Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

نگرانی دانشمندان از خروج اکسیژن زمین به فضای بیکران !

نگرانی دانشمندان از خروج اکسیژن زمین به فضای بیکران در حالی این روزها مورد بحث محافل علمی و تخصصی پژوهشگران قرار گرفته است که نشت اکسیژن به خارج از جو زمین آرامی صورت می گیرید و هنوز هم کسی نمی داند که علت واقعی این رویداد چه چیزی است. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

خروج اکسیژن زمین به فضای بیکران باعث شده است که تیمی از محققان دانشگاه پرینستون به مطالعه بر روی این پدیده نگران کننده بپرداند که آن ها با انجام آنالیزهای دقیق بر روی حباب های هوای به دام افتاده در هسته های یخی گرینلند و قطب جنوب متوجه شدند که سطح اکسیژن طی ۸۰۰ هزار سال گذشته ۷ دهم درصد کاهش یافته است. آنها به این کاهش به ظاهر ناچیز به عنوان فاکتوری مهم و تعیین کننده در ارزیابی آینده زمین نگاه می کنند.

با این حال اینکه چرا خروج اکسیژن زمین به فضای بیکران رخ داده است، پاسخ آن هنوز برای این پژوهشگران مشخص و روشن نیست و اگر چه به طور کلی اکسیژن موجود در زمین توسط انسان ها، حیوانات، گیاهان و حتی سنگهای سیلیکاتی در حال بازیافت شدن است اما با این حال بررسی هسته های یخی می تواند یکی از بهترین راه ها برای مطالعه دقیق میزان اکسیژن موجود در زمین باشد.

خروج اکسیژن زمین به فضای بیکران

با این حال دانشمندان بر این باورند که همین میزان اندک کاهش سطح اکسیژن در زمین سرنخ های زیادی درباره رازهای قابل سکنی شدن این سیاره در اختیار ما قرار می دهد. همچنین می توان به اطلاعات ارزشمند و کاربردی برای سفر به سایر سیارات نظیر مریخ دست یافت.

تحقیقات بیشتر در خصوص خروج اکسیژن از زمین به فضای بیکران نشان می دهد افزایش نرخ فرسایش در زمین یکی از عوامل احتمالی در کاهش سطح اکسیژن بوده است زیرا هرچه نرخ فرسایش در زمین بیشتر باشد، رسوبات تازه بیشتری در معرض اکسید شدن قرار گرفته و در نتیجه اکسیژن زمین کمتر می شود.

با این اوصاف دانشمندان به فاکتور شناخته شده تغییرات جوی هم اشاره می کنند. درحالی که زمین در چند میلیون سال اخیر اندکی خنک تر شده، اما در یک و نیم قرن گذشته دمای این سیاره در حال افزایش بوده است.

منبع : sciencealert

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا