Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

رفع بوی عرق بدن با استفاده از گجت حسگر جیبی KunKun + عکس

رفع بوی عرق بدن از دغدغه های بعضی از افراد است و حالا محققان ژاپنی دستگاهی ابداع کرده‌اند که ایجاد بوهای نامطبوع بدن را مانند بوی تعریق که ممکن است اطرافیان را آزار دهد، به کاربران هشدار می‌دهد. ر ادامه با میهن پست همراه شوید.

در بیشتر افراد به دلیل تعرق ، بدن آن ها بویی بد از خود ساطع کند که اطرافیان متوجه آن شوند ولی این بوها برای ما قابل تشخیص و حتی تحت کنترل ما هم نیست. محققان برای رفع این مشکل، دستگاهی تولید کرده‌اند که می‌تواند این بوها را شناسایی کند و به کاربر اطلاع دهد.

رفع بوی عرق بدن حالا به سادگی استفاده از گجت KunKun یا sniff sniff نوعی حسگر جیبی امکان پذیر شده است. این گجت و به گونه‌ای طراحی شده است تا بتواند مواد شیمیایی چون دیاستیل، آمونیاک، اسید ایزووالریک و ۲- نوننال را شناسایی کند. این مواد شیمیایی معمولا با ایجاد بوهای تند مانند بوی چربی پخت و پز، بوی عرق و بویی که ژاپنی‌ها به آن بوی افراد پیر می‌گویند، مرتبط هستند.

در این میان کاربران برای رفع بوی عرق بدن این دستگاه را در جایی از بدن قرار می‌دهند که احساس می‌کنند بیشترین بو را تولید می‌کند و دستگاه می‌تواند نسبت به آن حسایت نشان دهد. این بو زمانی ایجاد می‌شود که ترکیبات شیمیایی مختلف بدن تجزیه می‌شوند و ایجاد بوی نامطبوع می‌کنند. اپلیکیشن این دستگاه همراه می‌تواند این فرآیند تجزیه‌ای را شناسایی کند و بوی ایجاد شده را تشخیص دهد.

رفع بوی عرق بدن
گجت KunKun یا sniff sniff رفع کننده بوی عرق بدن

این دستگاه رفع بوی عرق بدن یا همان گجت KunKun یا sniff sniff از اختراعات هیروشی آکی‌یاما ۴۳ ساله از اعضای مرکز ابداعات تجاری Konica Minolta است. ایده ساخت این گجت حدود دو سال پیش در یک روزی بهاری گرم و زمانی به ذهنش رسید که احساس می‌کرد بدنش بو می‌دهد اما خودش متوجه آن نمی‌شد و تنها راه پرسیدن از دوستانش بود. همین‌جا بود که تصمیم گرفت دستگاهی بسازد که بتواند بوهای احتمالی بدن را تشخیص دهد و اعلام کند.

او سپس به همراه دوستانش تحقیقات مفصلی روی انواع بوهایی که بدن ایجاد می‌کند انجام دادند. بوهایی مانند بوی تعریق، بوی زیربغل، بوی بدن افراد پیر و بوی چربی بدن میانسالان از جمله این بوها هستند. ترکیباتی که بو را ایجاد می‌کنند متفاوت هستند. اولین کاری که باید انجام داد، تجزیه و تحلیل اجزاء و ترکیبات بو است تا مشخص کند که با کدام عطر می‌توان کدام نوع بو را از بین برد.

آنها با همکاری محققان مؤسسه فناوری «اوساکا»، پلات‌فرمی موسوم به HANA (بینی کمکی با دقت بالا) تولید کردند که به آنها اجازه می‌دهد بوهای مختلف را مورد بررسی قرار دهند. این پلات‌فرم نیروی دستگاه «کان‌کان» را تأمین می‌کند که تابستان در ژاپن عرضه شد.

بدن مردان در دهه ۴۰ زندگی نسبت به هر زمان دیگری بو تولید می‌کند که بوی نامطبوعی است. مطالعات نشان می‌دهد که بوی بدن در گذر زمان تغییر می‌کند و بدن مردان میانسال نسبت به سایرین بوی متمایزی تولید می‌کند. این به دلیل فعالیت بیش از حد غدد پوستی بدن آنهاست. هر چه میزان خروجی بو بیشتر باشد، مواد تجزیه کننده باکتری‌ها بیشتر بوده است و همین امر باعث ایجاد بو می‌شود.

منبع   dailymail

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا