Mihanpostاجتماعی

چگونه یک رزومه خوب بنویسیم؟

به گزارش میهن پست – در کل برای رزومه نوشتن ۳ نوع فرمت وجود دارد. متداول ترین آنها به ترتیب زمانی نوشتن است. ترتیب زمانی را باید به گونه ای رعایت کنید که همیشه از جدیدترین سابقه ی کاری به قدیمی ترین سابقه نوشته شود. در واقع باید از آخر به اول بنویسید نه بالعکس.
رزومه نوشتن شاید از نظر خیلی ها ساده به نظر برسد اما همین رزومه است که در درجه ی اول به دست کارفرما میرسد یا کسی که مسئول استخدام افراد در سازمان و شرکت هاست.

آنها با خواندن رزومه شما تصمیم میگیرند که شما را به مصاحبه دعوت کنند یا خیر بنابراین باید سعی کنید رزومه تان در عین اینکه روشن و واضح شما و مهارت های تان را معرفی کند دارای علائم نگارشی صحیح سطربندی و به دور از هرگونه اغراق و توضیح اضافه باشد.

به گزارش بانکی دات آی آر اولین نکته برای نوشتن یک رزومه “صحیح نویسی” است. رزومه ی شما کلید ورود شما به یک شغل جدید است بنابراین شما باید در یک برگه یا دو برگه نهایتا بتوانید خودتان را معرفی کنید. اطلاعات کاری و شخصی شما نباید خیلی جزئی و نباید خیلی کلی باشد. شما باید به اندازه ای بنویسید که متقاعد کننده است لازم نیست خیلی توضیح اضافه بدهید از مهمترین تجربه های کاری خود بنویسید.

هدف شما باید در رزومه مشخص باشد. شما هدف تان از انجام کار چیست؟ همین که صرفا بخواهید یک رزومه تهیه کنید و از هر قسمت از کاری که انجام دادی مطلب بنویسید باعث عدم توجه کارفرما خواهد شد.

کاری که باید انجام دهید این است که وقتی رزومه می نویسید و حوزه ی کاری تان را مشخص میکنید در واقع اهداف کاری شما باید معلوم باشد این اهداف از همان مطالبی که نوشتید مشخص میشود. در این صورت کارفرما بهتر می تواند تصمیم بگیرد که شما را برای کدام سمت انتخاب نماید.

نکته دیگر در رزومه نویسی این است که از جملات پر محتوا استفاده کنید. البته ساده نویسی در رزومه بسیار خوب است اما برخی از جملات هستند که هیچ انرژی را منتقل نمیکنند. در واقع برخی از جملات خنثی هستند بنابراین همیشه مثبت بنویسید و از جملات خوب استفاده کنید. شما باید جمله بندی تان به گونه ای باشد که کارفرما شما را ارزیابی کند نه اینکه در رزومه خود از عناوین و القاب برای توصیف خودتان استفاده کنید هر چقدر هم که تجربه دارید نباید از خودتان تعریف کنید.

همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که برای دو کار فرمای متفاوت نباید یک مدل رزومه بفرستید. شما ممکن است در حوزه های مختلف مهارت داشته باشید و تجربیات تان هم زیاد باشد اما با توجه به نوع شرکت و فعالیت های آن و همچنین پستی که قرار است در آن جای بگیرید باید تغییراتی را در رزومه ی خود ایجاد کنید البته این تغییرات نباید در تجربیات یا اطلاعات کاری شما ایجاد شود بلکه باید در برخی از قسمت های رزومه برجسته سازی انجام دهید.

در کل برای رزومه نوشتن ۳ نوع فرمت وجود دارد. متداول ترین آنها به ترتیب زمانی نوشتن است. ترتیب زمانی را باید به گونه ای رعایت کنید که همیشه از جدیدترین سابقه ی کاری به قدیمی ترین سابقه نوشته شود. در واقع باید از آخر به اول بنویسید نه بالعکس.

کسانی که تجربه کاری کمتری دارند همیشه باید در ابتدا از دستاوردهای علمی خود و تجربه هایی که در زمینه‌ کسب مهارت یا کار آموزی گذراندند بنویسند. مهارت ها و کارهایی که انجام دادید را جداگانه بنویسید مهارت های شما ممکن است گواهینامه های فنی حرفه ای یا دوره های آموزشی باشد اما مشاغل همان تجربه ی کاری شماست.

ممکن است رزومه شما روی کامپیتر شخصی دارای هر فرمتی باشد اما زمانی که میخواهید این رزومه را ارسال کنید باید فرمت های استاندارد را انتخاب کنید در واقع باید رزومه شما روی سیستم های مختلف قابل خواندن باشد بنابراین هر چند وقت یکبار فرمت آن را به روز کنید. بهتر است فرمت رزومه ی شما در حالت کلی PDF باشد زیرا هم رسمی تر است و هم نیازی به تغییر فرمت ندارد.

گاهی اوقات ممکن است لازم باشد که همراه رزومه مدرک تحصیلی یا گواهینامه هایی که اخذ کردید را اتچ کنید بنابراین خوب دقت کنید که این مرحله کامل انجام شود. شما هنگام ارسال ایمیل به کارفرمایان مختلف نباید آن را با یک ارسال به افراد مختلف فوروارد کنید بلکه باید برای هر کارفرما در یک صفحه هی جدید رزومه خود را اتچ کرده و بفرستید.

رزومه شما باید شروع و پایان داشته باشد. در واقع نیابد آن را ناقص رها کنید. در سال ۲۰۱۲ مجله خبری کاریابی Ladders”” در یک نظر سنجی از کارفرمایان به این نتیجه رسید که هر کارفرما به طور میانگین تنها شش ثانیه وقت صرف خواندن رزومه ی شما میکند بنابراین باید به گونه ای رزومه بنویسید که کارفرما در وهله ی اول شما را برای مصاحبه دعوت کند.

حتما اطلاعات شخصی در حد نیاز را درج کنید و پس از آن مدارک تحصیلی خود و مهارت ها و سوابق کاری باید در رزومه درج شود. فراموش نکنید که برای رزومه نویسی باید از کلمات رسمی استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا