Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیر

قرص‌ های ضد افسردگی تا چه حد می تواند درمانبخش باشد ؟

قرص‌ های ضد افسردگی و مصرف آن در جهان امروز به حدی است که نه تنها باعث نگرانی دانشمندان شده است بلکه به شدت سلامت افراد را نیز در معرض خطرات جدید قرار می دهد. اما به تازگی نتایج یک تحقیق گسترده علمی نشان می‌دهد که قرص‌ های ضد افسردگی درمانبخشند و در این میان دانشمندان هم می‌گویند که این یافته یکی از بزرگترین مباحث دارویی را حل و فصل کرده است.

مطالعه 552 آزمایش که در آن 116 هزار و 477 نفر شرکت کرده بودند دریافت که 21 نوع معمول قرص‌های ضد افسردگی بیشتر از دارونماها (قرص‌های ساختگی) در کاهش علایم افسردگی حاد در بزرگسالان موثر بوده است. در این مطالعه همچنین تفاوت‌های زیادی در تاثیر انواع داروها مشخص شده است.

قرص‌ های ضد افسردگی

در سال 2017 در انگلستان بیش از 64/7 میلیون نسخه از این داروها تجویز شده است که این دو برابر موارد تجویز (31 میلیون) 2019 است. اما مباحثی درباره تاثیر آنها وجود داشت و برخی آزمایش‌ها نشان دهنده این بود که این داروها بیشتر از پلاسیبوها (دارونما) تاثیر ندارند.

کالج سلطنتی روان‌شناسان در بریتانیا می‌گوید “بالاخره جنجال درباره قرص‌های ضد افسردگی پایان یافت.

این مطالعه همچنین دریافته که میزان تاثیر قرص‌های ضد افسردگی نسبت به دارونماهای پلاسیبو از بیش از یک سوم تا بیش از دو برابر بوده است.

دکتر آندریا کیپرانی، پژوهشگر ارشد در دانشگاه آکسفورد می گوید:

این تحقیق پاسخ نهایی به یکی از مباحث طولانی درباره نتیجه‌ بخش بودن قرص‌ های ضد افسردگی است و البته ما دریافتیم که معمول‌ ترین قرص‌های ضد افسردگی برای افسردگی متوسط تا حاد نتیجه‌بخش است و فکر می‌کنم این خبر خوشی برای بیماران و پزشکان است.

کریستین تالبوت، کمدین بریتانیایی که مصرف کننده قرص‌ های ضد افسردگی است هم به رسانه ها گفته که او اولین بار سه و نیم سال پیش بعد از این که  صحبت درمانی را بی‌ تاثیر یافته و با شروع استفاده از قرص‌ های ضد افسردگی شرایط روحی بهتری پیدا کرده است این در حالی است که قبلا دکتر به او گفته بود که افسردگی‌ اش به خاطر کمبود میزان سروتونین است که تصور می‌شود در کنترل خلق و خو، عواطف و خواب تاثیر دارد.

هر چند که وی در ابتدا تمایلی برای استفاده از قرص‌ های ضد افسردگی نداشته و نگران بود که مبادا این داروها حواس او را  بی‌حس کند اما با مصرف این قرص ها روند تاثیر آن برای او به طور آنی سودمند بوده ، طوری که احساس می کرده تغییر بزرگی در او و زندگی اش به واسطه کاهش اضطراب و آرامش بیشتر ایجاد شده است.

این هنرمند بریتانیایی تاکید دارد که چرا مردم از مصرف قرص‌ های ضد افسردگی می‌ترسند ؟ و یا درباره آن احساس شرمساری می‌کنند، چرا که این دارویی مثل دیگر داروهاست، تفاوتش فقط این است که این داروها برای سلامتی روان است نه برای مشکلات فیزیکی.

موثرترین قرص‌ های ضد افسردگی :

اگوملاتین (agomelatine)

آمیتریپتیلین (amitriptyline)

اسیتالوپرام (escitalopram)

میرتازاپین (mirtazapine)

پاروکستین (paroxetine)

قرص‌ های ضد افسردگی با کمترین میزان تاثیر:

فلوکستین (fluoxetine)

فلووکسامین (fluvoxamine)

ریباکستین (reboxetine)

ترازودون (trazodone)

پروفسور کارمینه پریانته از کالج سلطنتی روانشناسان هم در خصوص نتیجه بخش یودن قرص‌ های ضد افسردگی می‌گوید:

این مطالعه بالاخره جنجال قرص‌های ضد افسردگی را حل کرد و به طور واضح نشان داد که این داروها در بهتر کردن خلق و خو و کمک به افراد دارای افسردگی نتیجه‌بخش است.

با این حال این مطالعه، اطلاعات منتشر نشده‌ای را بررسی کرده که در اختیار شرکت‌های دارویی است، و نشان می‌دهد که موضوع تامین بودجه‌ تحقیقات توسط این شرکت‌ها، در نتیجه تحقیقات دخیل نبوده، و کارآمدی بالینی داروها، تحت تاثیر حامیان مالی آن ها نیست.

 

منبع    bbc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا