گوناگون

کمبود تشکل صنفی طراحان گرافیک در مشهد

یک گرافیست‌ مشهدی گفت: کمبود تشکل صنفی طراحان گرافیک در مشهد احساس می‌شود.

حسن کلانتری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، با بیان این مطلب اظهار کرد: امسال به دلیل نبود یک تشکل سازماندهی کننده موفق به برگزاری مراسم روز جهانی گرافیک در مشهد نشدیم.

وی ادامه داد: سال گذشته با حرکتی که توسط تعدادی از دانشجویان گرافیک در مشهد انجام شد توانستیم مراسم این روز را تحت عنوان «چای با شیر» برگزار کنیم که با استقبال بی‌نظیر طراحان گرافیک و اساتید این رشته در مشهد روبه‌رو شد.

این گرافیست‌ مشهدی اظهار کرد: در سال جاری با وجود موفقیت طرح در سال گذشته کسی پای کار نیامد و هرچه منتظر شدیم که اتفاقی در این روز بیفتد، این طور نشد.

کلانتری در خصوص حامیان برگزاری چنین مراسماتی در سالهای گذشته عنوان کرد: در سالهای قبل معمولا خانه هنرمندان شهرداری، ارشاد و حوزه هنری در این زمینه به ما کمک می‌کردند یا مراسماتی را برگزار می‌کردند اما در سال جاری این اتفاق نیفتاد و روز جهانی گرافیک بدون هیچ مراسم خاصی در مشهد گذشت.

وی با بیان اینکه وجود تشکل صنفی طراحان گرافیک در تهران موجب شده که مراسم روز جهانی گرافیک به صورت هفته گرافیک درآید که در نتیجه آن نمایشگاه‌های زیاد و سلسله سخنرانی‌های فراوانی طی این هفته انجام می‌شود اما متاسفانه در مشهد چنین اتفاقی نیفتاد.

دبیر اجرایی مراسم روز جهانی گرافیک مشهد در سال گذشته در خصوص هزینه‌های برگزاری این مراسم گفت: هزینه‌ای که ما در سال گذشته انجام دادیم کمتر از چهار میلیون تومان بود که البته مبلغی را اسپانسرهای ما از طریق چاپ برخی محصولات هزینه کردند. به طور کلی با مبلغی در حدود پنج‌ میلیون تومان که از راه‌های مختلفی قابل تامین است این امکان وجود داشت که امسال نیز برای هنرمندان پرشمار گرافیک در مشهد مراسمی برگزار شود.

این هنرمند گرافیست خاطرنشان کرد: تنها اتفاقاتی که به مناسبت روز جهانی گرافیک در مشهد افتاد، برگزاری دو نمایشگاه تحت عنوان «پوستر هفت» مخصوص آثار اساتید گرافیک در نگارخانه رضوان و «تجربه دو» مخصوص آثار هنرآموزان گرافیک دانشگاه فردوس در نگارخانه گلستان علی(ع) بود.

کلانتری در خصوص وضعیت کلی گرافیک در مشهد اظهار کرد: در سالهای گذشته مدیریت امور هنری شهرداری حمایت‌های بیشتری را از هنرمندان این رشته انجام می‌داد که در سال جاری و با آمدن تیم جدید در شهرداری این حمایت‌ها کمرنگ‌تر شده است.

وی افزود: کم شدن بودجه‌های هنری در شهرداری در بخش‌های مختلف قابل رویت است و این مساله به خصوص در طرح استقبال از بهار شهرداری در سال جاری بر همگان آشکار شد و همان طور که دیدیم کارهای گرافیکی و هنری هم از نظر تعداد و هم از نظر اندازه افت داشت و نسبت به سال قبل ضعیف‌تر شده بود که این مساله نارضایتی مردم را هم به دنبال داشت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا