گوناگون

کارتخوان‌‌ها وصل نشده اند/ افزایش 250 درصدی هزینه غرفه بندی در نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرنگار مهر  سالن 22 تا 25 نمایشگاه کتاب تهران به ناشران کودک و نوجوان اختصاص یافته است و نخستین روز از نمایشگاه کتاب در حالی به ساعات پایانی خود می رسد که در سالن کودک و نوجوان هنوز دستگاههای کارتخوان وصل نشده اند، هیچ تهویه ای برای سالن ها در نظر گرفته نشده و گرما و خاک بچه ها و حتی بزرگتر ها را آزار می دهد.

مطابق گفته ناشران، هزینه غرفه بندی در نمایشگاه بیست و هفتم بر اساس تعرفه های جدید محاسبه شده و تا 250 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. امسال برای نصب هر بنر از ناشران مبلغ 40 هزار تومان دریافت شده و این جدای از هزینه ای است که شرکت کنندگان در سالن کودک و نوجوان برای اجاره غرفه پرداخت کرده اند.

طبق قانون نمایشگاه کتاب هیچ کدام از ناشران  اجازه تبلیغ در فضای عمومی سالن را ندارند. این در حالی است که سه ناشر در چنین فضایی به تبلیغ انتشارات خود پرداخته اند.

امسال هم چون سالهای گذشته سالن کودک و نوجوان به گونه ای آراسته نشده که برای بچه ها جذاب باشد؛ سالنی که کف آن آسفالت است و با چادرهای کثیف پوشش داده شده چگونه می تواند برای مخاطب کودک جذاب باشد؟

امسال برخلاف سالهای گذشته در ورودی هر سالن بنری وجود ندارد تا روی آن نام ناشرانی که در آن سالن حضور دارند نوشته شده باشد.

بازدید کنندگان از سالن کودک و نوجوان تنها می توانند با مراجعه به بخش اطلاع رسانی مستقر د محوطه نمایشگاه، ناشر یا کتاب مورد نظر خود را پیدا کند در صورتی که سالهای گذشته ورودی هر سالن بنری نصب بود که نام ناشران  و شماره غرفه بر آن نوشته شده بود.

امروز سالن کودک و نوجوان روز چندان شلوغی را پشت سر نگذاشت. بیشتر کسانی که به سالن کودک و نوجوان مراجعه می کردند نمی دانستند چه کتابی و کدام ناشر مد نظرشان است. تعداد کمی از مخاطبان می‌دانستند چه کتابی می خواهند و باید به کدام ناشر مراجعه کنند. هنوز هم بیشتر پدر و مادرها هستند که برای کودکان خود کتاب می خرند به جای آنکه خود بچه ها کتاب مورد علاقه شان را انتخاب کنند. از سوی دیگر خوب است در سالنی که برای این گروه سنی در نظر گرفته شده فضایی به بچه ها اختصاص داده شود تا بنشینند کتابها را ورق بزنند و آنچه می خواهند را انتخاب کنند.

با توجه به بالا رفتن تعرفه ها و بالا رفتن اجاره غرفه ، ناشران خصوصی ممکن است امکان این را نداشته باشند که چنین فضایی را در اختیار مخاطب خود بگذارند اما انتظار می رود ناشران دولتی فضایی را به بچه ها اختصاص دهند تا آسوده بنشینند و کتاب دلخواه خود را ورق بزنند.

یکی دیگر از مواردی که حتی در نخستین روز از  نمایشگاه امسال به چشم می خورد کاهش قدرت خرید خانواده ها بود و بسیاری از مراجعه کنندگان در پی خرید کتابهای آموزشی و یا کتابهایی بودند که به اصطلاح کتابهای بازاری و بی ارزش به حساب می آیند و با بهای کمتر به فروش می رسند.

امسال هم این عبارت زیاد به چشم می خورد: «4 جلد کتاب داستان 2 هزار تومان»، «5 جلد کتاب نقاشی 2500 تومان » همچنانکه کتابهایی با قطع نامتعارف هنوز هم مخاطبان خاص خود را دارد.

غرفه بندی سالن کودک و نوجوان بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب نیز چون سالهای گذشته بر اساس به ترتیب الفبا بوده است اما انتشارات سلیس، شاپرک طلایی، مهرآفرین کنار هم قرار گرفته اند. شاپرک طلایی چه ارتباطی با مهرآفرین دارد پرسشی است که باید از برگزار کنندگان سئوال شود یا انتشارات قدیانی در سالن 24 و انتشارات افق نیز در همان سالن است. اگر غرفه بندی بر اساس حروف الفباست چه ارتباطی میان قدیانی و افق وجود دارد. احتمالا مشکل از اینجاست که نام ثبتی موسسه‌های انتشاراتی با نامی که در میان مردم به آنها معروف شده‌اند متفاوت است. اما بهتر بود برای برطرف شدن این مشکل همان نام معروف تر ناشران مدنظر مسئولان قرار می‌گرفت.

اما یکی از موارد خوبی که امسال هم در بخش کودک و نوجوان نمایشگاه به چشم می خورد این بود که بعضی ناشران از بادکنک های رنگی و تاج های زیبای کاغذی برای جذب مخاطب کودک و تبلیغ موسسه انتشاراتی خود استفاده کرده بودند.

همچنین سالهای گذشته کودکان و نوجوانان به همراه والدین خود برای خرید بستی به خارج از سالن مراجعه می کردند اما امسال در انتهای سالن 25 کودک و نوجوان غرفه ای به این امر  اختصاص داده شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا