Mihanpostمعماریمعماری اسلامیهوا فضا

نگاهی به پناهگاه مفهومی فضانوردان برای اقامت در مریخ + عکس

میهن پست – قبل از توضیح در مورد شیوه معماری و ساخت خانه برای اقامت مریخ توسط شرکت فوستر اند پارتنرز باید گفت که داستان سفر به مریخ از زمانی نقل محافل رسانه ای شد که ناسا آگهی برای ثبت نام داوطلبان سفر به این سیاره را چند سال پیش با جدیت پیگیری و تعداد نیز در سال گشذته از فیلتر این انتخاب گذشتن.

در این میان موضوع اقامت و ساخت پناهگاه در مریخ نیز از عمده ترین مسائل حضور در آن سیاره است و ناسا برای این کار درخواست خود را به شرکت های طراح و معمار ارائه که در این میان شرکت فوستر اند پارتنرز که در حال حاضر مشغول طراحی دفترمرکزی “اسپیس شیپ” اپل است، با این تفاوت که کلونی های انسانی یاد شده را برای برپا شدن در مریخ طرح می زند و نه روی زمین!

بر اساس پروپوزال مفهومی ارائه شده توسط شرکت مزبور، تیمی از ربات های نیمه خودکار قبل از فرود آمدن فضانوردان به سیاره سرخ اعزام شده و دست به کار ساخت می شوند، بدین صورت که حفره هایی به عمق ۱ متر حفر کرده و صحنه را برای ارسال «ماژول های باد شدنی» آماده می سازند. روند گسیل داشتن و ساخت به شکلی طراحی شده است که حداقل دخالت انسانی در آن صورت بگیرد، و از برپاشدن سیستمی سازگارپذیر اطمینان حاصل شود. گذشته از این سیستم برای تغییرات غیرمنتظره نیز از انعطاف پذیری کافی برخوردار است که در ماموریتی با این ابعاد رخ دادنش خارج از انتظار نیست.

روند خلق مصالح لازم برای ساخت، یعنی ترکیب خاک شُل مریخ با ریزامواج، از همان اصولی پیروی می کند که در چاپ ۳ بعدی دخیل بوده و به این ترتیب سرپناهی دائم برای محافظت از کمپ فضایی در برابر تشعشع و درجه حرارت بالا ایجاد می شود.

در طراحی به ترکیب کارآمدی فضایی با جزئیات بهینه سازی شده برای فیزیولوژی و روانشناسی انسانی پرداخته شده است زیست محیط های مجازی با فضاهای مشاع و هم پوشان ترکیب شده اند تا فضانوردان هم راحت باشند و هم راندمان کاری ایشان حفظ شود.

منبع: designboom

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا