Mihanpostدسته‌بندی نشدهگفت و گو

جان اسپرا:والیبال ایران قدرتمند و تماشاگرانی مهربان دارد + عکس

به گزارش میهن پست – سرمربی تیم ملی والیبال آمریکا می گوید رویارویی با تیم ملی ایران همواره سخت و دشوار است چرا که این تیم بسیار با انگیزه بازی می کند.
تیم ملی ایران در رقابتهای امسال قهرمانی جهان موفق شد در دیداری نزدیک و حساس با نتیجه ۳ بر ۲ در مرحله گروهی از سد آمریکا بگذرد. ایران در رقابتهای لیگ جهانی سال آینده با تیم‌های آمریکا، لهستان و روسیه همگروه است. مردان “اسلوبودان کواچ” دو بار در روزهای ۲۹ و ۳۰ ماه مه در آمریکا به مصاف این تیم می روند و دوبار هم در روزهای ۱۹ و ۲۱ ژوئن با این تیم در تهران دیدار خواهند کرد.
موضوع رویارویی ایران با آمریکا در رقابتهای لیگ جهانی و عملکرد ضعیف آمریکا در رقابتهای جهانی لهستان باعث شد تا مصاحبه ای با مربی این تیم “جان اسپرا” انجام شود.

جان اسپرا سرمربی تیم ملی والیبال آمریکا
جان اسپرا سرمربی تیم ملی والیبال آمریکا

*اول از همه بگویید در رقابتهای جهانی لهستان چه بر سر تیم ملی آمریکا به عنوان قهرمان لیگ جهانی آمد؟
فکر می‎کنم خیلی به کسب موفقیت در یک تورنمنت دیگر نزدیک بودیم اما اوضاع بر وفق مرادمان پیش نرفت. ما بازی‎ها را در یک گروه بسیار سرسختانه آغاز کردیم. به ایران و فرانسه خیلی نزدیک باختیم. فکر می‎کنم فرانسوی‎ها در آن دوره از رقابتها تورنمنت خیلی خوبی داشتند. می‎بایست برای بازگشت مبارزه می‌کردیم و پیروزی‌های خوبی مقابل لهستان و صربستان به دست آوردیم. ما این شانس را داشتیم تا با شکست استرالیا به جمع ۶تیم پایانی راه پیدا کنیم اما باخت به تیم خیلی احساسی آرژانتین در آخرین مسابقه باعث حذف تیممان شد. این خیلی ناامیدکننده است که شما بتوانید به شرایط مسابقه بازگردید اما در بازی آخر ببازید. البته آرژانتین خیلی خوب بازی کرد.

* آمریکا برای نخستین بار به ایران می آید. همانطور که می دانید سالن ۱۲ هزار نفری آزادی، بازی برای هر تیمی را دشوار می کند. در این خصوص چه نظری دارید؟
من این موضوع را شنیده‌ام و می‎دانم سالن آزادی جایی است که تیم مهمان در آنجا به مشکل برمی‎خورد؛ به خاطر صدای بلند و انرژی طرفداران. تماشاگران امتیاز خوبی برای میزبانی ایران محسوب می‌شوند. ما برای پیروزی بر ایران باید خیلی تمرکز داشته باشیم. فکر می‌کنم این بازی برای تمام بازیکنان محیطی پرشور و لذتبخش خواهد بود.

جان اسپرا سرمربی تیم ملی والیبال آمریکا
جان اسپرا سرمربی تیم ملی والیبال آمریکا

* تیم‎ها و بازیکنان مورد علاقه شما کدامین هستند؟
مطمئن نیستم که تیم یا بازیکنی به عنوان محبوب من باشند. البته به غیر از بازیکنان خودم. با این حال برای بسیاری از تیم‎ها و بازیکنان والیبال جهان احترام قائلم. فکر می‌کنم امروز در بازی والیبال مردان، یک نوع همسانی مشاهده می‎کنید. به نظر من حتی آلمان هم می‎توانست قهرمان رقابتهای جهانی شود. آنها اکنون در رده‌بندی جهانی جزو پنج تیم برتر نیستند اما می‌آیند و برنز می‌برند. فکر می‎کنم چند تیم در والیبال دنیا هستند که می‎توانند تورنمنت خوبی داشته باشند و در هر زمان مدال ببرند.

* می توانید بگویید والیبال ایران در حال حاضر در چه جایگاهی قرار دارد؟
خیلی خوب است. آنها می‌توانند ما را ببرند. والیبال ایران چندین بازیکن فوق العاده دارد و در همه پست‌ها از قدرت خوبی برخوردار است. آنها همیشه حریف سرسختی هستند و جنگجویانه بازی می‌کنند.

جان اسپرا سرمربی تیم ملی والیبال آمریکا
جان اسپرا سرمربی تیم ملی والیبال آمریکا

* آیا فکر می‌کنید خولیو ولاسکو تاثیر بزرگی بر والیبال ایران داشت؟
– من اطلاعی از تاریخ والیبال ایران ندارم. اما با توجه به تاریخ اخیر این تیم، باید بگویم که او تاثیر بزرگی بر والیبال کشور شما داشت. هر زمان که شما با تیم تحت رهبری ولاسکو بازی می‌کنید، بازیکنان با انرژی بالایی بازی می‌کنند. می‌توان اینطور گفت که همه بازیکنان برای او احترام زیادی قائلند زیرا همیشه برای او از جان مایه می‎گذارند.

* آیا شما برای خود این شانس را متصور هستید که روزی هدایت والیبال ایران را بر عهده بگیرید؟
این موضوع تا به حال هرگز از من خواسته نشده است. مربیگری تیم ملی آمریکا نخستین تجربه مربیگری من است. اینکه شما تیم ملی کشورتان را مربیگری کنید همواره افتخار بزرگی است و من در حال حاضر تمام تمرکزم را به کار بسته‎ام تا بتوانم برای والیبال آمریکا بهترین باشم. من همچنین هدایت تیم یو سی ال ای را در طول سال بر عهده دارم. در مجموع از وضعیتی که دارم خیلی راضی‌ام. مربیگری تیم ملی ایران شغل خیلی با اعتباری است.

جان اسپرا سرمربی تیم ملی والیبال آمریکا
جان اسپرا سرمربی تیم ملی والیبال آمریکا

* پس با این حساب فکر می‌کنید مسابقه بین ایران و آمریکا بر روابط دیپلماتیک دو کشور تاثیرگذار خواهد بود؟
مطمئن نیستم. اما می‎دانم هر زمان که ما با ایران بازی داریم، بازیکنان و هواداران ایرانی همیشه خیلی محترم و مثبت هستند. ما سال گذشته از میزبانی ایران در یو اس ای کاپ بسیار لذت بردیم. فکر می‌کنم هر دو فدراسیون روابط بسیار خوبی با هم دارند.

* آیا شما مذاکرات ۱+۵ بین ایران و غرب در خصوص موضوع هسته ای را دنبال می کنید؟
نه خیلی از نزدیک. البته متوجه شده‎ام که آنجا موضوعاتی مطرح است. امیدوارم که اوضاع خوب پیش برود. چنانچه بخواهم به تجربه شخصی‌ام رجوع کنم، مردم ایران و آمریکا می‎توانند دوستان خوبی باشند. شاید دولت‌های هم باید همینطور باشند.

منبع:mehrnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا