Mihanpostپیشنهاد سردبیرگردشگری

خانه شیخ بهایی در اصفهان را تماشا کنید

خانه شیخ بهایی در نزدیکی مسجد عتیق اصفهان قرار دارد. این خانه زیبا یکی از جاذبه های گردشگری این شهر است که در این مطلب از میهن پست آن را بیشتر به شما معرفی خواهیم کرد. برای مشاهده تصاویر بیشتر در ادامه با ما همراه شوید.

خانه شیخ بهایی کجاست؟

در استان اصفهان، محله ی شهشهان و پشت مسجد عتیق، بناهایی وجود دارد که دنیایی از علم، تبحر و دانش در آن نهفته است. پیشنهاد امروز ما دیدن یکی از این بناها است که شما را با تاریخ آن روزگار بیشتر آشنا خواهد کرد. خانه شیخ بهایی، مقصد ایرانگردی امروز ما است.

بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ حکیم، فقیه، عارف، منجم، ریاضیدان، شاعر، ادیب، مورخ و دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری است که در دانش‌های فلسفه، منطق، هیئت و ریاضیات تبحر داشت.

در حدود ۹۵ کتاب و رساله از او در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی و هنر و فیزیک بر جای مانده است. به پاس خدمات وی به علم ستاره‌شناسی، یونسکو سال ۲۰۰۹ که مصادف با سال نجوم می‌بوده نام وی در لیست مفاخر ایران ثبت گردید.

اما بنایی که ما قرار است به شما معرفی کنیم خانه شیخ بهایی است که متعلق به منزل عمه شاه عباس (مریم سلطان بیگم) بود، پس از آن، شاه عباس این بنا را به شیخ بهایی واگذار می‌کند نام این خانه در کتاب زندگی شاه‌عباس تألیف دکتر نصرالله فلسفی نیز آمده است.

بنای این خانه شامل اندرونی و بیرونی، یک حیاط مستطیل شکل و فضاهایی همچون آیینه خانه، اتاق پنج دری، مطبخ و…که دارای تزیینات نفیس در زمینه مقرنس کاری، گچ بری و آیینه کاری می باشد. که در طی سال های اخیر مرمت و بازسازی شده است.

این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

باهم در میهن پست تصاویری از خانه شیخ بهایی در اصفهان را تماشا خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا