Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

درخشان بودن سیاره زهره نشان دهنده ی کدام شرایط جوی آن است + عکس

درخشان بودن سیاره زهره همواره سوالی است که پاسخ آن می توان برای علاقه مندان به حوزه نجوم جذاب و شنیدنی باشد. سیاره درخشان زهره به آن ناهید هم می‌گویند ، دومین سیاره منظومه خورشیدی است. این سیاره برخلاف همسایه خود عطارد دارای جو است. سیاره زهره یکی از کوچکترین سیاره های کهکشان است. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

قبل از توضیح در مورد درخشان بودن سیاره زهره بد نیست بانید که سیاره زهره بدون ماه است و از دیدگاه منجمان اندازه، جرم، گرانش و ترکیبات ساختاری آن شباهت بسیار زیادی به زمین دارد چرا که دانشمندان بر این باورند که در چند میلیون سال پیش سیاره ناهید بسیار وضعیتی همانند زمین داشته و امکان حیات در آن بوده است اما به دلیل نزدیک شدن سیاره زهره به خورشید و به از بین رفتن جو آن ، شرایط زندگی در آن از بین رفته است.

درخشان بودن سیاره زهره
چم نوازی سیاره درخشان زهره در غروب زیبای زمین

قطر سیاره درخشان زهره در حدود ۱۲/۱۰۴ کیلومتر و جرم آن در حدود ۸۱ درصد جرم زمین و چگالی آن، نزدیک به ۹۵ درصد چگالی زمین است. با این حال سیاره درخشان زهره در سنجش با بیشتر سیاره‌ها در سامانه خورشیدی از جمله زمین ، کروی‌تر است و به علت چرخش بسیار آهسته دور محوری آن، پدیده تورفتگی یا مسطح شدن قطب‌ها و برآمدگی یا تورم نواحی استوایی در آن، کمتر از دیگر سیارات رخ می‌دهد. طول یک شبانه‌ روز زهره از یک سال این سیاره کمی بلندتر است.

درخشان بودن سیاره زهره
ساختار داخلی ناهید پوسته بیرونی و گوشته و هسته به رنگ زرد

جالب است بدانید که درخشان بودن سیاره زهره باعث شده است که در گذشته نیز این سیاره مورد مطالعه دانشمندان قرار بگیرد که در این میان ابن سینا در سده یازده میلادی گذر سیاره زهره از مقابل قرص خورشید را مشاهده کرده‌است.

ابن باجه اخترشناسی اندلسی هم در سده دوازدهم میلادی از رصد دو سیاره به شکل دو نقطه سیاه بر سیمای خورشید خبر داد که یک قرن پس از او قطب‌ الدین شیرازی، ستاره‌شناس ایرانی در رصدخانه مراغه آن را به‌ درستی با عنوان گذر ناهید و تیر از جلوی خورشید شناسایی کرد.

و اما علت اصلی درخشان بودن سیاره زهره چیست ؟ سیاره زهر در واقع جز سیاره‌ های زمین‌ سان است که دارای آتشفشان‌ های فعال، ناهیدلرزه و کوهواره است. زمان لازم برای یکبار گردش این سیاره به دور خورشید ۲۲۵ روز زمینی است . تفاوت بزرگ سیاره زهر با زمین، جو آن است که بیشتر آن را دی‌اکسید کربن تشکیل داده و در ابرهای فوقانی آن قطرات ریز اسید سولفوریک وجود دارد. وجود دی‌اکسید کربن در جو این سیاره دمای آنرا به مقدار بسیار چشم‌ گیری تا ۴۸۰ درجه سانتیگراد افزایش دهد.

 درخشان بودن سیاره زهره

بنابراین درخشان بودن سیاره زهره بیشتر به این دلیل است که نور آفتاب پس از نفوذ در جو این سیاره و جذب شدن توسط سطح آن، به‌صورت گرما از سطح بازتابیده می‌شود، اما انبوه دی‌اکسید کربنِ جو ناهید، این گرمای بازتابیده را به دام انداخته و از رها شدن آن در فضا جلوگیری می‌کند. این جذب اضافی گرما، که به پدیده گلخانه‌ای معروف است، میانگین گرمای ناهید را بیش از هر سیاره دیگری (حتی سیاره تیر) در سامانه خورشیدی بالا برده‌است به‌ طوری‌که این حرارت برای ذوب کردن فلز سرب کافیست. از این رو پیدایش زندگی شبه انسان خاکی ، در این سیاره، غیرممکن بوده و به این دلیل سطحی درخشان و نورانی دارد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا