Mihanpostاجتماعیبازارتبليغات و بازاريابي

نکاتی که باید در طراحی و برند سازی لگو مورد توجه قرار بگیرد ؟

میهن پست – در خصوص پیشینه لگو باید گفت که این نماد یعنی لوگو و طراحی آن به دوران یونان باستان برمی گردد. عبارت «لوگو» از کلمه یونانی«logos» مشتق شده است، که معنای ادبی آن “کلمه” است. لغت لوگو یعنی یک نام، سمبل، و با یک نشان تنجاری که برای تشخیص آسان، طراحی شده است. استفاده از لوگو نظیر علائم تجاری، از زمانی که تجار و بازرگانان وجود داشته اند رایج بوده است.

به عبارتی دیگر در طول تاریخ از نماد، که نوعی علامت واجد هویت بصری ست، به عنوان ابزاری برای ایجاد ارتباط استفاده شده است. انسان پیش از تاریخ با خراش دادن و ایجاد نقش بر دیوار غار های آلتامیرا در اسپانیا و لاسکو در فرانسه تلاش داشته تا از این طریق به دیگران اعلان خطر یا آگهی دهد و یا پیام های دیگران را منتقل بنماید . در جوامع قرون وسطایی بازرگانان و صنعت گران برای مشخص کردن کالا ها و محصولاتشان از علایم و نماد ها بهره می بردند. چاپ گران اواخر سده ۱۹ میلادی بر روی تمامی چاپ نقش های خود نماد هایی را به صورت حرف نشانه یا امضا چاپ می کردند که معرف حرفه آنان بود. در آغاز سده ۲۰ نیز گاوچرانان امریکایی برای مشخص کردن مالکیت دام های خود از علایم انحصاری استفاده می کردند.

logo design (2)

بنابراین لوگو در مرحله اول برای شناساندن یک شرکت لازم و ضروری می باشد. لوگوها به تصویری که یک بعدی و مربوط به یک مؤسسه است قوت می بخشند. یک لوگوی حرفه ای برای کسی که تجارت یا محصولی را دارد یک الزام می باشد مخصوصا در صورتی که بخواهند از واسطه ای مانند اینترنت برای گسترش کار بهره بگیرند. امروزه گسترش عصر اطلاعات، تغییرات سریع مشابهی را در طراحی لوگو به وچود آورده است. طبیعت عادی از حقیقت بسیاری از فناوری های متنوع محصولات و خدماتی که توسط بسیاری از مشاغل ارائه می شوند باعث روی آوردن به لوگوهای عادی از حقایق شده است.

برای کسانی که قصد دارند برای کاری که شروع می کنند تبلیغاتی هم داشته باشند باید این موضوع مد نظرشان باشد که قبل از طراحی یک بیزینس کارت یا انتخاب رنگ برای سربرگ های کسب و کار جدید خود، به یک لوگو نیاز دارید. چرا که یک لوگو دربرگیرنده نام شرکت شما است که با کمی رنگ و طراحی گرافیکی آراسته می شود. لوگوی شما مهمترین عنصر طراحی است چرا که مبنای سایر موضوعات قرار می گیرد: نوشتار، بسته بندی، تبلیغات و علائم.

در طراحی لگو این موضوع را نباید فراموش کرد که لوگوی شما باید با استفاده از رنگ و گرافیک، منعکس کننده تصویر کلی شرکت تان باشد و همه چیز را درباره شرکت شما به بیننده القا نماید.مثلا فرض کنید محصول شما یک کرم صورت ارگانیک برای سلامت پوست مصرف کنندگان است. لوگوی شما باید معرف بهترین مزایای محصول تان – کاملا طبیعی و سازگار با محیط زیست – باشد. ایجاد یک لوگوی ساده و به دور از اغراض با استفاده از رنگ های الهام گرفته از زمین و چهره بدون پیرایش، تصویر محصولی را در افراد القا می نماید که دقیقا گزینه مورد نظر شما است.

بنابراین بهترین لوگوها باید دارای چند نکته مشترک می باشند که در اینجا ما به بخشی از ان ها اشاره ای خواهیم کرد…

سادگی در طراحی لگو : جونا برگر یکی از متخصصان این حوزه، می گوید: «یک روش ساده برای درک سادگی،تعداد بخش های متحرک موجود در یک لوگو می باشد. به عنوان مثال لوگوی قدیمی اپل یک لوگوی رنگین کمانی بود در حالی که لوگوی کنونی فقط به صورت سیاه و سفید ارائه شده است.»

سادگی، نگاه به لوگو را آسان می سازد. به گفته برگر: «هر چه پردازش چیزی آسان تر باشد، آن چیز بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد. به همین دلیل اکثر برندها خواهان ارائه یک زیبایی ساده هستند که هضم آن برای مشتریان آسانتر باشد.»

هماهنگی با برند: لوگوی شما همه چیز را درباره برند شما به مصرف کننده معرفی می کند، بنابراین باید مطمئن شوید که طراحی شما بیانگر تمامی پیام های شرکت شما است. مجددا لوگوی اپل را در نظر بگیرید. در حالی که لوگوی قدیمی اپل مبین روح آزادی بود که خصوصیات غول های تکنولوژی آرام را به خود گرفته است، موقعیت کنونی اپل به عنوان یکی از با ارزش ترین شرکت ها در دنیا صاحب یک لوگوی براق و آینده نگر می باشد که شامل تمام پیام های مورد نظر اپل است: ما تکنولوژی هستیم؛ اما یک تکنولوژی خوش دست و کاربرپسند.

برگر می گوید: «شما باید روی ویژگی های کلیدی برند خود و چگونگی انتقال آنها در لوگوی خود، فکر جدی داشته باشید.»

 به یاد سپاری: به یاد سپاری کیفیتی است که یادآوری لوگوی شما را برای مشتری آسان می سازد، که در نهایت منجر به تکرار توسط مشتری شده و ورد زبان او می شود. لوگوی شما باید وجود و خواسته های تان را به مشتری یادآوری کند.

چشمگیر بودن: چشمگیر بودن یک لوگو به معنای «شایسته توجه بودن» آن از طریق از بین بردن آشفتگی صنعت شما برای دستیابی به مشتریان حاصل می شود. لوگوی TalentBin نمونه ای از این کیفیت است. این لوگو برای موتور جستجو که در یافتن استعدادها به شرکت ها کمک می کند یک سنجاب ارغوانی کارتونی سوار بر اسب شاخدار می باشد.

در حالی که ممکن است این لوگو خنده دار به نظر برسد اما معنای خاصی را دربر دارد. در صنعت استخدام، یک سنجاب ارغوانی، شخصی است که یافتن وی واقعا دشوار است. این راهی است که نشان می دهد آنها خودی هستند و این فرهنگ را می شناسند. که در واقع اگر شما یک برند شناخته شده و تثبیت شده هستید، احتمالا نیازی به یک لوگوی چشمگیر ندارید اما اگر تازه کار هستید، به کمی ریسک بیشتر نیاز دارید.

logo design (3)

تست بازار هدف: در هنگام طراحی یک لوگو فقط به حس درونی خود اعتماد نکنید. روی بازار تحقیق کنید. دریافت بازخوردهای مستقل درباره برند شما، هر آنچه را که خواهان دانستن در مورد برندتان هستید، به شما می گوید.

حتی اگر حس رنگ شناسی و طراحی مناسبی برای لوگو دارید، باز هم باید با یک طراح حرفه ای مشورت کنید. آنها به خوبی می دانند که یک طراحی لوگو به آسانی به چاپ یا علامت منتقل می شود یا خیر، در حالی که ممکن است شما طرح زیبایی را مطرح نمایید که قابل انتقال نبوده یا چاپ آن هزینه زیادی دربر داشته باشد.

لوگوی شما زیربنای تمام مطالب تبلیغاتی تان است، بنابراین کمی توجه بیشتر در این حیطه از هزینه های شما برای آینده می کاهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا