزین نیاز باشد.

تویوتا پریوس کم مصرف ترین خودرو داخل

موتور الکتریکی تویوتا پریوس ، قطعه‌‌ی مهمی در حل معمای مصرف سوخت این خودرو است. این موتور بی‌نیاز از شارژ با برق شهری است و انرژی مورد نیاز باتری آن از طریق پیشرانه بنزنی تأمین و شارژ می‌شود. بخش موتور الکتریکی، باتری و متعلقات پریوس – که با دو نوع باتری ساخته می‌شود – نسبت به مدل‌های پیش از خود ۶ درصد سبک‌تر، 12 درصد کوچک‌تر و 20 درصد کم‌مصرف‌تر شده است. نوع اول که به ایران وارد شده از نوع نیکل‌متال و نوع دوم لیتیوم یون است. از نظر نوع کار کرد این دو کاملا یکسان هستند و با ولتاژهای  تقریبا یکسانی کار می‌کنند؛ بهای تمام شده‌ی آن‌ها هم برای تویوتا یکسان است، اما فناوری به‌کاررفته در لیتیوم یون، جدیدتر و در نتیجه 16 کیلوگرم از معادل مجهز به باتری نیکل-متال خود، سبک‌تر است. به همین دلیل تویوتا تصمیم گرفته مدل مجهز به باتری‌های لیتیومی پریوس را با آپشن‌های بیشتری ارائه کند که ضمن جبران وزن 16 کیلوگرمی، دقیقا همان مصرف سوخت را به ارمغان بیاورد.

تویوتا پریوس کم مصرف ترین خودرو داخل

مقایسه مصرف سوخت چند خودرو وارداتی در مقابل تویوتا پریوس

تویوتا پریوس ۲۰۱۶هیوندای سوناتا هیبرید ۲۰۱۷لکسوس CT200hتویوتا کمری هیبرید ۲۰۱۶تویوتا کمری ۲۰۱۶رنو تالیسمانتویوتا کرولا XLIهیوندا النترا

۲۰۱۷

تعداد سیلندر۴- خطی۴- خطی۴- خطی۴- خطی۴- خطی۴- خطی۴- خطی۴- خطی
حجم موتور (لیتر)۱.۸۲۱.۸۲.۵۲.۵۱.۶۲۲
حداکثر توان (اسب بخار)۱۲۱۱۹۳۱۳۴۲۰۰۱۸۰۱۹۵۱۴۳۱۴۷
حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر)۱۴۲۲۰۵۲۳۱۲۱۱۲۳۰۱۶۰۱۸۷۱۸۰
استاندارد آلایندگییورو ۶یورو ۶یورو ۶یورو ۶یورو ۵یورو ۶یورو ۵یورو ۵
حجم باک (لیتر)۴۳۷۰۷۰۶۴۶۴۵۱۶۴۶۵
مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km)۴.۵۵.۵۵.۶۶۸.۴۷.۹۹۷.۸
جعبه دندهCVT۶ سرعته خودکارCVTCVT۶ سرعته خودکار۷ سرعته خودکارCVT۶ سرعته خودکار
حداکثر سرعت (Km/h)۱۸۵۱۸۰۲۱۵۲۱۰۲۰۲۲۳۶۲۱۰۱۹۵
زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ Km/h۱۰.۵۷.۴۱۰.۵۶۸۷.۶۹۸.۵
حجم صندوق بار (لیتر)۵۰۲۴۶۱۴۵۰۴۳۶۴۳۶۶۰۸۴۳۶۴۴۷
وزن (کیلوگرم)۱۴۷۴۱۵۸۶۱۴۳۰۱۵۸۰۱۴۷۰۱۴۴۰۱۳۲۰۱۲۸۰
قیمت (میلیون تومان)۱۵۶۱۸۰۱۹۵۲۲۰۱۹۵۱۸۸۱۵۵۱۵۱

طراح خلاق و نوآور تویوتا پریوس ، شونساکو کوداما Shunsaku Kodama با پیروی از سبک طراحی جدید تویوتا موسوم به یوبوشین Yu-bu-shin به معنی زیبایی هوشمندانه، این خودرو را طراحی کرده است. مدیران تویوتا معتقدند خودورهایی از این شرکت که در علم و فناوری پرچم‌دار این برند هستند، در آینده با فلسفه‌ی طراحی یوبوشین عرضه خواهند شد که در عین زیبایی، منحصر به فرد، مدرن و حجیم به نظر خواهند رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا