Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریمحيط زيست

ردپای ۳/۵ میلیون ساله انسان در تانزانیا با نشانه هایی خاص کشف شد

ردپای ۳/۵ میلیون ساله انسان در تانزانیا با نشانه هایی خاص از نحوه زندگی چند همسری در حالی کشف شده است که دانشمندان در اکتشافات خود رد پای پنج نفر از اجداد قدیمی انسان را روی خاکسترهای خیس آتشفشانی یافتند که به احتمال زیاد متعلق به انسان‌های موسوم به «جنوبی‌کپی عفاری» بوده است. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

آنها معتقدند که اینردپای ۳/۵ میلیون ساله انسان نشان‌دهنده آن است که زندگی و ترتیبات اجتماعی آنها مانند گوریل‌ها بوده است؛ به طوری که یک مرد چند همسر داشته است. این رد پاها، جای پای یک مرد را نشان می‌دهد که به دنبال او جای پای چهار زن مشاهده می‌شود.

گروهی از محققان بین‌المللی دانشگاه روم ۱۳ رد پا را در «Laetoli» کشف کرده‌اند که از قرار معلوم متعلق به پنج عضو گونه انسان‌های «جنوبی‌کپی عفاری» است که به اسکلت‌ فسیلی «لوسی» معروف است. طبق این رد پاها، مردی که ردپایش در قسمت جلوی خاکسترهای آتشفشانی مشاهده می‌شود حدود ۳۰ متر، چهار زن را همراهی کرده است که سپس این خاکسترها سفت شده‌اند و جای پاها در آن باقی مانده است.

در این میان یکی از این ردپای ۳/۵ میلیون ساله انسان به نسبت سایرین بزرگ‌تر است که نشان می‌دهد متعلق به یکی از مردان گروه بوده است. در واقع، قد ۱۶۵ سانتی‌متری او که از رد پایش مشخص است، نشان‌دهنده آن است که این ردپا بزرگ‌ترین نمونه به دست آمده از «جنوبی‌کپی»ها تا به امروز بوده است.

پیش از کشف این ردپای ۳/۵ میلیون ساله انسان در نانزانیا دانشمندان معتقد بودند که «جنوبی‌کپی عفاری» تنها یک شریک جنسی داشته‌اند. در مطالعاتی که در سال ۲۰۰۳ در دانشگاه «پن‌استیت» انجام شد، شبیه‌سازی‌های ارزشمندی با کمک انسان‌های امروزی، شامپانزه‌ها و گوریل‌ها صورت گرفت تا زوایایی از زندگی جنسی انسان‌های نخستین هویدا شود.

این رد پاها در Laetoli کشف شد که پیش از این هم جای پاهای کوچک‌تری از انسان‌های «جنوبی‌کپی عفاری» به دست آمده بود. در دهه ۱۹۷۰، این رد پاها به عنوان اولین جای پا از اجداد انسان مطرح شدند که مشغول راه رفتن بوده‌اند. رد پاهای جدید تنها ۱۵۰ متر از مکان کشف قبلی فاصله دارد.

محققان، رد پاهای کشف شده را از نظر طول و عرض، طول گام‌ها و زاویه قرار گرفتن قدم‌ها مورد ارزیابی قرار دادند تا بتوانند قد و وزن این پنچ نفر را به‌دست آورند. مردی که رد پایش جلوتر از همه مشاهده شد، از همه سنگین‌تر و بلند قدتر بوده است به طوری که حدود ۴۸/۱ کیلوگرم وزن و حدود ۱۶۵ سانتی‌متر قد داشته است در حالی که سبک‌ترین فردی که رد پایش پیدا شده، ۲۸/۵ کیلوگرم بوده است.

در صورت صحیح بودن این اطلاعات، این بدان معناست که این مرد حدود ۲۰ سانتی‌متر از زنان همراهش بلند قدتر بوده است. یافته‌های دانشمندان بیانگر آن است که این گروه از یک مرد و دو تا سه زن و یک یا دو جوان تشکیل می‌شد؛ به عبارتی، مردان اجداد «جنوبی‌کپی عفاری» چند همسر داشته‌اند.

محققان در ماه نوامبر، استخوان‌های فسیل‌شده بازوی «لوسی»، یکی از اجداد نخستین «جنوبی‌کپی عفاری»ها را تجزیه و تحلیل و مشخص کردند که او از درخت بالا می‌رفته است. اسکن‌های گرفته شده از استخوان‌های بازی «لوسی» نشان می‌دهد که اندام‌های فوقانی او مانند دست‌ها به گونه‌ای شبیه انسان و شامپانزه بوده است.

طبق بررسی‌های صورت گرفته، «لوسی» زمان زیادی را به بالا رفتن از درختان اختصاص می‌داد و از بازوهایش برای کشیدن خود به بالای درخت استفاده می‌کرده است. این یافته‌ها، به بحث دراز مدت درباره انسان‌های عصر قدیم پایان داد. همچنین مطالعات نشان داده است که «لوسی» بر اثر سقوط از یک بلندی مانند درخت جان خود را از دست داده است.
البته شواهد مبین آن است که «جنوبی‌کپی عفاری»ها روی زمین راه می‌رفتند اما برای تهیه غذا و حتی خوابیدن و نیز دور ماندن از تیررس شکارچیان به بالای درختان پناه می‌بردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا