پیشنهاد سردبیرنظامیهوا فضا

نسل جدید جنگنده چند منظوره Gripen E ساخت سوئد به پرواز درآمد

جنگنده چند منظوره Gripen E ساخت سوئد در حالی در آسمان این کشور به پرواز درآمده است که این جنگنده نسل جدید و فناورانه برای نخستین بار در آسمان اوج گرفت و مورد آزمایش قرار گرفته است. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

جنگنده چند منظوره Gripen E که در واقع نمونه اولیه آن نیز هست 15 ژوئن نخستین پرواز خود را از شهر لینشوپینگ سوئد تجربه کرد تا خلبان این هواپیما آزمایش‌های شرکت Saab Business Area Aeronautics به نام مارکوس واندت Marcus Wandt کنترل این سامانه را با موفقیت آزمایش کند.

مدت پرواز جنگنده چند منظوره Gripen E که در واقع جدیدترین نسخه جنگنده‌های نسل Gripen نیز هست 40 دقیقه بوده و خلبان با این جنگنده ی مدرن بر فراز بخش‌ های شرقی شهر اوسترگوتلاند در جنوب سوئد ، مجموعه‌ای از مانورها با هدف آزمایش سامانه‌های این هواپیما را انجام داده است.

شرکت سازنده جنگنده چند منظوره Gripen E اعلام کرده که سامانه 85 میلیون دلاری Gripen E (یا Gripen E/F) به طور کاملا بازطراحی شده و نرم‌افزار و تجهیزات الکترونیکی جدید به آن امکان تغییر کردن بدون توقف طولانی‌مدت را می‌دهند.

جنگنده جدید که در اصل بر اساس جنگنده Gripen C/D ساخته شده، مجهز به فناوری “جنگ‌افزار مرکزی شبکه ” (NCW) جهت انتقال اطلاعات پیشرفته، صورت‌دادن ارتباطات دوگانه داده، ارتباطات ماهواره‌ای و ارتباطات ویدیویی است.

از دیگر مشخصات هواپیمای جنگنده چند منظوره Gripen E طول 15.2 متر و طول بال آن‌ 8.6 متر گزارش شده و وزن حداکثری آن هنگام اوج‌گیری 16 هزار و 500 کیلوگرم است که الیته وجود موتور GE Aviation F414G به این هواپیما ، 20 درصدی نیروی فشار بیشتری در مقایسه با جنگنده قبل از آن می‌دهد.

از دیگر مشخصات بارز این جنگنده سوئدی فناوری Gripen E  قادر است تسلیحات متعددی از جمله METEOR، AMRAAM، IRIS-T ، کلاهک‌هایAIM-9 ،JDAM بمب‌های  و مجموعه‌ای از مسلسل‌ها را حمل کند.

جنگنده چند منظوره Gripen E همچنین مجهز به یک رادار AESA ، حسگرهای IRST ، نمایشگرهای روی سر، تجهیزات الکترونیکی پیشرفته، فناوری پردازش داده نسل جدید و کابین خلبان پیشرفته است. علاوه بر این،  کل موتور آن را می‌توان ظرف یک ساعت جایگزین کرد و البته نخستین اوج‌ گیری این سیستم فناورانه، انتظارات تیم مهندسی شرکت سازنده سوئدی را برآورده کرد و تاریخ تحویل آن به مشتری‌ها سال 2019 اعلام شده است.

با هم در میهن پست تصاویری از نسل جدید جنگنده چند منظوره Gripen E ساخت سوئد را تماشا خواهیم کرد.

منبع   newatlas

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا