گوناگون

ختمی، گیاهی برای درمان سرماخوردگی

یک کارشناس گیاهان دارویی و زینتی، گفت: ختمی، گیاهی مناسب برای درمان سرماخوردگی است.

«حسن آذرون‌جعفرآبادی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی زنجان، اظهار کرد: ختمی گیاهی است بومی مناطق مدیترانه‎ای، علفی و چندین ساله که ارتفاع آن تا 2 متر می‌رسد. این گیاه از تیره پنیرکیان(مالواسه) بوده و با رنگ‎های صورتی، سفید و قرمز دیده می‌شود. ختمی با داشتن گل‎های زیبا به‌عنوان گیاهی زینتی در باغچه‎ها و پارک‏‌ها کاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه همه‌ی قسمت‎های این گیاه خاصیت درمانی داشته و از همه‌ی قسمت‏‌ها مثل برگ، میوه، ریشه و گل آن استفاده می‌شود، افزود: گل این گیاه برطرف‌کننده یبوست است و در درمان بیماری‏‌های تنفسی استفاده می‌شود. هم‌چنین برای برطرف کردن سرفه‎های خشک و گلو درد مفید است. ریشه این گیاه پوست را نرم کرده، تب را کاهش می‌دهد، از طرفی ادرار را زیاد کرده و باعث تنظیم قندخون می‌شود.

این کارشناس ادامه داد: برگ ختمی برای التیام شکستگی‏‌ها مفید بوده و آن‌را به صورت پماد استفاده می‎کنند. هم‌چنین می‌توان ورم بناگوش را ‎با این گیاه بهبود بخشید. برای تهیه دم‌کرده ختمی، 10 گرم ریشه ختمی را پوست گرفته، خرد می‌کنیم و در یک لیوان آب سرد قرار می‌دهیم، پس از هشت ساعت می‎توان پس از صاف کردن، آن‌را استفاده کرد.

آذرون‌جعفرآبادی یادآور شد: روش دیگر تهیه دم‌کرده ختمی این طور است که 20 گرم ریشه‌ی ختمی را در یک لیتر آب‌جوش ریخته و سرد می‎کنیم، سپس از صافی عبور داده و آن‌گاه با عسل و قند آن را استفاده می‌کنیم. هم‌چنین اگر بخواهیم دم‌کرده گل ختمی را تهیه کنیم، باید 20 گرم گل خشک ختمی را در یک لیوان آب‌جوش ریخته پس از سرد شدن، آن‌را با عسل یا قند شیرین کرده و بنوشیم.

این کارشناس گیاهان دارویی و زینتی خاطرنشان کرد: از این گیاه در زمان سرماخوردگی بعلت داشتن ترکیبات قندی موسیلاژی استفاده می‌شود، چون باعث نرم شدن مجاری تنفسی، خلط‌‎آوری و توقف سرفه‎ها می‌شود. هم‌چنین دانه‎های این گیاه در درمان زخم معده مؤثر است. این در حالی است که زنان باردار و مادران شیرده باید از زیاده‌روی در مصرف این گیاه پرهیز کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا