Mihanpostسیاسی

رئیس مجلس:درباره‌ی نام خلیج فارس ابهامی وجود ندارد

به گزارش میهن پست – رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خلیج فارس می‌تواند مظهر خدمات متقابل بین اسلام و ایران باشد.

به  نقل از ایسنا، علی لاریجانی تصریح کرد: احساسات ناسیونالیستی نمی‌تواند جایگزین دین مردم شود و اگر کسی این طور فکر کند، خود را به نابینائی زده است. البته زمانی افراطی‌گری در زمینه‌ی تفکر ناسیونالیستی در منطقه ایجاد شد، اما نتیجه نداشت. تفکر اسلامی به ملی‌گرائی احترام می‌گذارد ولی در جا و اندازه‌ی خودش.

وی همچنین اظهار کرد: در مسائل مختلف مربوط به خلیج فارس از جمله حوزه‌های اقتصادی، امنیتی، محیط زیست و فرهنگی باید رویکرد تعاملی در منطقه شکل گیرد؛ آنوقت به اقتصاد و امنیت پایدار می‌رسیم.

لاریجانی با اشاره به این‌که اگر رویکرد درستی نسبت به مسائل خلیج فارس داشته باشیم، بهره‌های زیادی از آن می‌توانیم ببریم، گفت: خلیج فارس سرزمین و خوان گسترده‌ای است که همه می‌توانند از آن استفاده کنند. پرتغالی ها و اسپانیایی‌ها نیز برای استفاده از همین مواهب به این منطقه آمدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که برخی مقامات آمریکائی گفته بودند اگر نقشه‌ی دنیا مسطح باشد، مرکز آن خلیج فارس است، ادامه داد: متاسفانه شاهد هستیم همسایه‌های ما منافع خود را با عجله‌ای که برای استفاده از منابع منطقه دارند به سادگی هدر می‌دهند و جیب دیگران را پر می‌کنند. این‌که ما با معقولیت از منابع استفاده کنیم، مهم است و بهمگرائی منجر می‌شود.

لاریجانی همچنین در ادامه‌ی سخنانش گفت: ورود بیگانگان به محدوده‌ی خلیج فارس و استفاده از کشتی‌ها و سوخت‌های نامناسب تبعاتی را از نظر زیست محیطی ایجاد کرده است و دولت‌های مختلف باید نسبت به این موضوع حساس باشند، چرا که خسارت این بی‌دقتی‌ها کم نیست. در موضوع انرژی هسته‌ای ایران، برخی آقایان در منطقه‌ی ما می‌گفتند که نگران ایجاد مشکلات محیط زیستی هستند، اما ما پاسخ دادیم که انرژی هسته‌ای نظام‌ها و نظارت‌های مشخصی دارد؛ آن‌چیزی که باید نگران باشید، در ورود کشتی‌هائی است که از سوخت اتمی استفاده می‌کنند و شما حتی از آن‌ها خبر هم ندارید.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره‌ی مسائل امنیتی حوزه‌ی خلیج فارس نیز توضیح داد: به دلیل حسایت‌های موجود نگاه ویژه‌ای به این حوزه می‌شود؛ این موضوع را در چند جنگ رخ داده می‌توان دید. حوزه‌ی خلیج فارس زنده است و حرکت در آن وجود دارد.

او با اشاره به این‌که انقلاب اسلامی موجی را ایجاد کرد، گفت: سلطان یکی از کشورهای منطقه که اطلاعات زیادی از جنگ داشت، روزی به من گفت موضوع جنگ صدام علیه ایران، مساله‌ی یک فرد نبود، بلکه همه برای این کار بسیج شده بودند. او نقل می‌کرد که دو روز پیش از آغاز جنگ، «ملک حسین اردنی» از صدام پیام آورد که تا دو روز دیگر جنگ شروع می‌شود، پس از آن معاون صدام به آن کشور رفت و جنگ ایران و عراق نیز آغاز شد، آن‌ها می‌خواستند امکان پرواز هواپیماها را از آن مسیر فراهم کنند. همچنین در سال‌های بعد هم دیدیم که عراق و افغانستان را اشغال کردند؛ وقتی عراق را گرفتند گفتند میخواهیم دموکراسی ایجاد کنیم تا روی کشورهای همسایه سایه بیندازد، اما خودشان در باتلاق گیر کردند و به سختی از آن بیرون آمدند، این اشغال به عنوان مبارزه با تروریسم بود، اما باعث گسترش تروریسم شد.

وی در ادامه تاکید کرد: باید با کشورهای دیگر همگرائی درونی و هم‌افزائی در قدرت را دنبال کنیم. چند سال پیش مطلع شدیم که انواع سلاح‌های مخرب به کشوری کوچک در منطقه حمل می‌شود وقتی این موضوع را به مسئولان آن کشور اطلاع دادیم آن‌ها جواب دادند که اصلا از این موضوع مطلع نیستند. ذلت این است که پایگاهی در یک کشور بزنند، در حالی که مسئولان آن اصلا ندانند در آن‌جا چه می‌گذرد؟

لاریجانی درباره‌ی جعل نام خلیج فارس نیز اظهار کرد: درباره‌ی نام خلیج فارس ابهامی وجود ندارد، اما چرا برخی شبه ها را ابهام کرده‌اند؛ آن‌ها تصور می‌کردند این کار زمینه‌ای برای فشار سیاسی است، در حالی که ما سایش با همسایه‌ها را دنبال نمی‌کنیم و مبنای حرکت‌های ما جنس ناسیونالیستی ندارد.

رئیس‌مجلس شورای اسلامی که در اختتامیه‌ی دهمین همایش ملی خلیج فارس در بندرعباس سخن می‌گفت، اضافه کرد: دورنمای منطقه پاک‌تر از گذشت است، چون کسانی که دنبال دسیسه بوده‌اند دچار فرسودگی شده‌اند و حالا به دنبال گونه‌ی دیگری از نفوذها و نقشه‌ها هستند. بیداری اسلامی در منطقه امری واقعی است که قراردادن سدهائی در مقابل آن باعث می‌شود در آینده با انفجارهائی روبه‌رو شویم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا