گوناگون

خلیج فارس بر تارک خانه «معین‌التجار بوشهری‌»

شورای شهر تهران «یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران» به تملک خانه‌ی تاریخی «حاج معین‌التجار بوشهری»‌ پدر معنوی خلیج فارس واقع در خیابان لاله‌زار و نام‌گذاری آن به نام «خانه‌ی خلیج فارس» را مصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رأی‌گیری برای این مصوبه، یک فوریت این طرح با 17 رأی به تصویب شورای شهر رسید و قرار شد، خانه‌ی تاریخی «معین‌التجار بوشهری» توسط شورای شهر تملک و با نام خانه‌ی «خلیج فارس» نامگذاری شود.

در جریان رأی‌گیری این طرح، علی صابری – عضو شورای شهر – به‌عنوان موافق با اشاره به اهمیت جنبه‌های فرهنگی و هنری، گفت: اگر از عناصر هنری و فرهنگی مانند موسیقی سنتی و غذاهای محلی در این خانه استفاده شود، می‌تواند سبب جذب بیشتر گردشگران به این خانه متناسب با نامگذاری آن شود.

احمد حکیمی‌پور نیز به‌عنوان مخالف تصویب یک فوریت طرح، گفت: در تهران، 9هزار بنای تاریخی وجود دارد که 360 بنا از ارزشمندترین آن‌ها احصا شده‌اند. به همین دلیل باید برای تملک این خانه‌ها، اولویت‌بندی و میزان بودجه‌ی شهرداری برای این کار مشخص و جایگاه سازمان میراث فرهنگی نیز روشن شود.

وی ادامه داد: درباره‌ی برخی از این بناها مانند خانه‌ی بوشهری‌ها که معین‌التجار سازنده‌ی آن است، نیازی به تملک توسط شهرداری نیست، زیرا برخی از خیران بوشهری برای تملک اعلام آمادگی کردند.

احمد مسجدجامعی – رییس شورای شهر تهران – نیز با اشاره به این‌که «خلیج فارس» به‌نوعی تبلور هویت ایرانیان است، گفت: وقتی چند سال پیش نشریه‌ی «نشنال‌جئوگرافی» نام خلیج فارس را تحریف کرد و کشورهای عربی از آن حمایت کردند، موجی از سوی ایرانیان و ایران‌دوستان جهان در حمایت از خلیج فارس به راه افتاد که در نهایت، یک روز به نام «خلیج فارس» نامگذاری شد. از این‌رو، می‌توان درک کرد که خلیج فارس دارای چه اهمیتی برای ماست.

احمد دنیامالی نیز این طرح را مناسب ارزیابی کرد و گفت: باید همه‌ی املاک ارزشمند، میراثی، تاریخی و خانه‌های بزرگان را مشخص و با اولویت‌بندی، نحوه‌ی تملک و حفاظت از آن‌ها را در برنامه‌ی پنج ساله مشخص کنیم.

وی با اشاره به ورود دلالان به جریان خرید این خانه‌ها که باعث افزایش هزینه‌ی تمام‌شده می‌شود، افزود: باید فرآیندی را برای تملک و بهره‌برداری این املاک مشخص کنیم. همچنین شهرداری به‌تنهایی نباید موظف به حفاظت از این خانه‌ها باشد، بلکه سایر دستگاه‌ها مانند میراث فرهنگی نیز باید به این موضوع ورود کنند.

مسجدجامعی – رییس شورای اسلامی شهر تهران – در پاسخ به دنیامالی، گفت: این امر در برنامه‌ی پنج ساله پیش‌بینی شده و تفاهم‌نامه‌ی دوجانبه‌ای هم با سازمان میراث فرهنگی در حال تدوین است. به‌زودی رییس سازمان میراث فرهنگی و گرشگری در صحن علنی شورا حاضر می‌شود.

همچنین ابوالفضل قناعتی به‌عنوان مخالف یک فوریت این طرح، گفت: نامگذاری این خانه به نام «خلیج‌ فارس» جفا به «خلیج‌ فارس» است، ‌چون می‌توانیم بهتر از این‌ها، نام خلیج فارس را گرامی بداریم.

وی ادامه داد: با نامگذاری چنین بناهایی و ایجاد فضاهای گردشگری، برای همسایگان ایجاد مزاحمت می‌شود. همچنان که امروز پارک ایرانیان به سبب نداشتن پارکینگ، برای همسایگان مزاحمت‌های فراوانی ایجاد می‌کند. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنم این طرح عادی شود و در زمان مقتضی در کمیسیون‌ تخصصی روی آن بحث شود.

براساس این گزارش، خانه‌ی «معین‌التجار بوشهری» در قلب خیابان لاله‌زار، کوچه بوشهری قرار دارد و به‌دلیل خدمات فراوان این شخصیت تاریخی درباره‌ی خلیج فارس و حمایت از تولید داخلی، به «پدر معنوی خلیج فارس» و همچنین «پدر معنوی تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» معروف است.

این بنا با تلاش سازمان‌های غیردولتی، در پنجمین همایش ثبت آثار کشور در فهرست آثار ملی ثبت شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا