Mihanpostپیشنهاد سردبیرنظامی

نقص فنی ناوگان جت های جنگنده اف-۳۵ آمریکا را زمین گیر کرد ؟

جنگنده اف-۳۵ یا همان لاکهید مارتین اف-۳۵ لایتنینگ ۲ یک هواپیمای جنگنده چند منظوره نسل پنجم است که اکنون تحت آزمایش و توسعه نهایی قرار دارد. جنگنده اف-۳۵ هواپیمایی جاسوسی ، تک‌سرنشین و تک‌ موتوره است که در وهلهٔ اول برای مأموریت‌های هجومی هوابه‌سطح طراحی شده اما توانایی انجام مأموریت‌ های شناسایی و دفاع هوایی را نیز دارد. و حالا به دلیل نقص فنی زمین گیر شده است. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

جنگنده اف-۳۵ آمریکا توسط نیروی هوایی این کشور به دلیل نگرانی در مورد ذخیره اکسیژن خلبان برای مدت نامعلومی هرگونه عملیات و استفاده آزمایشی از این جنگنده را متوقف کرده است.

در خصوص نقص فنی جنگنده اف-۳۵ کاپیتان مارک گرف از ارتش آمریکا گفته :

ارتش آمریکا فعالیت جت های جنگنده اف-۳۵ بعد از مشاهده علائم کمبود اکسیژن در خلبان ها هرگونه استفاده از این هواپیمای پیشرفته را در پایگاه هوایی آریزونا متوقف کرده است.

جنگنده اف-۳۵

بد نیست بدانید که هواپیمای جنگنده اف-۳۵ سه مدل اصلی دارد : اف-۳۵ ای با توان نشست و برخاست متعارف، اف-۳۵ بی با توان برخاست کوتاه و نشست عمودی و اف-۳۵ سی با توان ناونشینی. در تاریخ ۳۱ جولای ۲۰۱۵ اولین اسکادران از جنگنده های اف-۳۵ بی ‍پس از انجام آزمایش‌ها بسیار برای بکارگیری در اختیار سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا قرار گرفت و همچنین در ۲ آگوست ۲۰۱۶ اولین اسکادران از جنگنده های اف ۳۵ ای جهت حضور در میدان نبرد تحویل نیروی هوایی آمریکا شد.

شرکت لاکهید مارتین سازنده این جنگنده نیز در خصوص نقص فنی یاد شده واکنش نشان داده و گفته با این اوصاف باز هم قصد دارد که هواپیمای جنگنده اف-۳۵ را در نمایشگاه هوایی پاریس در معرض دید عموم قرار دهد.

مقام های نطامی نیروی هوایی آمریکا گفته اند اگر چه پایگاه هوایی لوک واقع در شمال غربی فینکس ، مرکز آریزونا ، روز جمعه پس از گزارش شدن پنج حادثه که با علائم کمبود اکسیژن در خلبان ها همراه بود برنامه پرواز جنگنده های اف-۳۵ ای لایتنینگ ۲ را لغو کرده اند اما جنگنده های اف-۳۵ در سایر پایگاه ها هنوز پرواز خود را انجام می دهند.

جنگنده اف-۳۵

این پنج حادثه از روز دوم مه تا روز پنجشنبه اتفاق افتاد و در هر مورد سیستم اکسیژن یدکی هواپیما موفق عمل کرد و هواپیماها به سلامت فرود آمدند و به گفته مقام ها در مجموع ۵۵ هواپیمای اف-۳۵ در پایگاه لوک در آریزونا مستقر است و هر روز کاری هفته ۲۵ پرواز آموزشی از آنجا انجام می شود.

این در حالی سایت که در مجموع ۲۲۰ جت اف-۳۵ در سراسر جهان فعال شده که بیش از ۹۵ هزار ساعت پرواز ثبت کرده اند اما هنوز در عملیات جنگی از آن ها استفاده نشده و البته ایالات متحده آمریکا طرح خرید و به‌کارگیری ۲٬۴۵۷ فروند اف-۳۵ را تا سال ۲۰۳۷ و در خدمت نگه داشتن این جنگنده تا سال ۲۰۷۰ میلادی را دارد.این جنگنده مورد استفاده هر سه واحد نظامی ایالات متحده یعنی نیروی هوایی، نیروی دریایی و سپاه تفنگداران قرار خواهد گرفت.

منبع   bbc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا