Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

دو سر شدن کرم های پهن در ایستگاه فضایی بین المللی !

دو سر شدن کرم های پهن در ایستگاه فضایی بین المللی ، حالا به خبری پر سر و صدا در میان رسانه ها تبدیل شده است.  چندی پیش دانشمندان بخشی از بدن چند کرم پهن را به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال کردند و اکنون طی یک اتفاق نادر این کرم دارای دو سر شده است. در ادامه با میهن پست همراه شوید.دو سر شدن کرم های پهن در ایستگاه فضایی بین المللی و این تغییر ژنتیکی اکنون یکی از اکتشافات عجیب و غریب دانشمندان را رقم زده است. دانشمندان، بخشی از اندام این کرم پهن را پیش از فرستادن به فضا قطع کردند و در سال 2015 با موشک اسپیس‌ ایکس به ایستگاه بین‌المللی فضایی ارسال کردند. آنها در کمال تعجب مشاهده کردند که روی بدن این کرم بعد از برگشت از سفر فضایی، دو سر رشد کرده است.

محققان معمولا از کرم‌ های پهن Planarian به دلیل توانایی منحصر به‌فرد در بازسازی قسمت‌های قطع شده بدن در مطالعات بیولوژیکی استفاده می‌کنند. آن ها یک مجموعه شامل کرم‌های کامل و کرم‌هایی با اندام‌های قطع شده را به مدت پنج هفته به ایستگاه بین‌المللی فضایی فرستادند و پس از بازگشت آن ها به زمین ، کرم‌ها را به مدت 20 ماه مورد بررسی و آزمایش قرار دادند.دو سر شدن کرم های پهن

آنها مشاهده کردند که یکی از کرم‌ هایی که در این مدت در فضا حضور داشته است، به شکل عجیبی دارای دو سر شده است. دانشمندان دانشگاه Tufts اعلام کردند که بعد از 18 سال نگهداری مجموعه‌ ای 15 هزار کرم پهن در طول این سال‌ها تاکنون شاهد چنین پدیده عجیبی نبوده‌اند و در نوع خود بی‌نظیر است.

اما این تازه اول ماجرا بود. وقتی محققان هر دو سر تازه رشد کرده این کرم را قطع کردند، قسمت میانی فاقد سر شروع به رشد مجدد کرد و دوباره سر قطع شده را بازسازی کرد. به عبارت دیگر، اتفاقی که در فرآیند فرستادن این کرم‌ها به فضا رخ داده، باعث شده است که بدن این کرم دوباره خود را برنامه‌ریزی کند.

در بقیه کرم‌ هایی هم که به فضا فرستاده شده بودند نیز اتفاقات عجیبی چون تقسیم به دو یا چند کرم به طور همزمان رخ داده است. دانشمندان متذکر شده‌ اند که این پدیده می‌ تواند در نتیجه دماهای متفاوتی باشد که کرم‌ ها در طول سفر خود به فضا تجربه کرده‌ اند.سفر فضایی کرم ها

این آزمایش با هدف تسریع تولید دو برابری صنعت طعمه ماهیگیری انجام نشده است. اما در واقع، این آزمایش برای آینده سفرهای طولانی‌ مدت فضایی موثر است. همان‌ گونه که انسان در حال گذر به سوی تبدیل شدن به گونه‌ ای فضایی است، مقایسه تاثیر سفرهای فضایی روی سلامت بازساختی پزشکی و آینده تحقیقات آزمایشگاهی فضایی حائز اهمیت است.

هیچ‌ کس در حال حاضر از ایده فضانوردان دو سر استقبال نمی‌ کند اما این سفر فضایی کرم ها می‌ تواند زمینه را برای مواجهه با تغییرات احتمالی ایجاد شده در سفرهای طولانی‌ مدت به مریخ فراهم کند.

منبع cnet

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا