گوناگون

دلايل خوب براي خوردن مارچوبه

سلامت نیوز: اكثر ما ايراني‌ها عادت كرده‌ايم به خوردن سالاد شيرازي، سبزي خوردن، سبزيجات معمولي و غيره. براي برخي طول مي‌كشد كه ذائقه‌شان را به سبزيجات ديگري مانند مارچوبه عادت دهند؛ اما اين ماده غذايي خيلي ساده با انواع سالادها تركيب مي‌شود و در كنار انواع غذاها جا مي‌گيرد و خواص زيادي هم دارد. در اين مطلب شما را با گوشه‌اي از خواص مارچوبه آشنا مي‌كنيم.

توجه توجه
مصرف مارچوبه به دليل خواص ديورتيك آن براي افرادي كه دچار نارسايي كليوي هستند توصيه نمي‌شود. توجه داشته باشيد كه مصرف بيش از حد مارچوبه به دليل دارا بودن اسيد اگزاليك مي‌تواند باعث بروز سنگ كليه شود. اگر از بيماري كرون رنج مي‌بريد نيز بايد بدانيد كه فيبرهاي موجود در اين سبزي مي‌تواند مشكل‌ساز شود.

كاهش خطر ابتلا به سرطان
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان،مصرف مارچوبه از ابتلا به برخي از سرطان‌ها پيشگيري مي‌كند. مي‌پرسيد چرا؟ به خاطر اينكه حاوي ويتامين‌هاي A، C، E، K، كروم و مشتقات سيستئين هست كه ميزان توليد مولكول‌هاي گلوتاتيون را افزايش مي‌دهد. تمام ويتامين‌ها و تركيباتي كه ذكر شد قدرت آنتي‌اكسيداني بالايي دارند. به همين دليل هم با مولكول‌هاي سرطان‌زايي مانند راديكال‌هاي آزاد يا سموم بدن مقابله مي‌كنند. مارچوبه همچنين حاوي فلاوونوئيدها به خصوص «روتين» مي‌باشد كه خواص ضدسرطاني بالايي دارند. اين سبزي به دليل خواص آنتي‌اكسيداني بالاي تركيباتش يكي از بهترين انتخاب‌ها براي پيشگيري از ابتلا به سرطان استخوان، سرطان سينه، سرطان كولون، سرطان گلو و سرطان ريه مي‌شود.

مقابله با رسوب كلسترول
محققان مارچوبه را بين پانزده سبزي حاوي «گلوتاتيون» دسته‌بندي كرده‌اند. گلوتاتيون مولكولي است كه به دفع كلسترول مضر كمك مي‌كند. مارچوبه همچنين حاوي فيبر است كه باعث كاهش و جلوگيري از رسوب كلسترول مي‌شود. به همين دليل به افرادي كه مراقب كلسترول خونشان هستند توصيه مي‌شود مارچوبه را در برنامه غذايي خود داشته باشند و از خواص آن بهره‌مند شوند.

مقابله با يبوست
اگر مدتي است كه دستگاه گوارشتان تنبل شده است و يبوست گرفته‌ايد مي‌توانيد به مارچوبه اعتماد كنيد. اين سبزي يكي از منابع خوب فيبرهاي غذايي است. مارچوبه حاوي فيبرهاي محلول و غير محلول در آب به نام «پكتين» و «موسيلاژ» و غيره مي‌باشد كه براي مقابله با يبوست بسيار مفيدند. به خاطر اينكه اين فيبرها آب را به خود گرفته و دفع مواد زائد را از طريق روده‌ها آسان‌تر مي‌كنند. در واقع اين فيبرها و تركيبات موجود در ساقه مارچوبه تنبلي روده‌ها را از بين مي‌برند. اگر دچار يبوست هستيد مي‌توانيد با مصرف مارچوبه بدون ترس از آسيب رساندن به مخاط روده‌ها با يبوست مقابله كنيد.

خواص ديورتيك
نسبت پتاسيم به سديم موجود در مارچوبه 270 به 3 است. اين ميزان بالاي پتاسيم به افزايش ميزان ادرار كمك مي‌كند. علاوه بر اين مارچوبه حاوي تركيبي به نام «آسپاراژين» است كه خواص ديورتيك دارد يعني حجم ادرار را بيشتر كرده و نيز به دفع سموم از كليه‌ها كمك مي‌كند.

محافظ قلب

«هوموسيستئين» يك اسيدآمينه معروف است كه باعث افزايش خطر ابتلا به بيماري‌هاي عروقي مي‌شود. تجمع اين اسيدآمينه در خون به رگ‌ها آسيب مي‌زند به خاطر اينكه باعث تشكيل پلاك آترواسكلروزي مي‌شود. به همين دليل لازم است كه به هر ترتيبي از تشكيل اين تركيبات مضر جلوگيري كرد. مارچوبه به دليل دارا بودن تركيباتي مانند فولات و ويتامين‌هاي گروه B مي‌تواند از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي پيشگيري كند چون مي‌تواند ميزان هموسيستئين خون را كنترل كند. افزودن اين سبزي به غذاهايتان يعني جذب بيشتر ويتامين E. بايد بدانيد كه اين ويتامين نيز حاوي قدرت آنتي‌اكسيداني بالايي بوده و براي پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي عروقي لازم و ضروري است. براي مراقبت از قلبتان در كنار غذا مارچوبه نيز ميل كنيد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا