تویوتا کمری 2018 ،2018 Toyota Camry خودرویی از سرزمین چشم بادامی ها و البته مذلی از برند تویوتا پرفروش ترین و مشتری پسند ترین خودرو تاریخ این روزها با داشتن تهاجمی ترین طراحی تاریخ این مدل، نمایندهی انقلاب تویوتا در نصب سیستم های ایمنی و کمکی به صورت استاندارد در یک سدان خانوادگی است. برای آشنایی بیشتر با این خودرو با میهن پست همراه شوید.
قبل زا توضیح در مورد تویوتا کمری 2018 بد نیست بدانید که تویوتا کمری (Camry) یکی از پرطرفدارترین خودروهای سدان سایز متوسط است که تا بهامروز هشت نسل از آن در بازارجهانی عرضه شده. کمری ابتدا سدان کامپکت بود (1982 تا 1988)؛ اما مدتی بعد در کلاس سدانهای سایز متوسط (1991 تا به امروز) تولید شد. تویوتا کمری پس از مدل کورولا، دومین خودروی معروف این برند ژاپنی در سطح جهانی است.
برخلاف مدل های دیگر تویوتا که نام آن ها با معنی تاج، ریشهی خارجی دارد، کمری کاملا بر اساس ریشهی ژاپنی شکل گرفته است. مدل کمری اولین بار در سال 1979 تا 1982 به عنوان تیپ ویژهی تویوتا سلیکا در بازار ژاپن متولد شد. پس از سلیکا، کمری در قالب یک مدل مستقل در سال 1982 با کد V10 رونمایی شد تا اولین نسل رسمی از کمری کامپکت و ویستا باشد. پس از چند عرضه نسل مختلف از کمری کامپکت، سرانجام در سال 1991 کمری به کلاس سدانهای سایز متوسط که وارد شد. نسل فعلی کمری همچنان یک سدان سایز متوسط است که در سال 2017 رونمایی شد.
مدل 2017 کمری با طراحی جذابتر، قدرت بیشتر، کابین جادارتر، ایمنی بیشتر و مصرف کمتر همچنان یکی از پرفروش ترین سدانهای بازار جهانی خواهد بود. مسلماً طراحی مدل جدید مخالفان و موافقان زیادی دارد؛ ولی مانع فروش فوقالعادهی ماهانهی آن در سطح جهان نمیشود.
بنابراین شاید بتوان گفت بزرگ ترین مشکل کمری نبود اتصالات اپل کارپلی و اندروید اتو است که بر اساس گفتههای مدیران ارشد تویوتا، مدل 2019 کمری این رابطها را هم در کنار سیستم اطلاعات و سرگرمی خواهد داشت.
طراحی خارجی و بدنه تویوتا کمری 2018 : مدلهای چندسال اخیر کمری اصلا با طراحی محافظهکارانه همراه نبودند. درواقع تیم طراحی تویوتا بدون توجه به هدف اصلی کمری؛ یک سدان جادار خانوادگی، تهاجمیترین ظاهر ممکن را به این خودرو داده است. همانطور که از آمار فروش کمری برمیآید، ظاهر تهاجمی و اسپرت، مانع فروش آن نشده است. کمری 2018 بهخصوص در تیپ XSE کاملا هیجانانگیز و اسپرت است. البته تیپهای مختلف کمری با طراحیهای متفاوت نمای جلو و عقب همراه شدهاند تا مشتریان گزینههای بیشتری برای انتخاب داشته باشند.
صحبت در مورد زیبایی خودرو کاملاً سلیقه ای است به همین دلیل کارشناسان مختلف نظرات متفاوتی در مورد کمری دارند. جدا از بحث زیباشناسی، خطوط ملایم بدنه و سقف در کنار پنجرههای بزرگتر از نکات مثبت طراحی کمری جدید هستند.
طراحی داخلی و کابین تویوتا کمری 2018 : این بخش، قیمت تمامشدهی این سدان ژاپنی را توجیه میکند. درواقع کابین کمری نه لوکس است و نه بیکیفیت؛ روکشهای چرمی صندلیها، پلاستیکهای کارشده در بخشهای مختلف و ترکیب تزئینات با رنگ براق همه در حد ایدهآل هستند.
بنابراین برای قضاوت نهایی در مورد کابینتویوتا کمری 2018 ، باید جادار بودن آن را بررسی کرد. کمری در کلاس سدانهای سایز متوسط یکی از جادارترین کابینهای خوشساخت را دارد. در حقیقت بهتر است بگوییم کمری پس از رقیب همیشگی خود هوندا آکورد، جادارترین کابین را در این کلاس از خودروها دارد. بهخصوص فضای سرنشینان عقب که کاملاً جوابگوی تیپهای مختلف بدنی با قد بلند است.
البته تیم مهندسی تویوتا کمری 2018 فضای بیشتر سرنشینان عقب را در کنار ارتفاع کمتر خودرو و البته ارتفاع کمتر صندلیها به دست آورده است. به بیانی سادهتر، شاید سوار و پیاده شدن به کمری جدید برای برخی افراد مشکلتر شده باشد.
مشخصات فنی و فرمان پذیری تویوتا کمری 2018 : مدل 2018 تویوتا کمری با دو پیشرانهی 6 سیلندر 7 شکل 3/5 لیتری با قدرت 301 اسب بخار و 4 سیلندر 2.5 لیتری با قدرتهای 208 و 203 اسب بخار در تیپهای مختلف عرضه میشود.
تویوتا کمری 2018 با پیشرانهی 2.5 لیتری جدید، علاوه بر مصرف سوخت بسیار مناسب، هنوز هم از مدلهای پایهی هیوندای سوناتا، هوندا آکورد، نیسان آلتیما و شورولت مالیبو قدرت بیشتری تولید میکند. برای رسیدن به نهایت قدرت پیشرانهی 2.5 لیتری و تنفس طبیعی کمری باید دور موتور را بالا برد. از طرفی، با وجود گیربکس 8 سرعته ی اتوماتیک که جهت تعویض دنده با شرایط مصرف سوخت مناسب تنظیم شده است و اجازهی رسیدن به دورموتور بالا قبل از تعویض دنده نمیدهد، آزاد کردن تمام پتانسیل پیشرانه در حالت عادی غیر ممکن است. برای لذت بیشتر از این پیشرانه و بالا بردن دورموتور، حالت رانندگی اسپرت تعبیه شده است تا فاصلهی تعویض دندهها بیشتر باشد.
تویوتا کمری 2018 از پلتفرم جدید استفاده میکند که در کنار مقاومت بیشتر و سیستم تعلیق جدید، فرمانپذیری بهبود پیدا کند. بهطور کلی فرمانپذیری کمری و عملکرد ترمزها نسبت به مدل سال گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است اما همچنان در سطح پایینتر مدلهایی مانند مزدا 6 و هوندا آکورد قرار میگیرد.
تجهیزات رفاهی و ایمنی؛ رابط کاربری قدیمی در کنار ایمنی کم نظیر : سیستم اطلاعات و سرگرمی انتیون (Entune) تویوتا بهروزرسانی شده است؛ اما هنوز هم ظاهر و عملکرد آن چندان مدرن بهنظر نمیرسد. علاوه بر این نبود اتصالات اندروید اتو و اپل کارپلی در مدل 2018 کمی توی ذوق میزند. از دیگر تجهیزات رفاهی کمری میتوان به شارژ بیسیم تلفن همراه، نمایش اطلاعات فنی روی شیشه (HUD) و چند درگاه USB اشاره کرد.
تیم مهندسی تویوتا کمری 2018 در بخش ایمنی و سیستمهای کمکراننده سنگ تمام گذاشته است. تمام مدلها و تیپهای کمری بدون توجه به قیمت، به پکیج ایمنی تویوتا سیفتی سنس (Toyota Safety Sense) مجهز هستند. این پکیج سیستمهای ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل، هشدار انحراف مسیر و تغییر وضعیت نوربالا و پایین چراغهای جلو را شامل میشود. تیپ XSE به سیستمهای دیگر مانند هشدار نقطه کور و وجود خودرو در عقب و سنسورهای کمکی پارک نیز مجهز است. کاملکننده ی سیستم های کمکی استاندارد کمری، آپشن دوربین 360 درجه است.
پس از توجه ویژهی مقامات تویوتا به ایمنی خودرو و قرار دادن سیستمهای کمکی بهصورت استاندارد در مدلهای مختلف، دیگر شرکتهای خودروسازی نیز از این اقدام پیروی کردند. برای مثال سیستم کوپایلوت 360 فورد بهصورت استاندارد روی تمامی مدلهای این برند نصب خواهد شد. نسل جدید نیسان آلتیما نیز بهصورت استاندارد به ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشداردهندهی برخورد از روبرو و سیستم هوشمند جلوگیری از به خواب رفتن مجهز خواهد شد. بدون شک باید به نقش مهم تویوتا در ایجاد این حرکت تازه که منجر به ایمنی بیشتر برای راننده، سرنشینان و عابران پیاده میشود اشاره کرد.
مصرف سوخت در تویوتا کمری 2018 : همانطور که پیشتر ذکر شد، پیشرانهی جدید 2.5 لیتری کمری قدرتمندترین نوع موجود در مدلهای پایهی کلاس سدانهای سایز متوسط است؛ اما مصرف آن در محدودهی بسیار مناسبی قرار دارد. کمری 2018 در هر 100 کیلومتر شهر، بزرگراه و ترکیبی به ترتیب 8.4 ، 6 و 7.3 لیتر بنزین میسوزاند. برای مقایسه، هوندا آکورد در هر 100 کیلومتر جادههای ترکیبی شهر و بزرگراه، ۷.۱ لیتر و در بزرگراه 6.1 لیتر سوخت مصرف میکند. علاوه بر این باک بنزین کمری، بیش از 60 لیتر گنجایش دارد که بهراحتی مسافتی حدود 800 کیلومتر را دوام میآورد.
اما اگر اولویت اول خریدار، مصرف سوخت پایین باشد، گزینهی اول پیشنهادی تیم مهندسی تویوتا، مدل هیبرید کمری با مصرف سوخت ترکیبی 4.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است. نکتهی مهم در مورد مدل هیبرید کمری، انحصاری نبودن آن به یک تیپ گرانقیمت است. در حقیقت مدل پایهی LE کمری نیز بهصورت هیبرید در دسترس است تا خریدار بهترین تجربهی ممکن را با تویوتا داشته باشد.
قیمت و آپشنها در تیپهای مختلف؛ محدودهی خاکستری کمری : کمری بنزینی در هفت تیپ و مدل هیبرید در سه تیپ مختلف عرضه میشود. تیپ پایه L کمری با پیشرانهی 2.5 لیتری و قیمت 23 هزار و 495 دلار فروخته میشود که ارزانترین سدان سایز متوسط بازار نیست. تیپ بعدی LE با قیمت 24 هزار دلار و سیستمهای ایمنی استاندارد است که در بسیاری از خودروهای فعلی بازار جهانی وجود ندارند. دیگر تیپهای کمری SE، XLE، SXE، XLE V6 و XSE V6 با قیمتهای 25 هزار و 200 دلار تا 34 هزار و 950 دلار هستند.
تیپهای مدل هیبرید کمری شامل LE، SE و LXE با قیمتهای به ترتیب 27 هزار و 800 دلار، 29 هزار و 500 دلار و 32 هزار و 250 دلار هستند. البته با انتخاب برخی آپشنهای دیگر مانند سیستم صوتی حرفهای و تودوزیهای سفارشی کابین، قیمت نهایی بالاتر از ۳۵ هزار دلار هم میرسد.
کمری جدید داستان همیشگی تویوتا، یعنی یک سدان جادار، پرقدرت، زیبا، قابل اعتماد، خوشساخت و خوشقیمت است که در مدل 2018 با سیستمهای ایمنی و رفاهی استاندارد بیشتر همراه شده است. بااینحال سدان سایز متوسط تویوتا بدون نقص نیست. درواقع اگر به دنبال کاملترین خودروی این کلاس باشیم و قضاوت در مورد ظاهر خودروها را به خریدار واگذار کنیم، باید هوندا آکورد را بهترین گزینهی ممکن بدانیم. اما همانطور که تجربهی دههی گذشته نشان داده است، هیچچیز مانع فروش فوقالعادهی کمری در بازار جهانی نمیشود.