گوناگون

تکمیل اولین کشتارگاه شترمرغ کشور نیازمند تخصیص تسهیلات

مدیرعامل شرکت تعاونی مجتمع پرورش شترمرغ زرندیه گفت: با راه‌اندازی اولین کشتارگاه شترمرغ کشور در این شهرستان شاهد قطع دست دلالان و حلقه واسطه‌ها خواهیم بود.

پرویز شیبانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، اظهار کرد: تکمیل و راه‌اندازی این کشتارگاه تا پایان سال جاری موجب خواهد شد محصولات این مجتمع به صورت عرضه مستقیم و با برند این شرکت تعاونی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه شود و دیگر فضایی برای فعالیت دلالان و واسطه‌ها ایجاد نخواهد شد.

وی نبود کشتارگاه در کنار این مجتمع را از جمله موانع توسعه پرورش شترمرغ در این منطقه دانست و افزود: عملیات ساخت این کشتارگاه هم‌اکنون در بخش ساختمان حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تخصیص به موقع تسهیلات پیش‌بینی شده برای تجهیز آن، تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در این مجتمع کار تولید تخم شترمرغ تا پرورش جوجه‌ و رسیدن به وزن حدود 110 کیلوگرم انجام می‌شود، اضافه کرد: همه بخش‌های بدن این پرنده شامل پر، پوست، گوشت و حتی اعضای داخلی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل این مجتمع با بیان اینکه کاهش هزینه‌های تولید منجر به سودآوری خواهد شد، ادامه داد: اعتقادی به افزایش قیمت گوشت شترمرغ برای سود بیشتر نداریم، بلکه معتقدیم سودآوری با احداث کشتارگاه و کشتار این پرنده در محل تولید و تأمین خوراک دام نهفته است.

وی با بیان اینکه از 100 کیلو پرنده زنده حدود 33 کیلو گوشت انتظار می‌رود، افزود: در مجتمع پرورش شترمرغ زرندیه تمام مراحل، از تولید تخم شترمرغ‌های مولد تا پرورش جوجه‌ها و رسیدن به وزن حدود 110 کیلو در یک دوره پرواری 10 الی 12 ماهه انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از مجموع 97 واحد این مجتمع 70 واحد به بهره‌برداری رسیده است، افزود: از آنجا که دولت یک ریال نقدینگی برای تأمین خوراک و تهیه جوجه اعطا نکرده است، هم‌اکنون این مجتمع با یک سوم ظرفیت خود فعالیت دارد.

شیبانی خاطرنشان کرد: سالانه حدود پنج هزار شتر مرغ در این مجتمع پرورش می‌یابد که با برطرف شدن موانع تولید، تا دو برابر نیز قابل افزایش است.

وی خواستار تأمین سرمایه اولیه، اعطای تسهیلات برای تکمیل کشتارگاه، انجام عملیات گازرسانی و نیز بهسازی و آسفالت محور خاکی این مجموعه شد.

بزرگترین مرکز پرورش و تولید شترمرغ کشور در زرندیه در 500 هکتار وسعت و با ظرفیت 97 واحد، در سال 83 به ثبت رسیده و در سال 87 نیز به عنوان تعاونی برتر انتخاب شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا