گوناگون

اردکان دارای منسجم‌ترین بافت تاریخی در استان یزد

شهردار اردکان از اختصاص دو میلیارد تومان اعتبار از سوی شهرداری برای ساماندهی بافت تاریخی شهر خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، محمد مروتی در جمع اعضای کمیته فنی میراث فرهنگی استان با اشاره به مشارکت گسترده شهرداری با میراث فرهنگی، اظهار کرد: بافتی پویاتر و منسجم‌تر از بافت تاریخی اردکان در استان یزد وجود ندارد.

وی افزود: خوشبختانه در حوزه مرمت و بازسازی بافت تاریخی شهر بین شهرداری و میراث فرهنگی، همکاری و تعامل خوبی صورت گرفته است که این همکاری باعث رونق و پویایی بافت در چند سال اخیر شده است. هدف شهرداری این است که با تلاش همه مسئولین بتوانیم این بافت را به عنوان اولین بافت تاریخی به ثبت جهانی برسانیم.

شهردار اردکان، احیا و پویایی بافت تاریخی را منوط به بازگشت و زندگی مجدد مردم در این منطقه دانست و گفت: این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه زیرساخت‌ها، امکانات رفاهی و خدماتی آماده شود و شهرداری در این رابطه از هیچ گونه کوششی برای زنده نگه داشتن این بافت دریغ نخواهد کرد.

وی، تهیه و اجرای طرح تفصیلی و جامع بافت اردکان را ضروری خواند و بیان کرد: اگر بخواهیم به اهداف مورد نظر شهرداری و میراث در این حوزه دست پیدا کنیم، نیازمند اجرای طرح تفصیلی و جامع بافت تاریخی هستیم که باید از سوی متخصصین و افراد خبره تهیه شود. اجرای درست این طرح می‌تواند بسیاری از مشکلات پیش روی ما را در بافت تاریخی اردکان رفع کند.

شهردار به مشکلات خانه‌های مخروبه و بلااستفاده این منطقه، اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه فرزندان و وارثان بعضی خانه‌های مخروبه که صاحبان آن مرحوم شده‌اند هیچ‌گونه اقدامی نکرده‌اند که این امر تهدیدی برای آینده این بافت خواهد بود. باید برای حل و فصل نهایی آن با نظارت میراث، اقدامی اساسی انجام دهیم.

مروتی، ساخت کاروانسرای سلطان با همان سبک و سیاق قدیم را از طرح‌های مهم شهرداری در سال 93 ، اعلام و تصریح کرد: شهرداری امسال، 2 میلیارد تومان برای بافت و یک میلیارد تومان برای شروع کار کاروانسرای سلطان در نظر گرفته است که انشالله تحول عظیمی در بافت ایجاد خواهد شد.

“محسن میرجانی” رییس جدید میراث فرهنگی شهرستان اردکان نیز از همکاری و تعامل شهرداری با این سازمان قدردانی کرد و خواستار ادامه همکاری این دو ارگان برای حفظ و مرمت و بازسازی بافت تاریخی اردکان شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا