Mihanpostاجتماعی

راهکارهایی ساده که می‌تواند شادی را در وجودتان حفظ کند ؟

میهن پست – از آنجایی که شادی، یکی از هیجانات اساسی بشر است یک حس درونی با منشا باطنی است که آثار بیرونی زیادی نیز به همراه دارد. تا ما قلباً خود را آماده خوشرفتاری و خوشرویی نکنیم، شادمانی در رفتارمان تجلی نخواهد کرد. اگر می­ خواهید شاد باشید باید باور کنید که می­توانید و توانایی رسیدن به آن را دارید. ارسطو شادی را زندگی معنوی می­داند. جامع­ترین تعریف را وینهوون ارائه می دهد: شادمانی به قضاوت فرد از درجه یا میزان مطلوبیت کیفیت کل زندگی اش اطلاق می­گردد.

بنابراین دستیابی به شادی در زندگی روزمره، تأثیر مثبتی بر روی سلامت عمومی شما خواهد داشت. طبق یک تحقیق، شادی تأثیر مثبتی بر روی کاهش سطح کورتیزول دارد. کورتیزول هورمون استرسی است که با بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲، فشارخون بالا و بیماری‌های خودایمنی ارتباط دارد. اگر فکر می‌کنید فرد شادی نیستید، چه کارهایی می‌توان برای تغییر این وضعیت انجام داد؟

شادی فردی را می‌توان از طریق مدیتیشن (مدیتیشن به معنای متمرکز کردن ذهن است) به دست آورد. مدیتیشن به این فرایند کمک می‌کند؛ زیرا به شما زمان می‌دهد تا فکر کنید، آرامش درونی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود ارزیابی درستی از جایگاه خود در زندگی و هدفتان به دست آورید. همچنین مدیتیشن به کاهش استرس و تسکین علائم اضطراب و افسردگی کمک می‌کند.
اگر می‌خواهید شما نیز از مدیتیشن استفاده کنید، به نکاتی که در ادامه در مورد نحوه مدیتیشن برای دستیابی به شادی در زندگی روزمره، بهبود کیفیت زندگی و سلامت آمده، توجه کنید.

از افکار منفی دور ی کنید

آیا افکار ناخوشایند و مخرب در مورد خود یا دیگران مزاحم شما هستند؟ اگر این‌طور است پیشنهاد می‌کنیم این روش را به کار بگیرید؛ یک دستبند لاستیکی روی مچ خود ببندید و هر بار که افکار منفی در مورد خود یا دیگران به سراغتان آمدند، دستبند لاستیکی را بکشید و ول کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا از افکار منفی دور بمانید.

یک فکر شاد ، اولین چیزی باشد که در ابتدای روز به آن فکر می‌کنید

زمانی که هر روز صبح به‌ آینه نگاه می‌کنید و به چیزهایی که می‌خواهید تغییر دهید، فکر می‌کنید، در واقع این افکار را شما انتخاب می‌کنید. با خود عهد کنید که صبح روز بعد، تفکر متفاوتی در مورد خود داشته باشید و خوشحال باشید. به جای این که اول صبح به تماشای تلویزیون بپردازید، به یک آهنگ گوش دهید. فهرستی از آهنگ‌های مثبت و شاد آماده کنید تا روحیه شما را بهبود بخشند و روحتان را شاد کنند. اگر چند دقیقه زمان دارید، بنشینید و به هنگام گوش دادن به این آهنگ‌ها تعمق کنید.

کودک درون خود را در چهار چوب عقلانی آزاد بگذارید

زمانی که در مورد مسئولیت‌ها و تعهدات خود احساس فشار کردید، از این دنیا خارج شوید، کامپیوتر و گوشی خود را خاموش کنید و به کودک درونتان مراجعه نمایید. زمانی که بچه مانند می‌شویم، ظرفیت خود برای کنجکاوی و خلاقیت را افزایش می‌دهیم. در طول روز یک وقفه خیال‌پردازی به خود بدهید. تنها بنشینید و حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه به تجربه جذابی که همیشه دوست داشتید انجام دهید، فکر کنید. از حماقت‌ها استقبال کنید و خوش بگذرانید. این انرژی کودکی باعث می‌شود دیدی مثبت‌تر به دست آورید و فشار از بین می‌رود.

خوابیدن مناسب باعث ترمیم ذهن های خسته می شود

خواب برای دستیابی به سلامت مهم است؛ اما افراد معمولاً فراموش می‌کنند که خواب یک فعالیت روحی است که هم از لحاظ ذهنی و هم از لحاظ احساسی مزایایی در بر دارد. کمبود خواب یکی دیگر از موانع شادی در زندگی است. برای این که خواب شبانه خوبی داشته باشید، از این روش تنفس استفاده کنید؛ روی رختخواب بنشینید، دهان خود را همانند زمانی که سکه‌ای بین لب‌ها نگه داشته‌اید، نگه‌دارید. از طریق بینی هوا را وارد و خارج کنید. این چرخه تنفس را به مدت یک دقیقه ادامه دهید.

با این اوصاف فراموش نکنیم که اشخاص شاد فقط مثبت نمی­اندیشند، بلکه مثبت عمل می­کنند. برای شاد بودن باید افکار خود را عوض کنید، اما منتظر از راه رسیدن احساسات نباشید. اشخاص دارای قدرت کنترل مستقیم بر چگونه عمل کردن و چگونه اندیشیدن خود هستند. اگر می خواهید شخص شادتری باشید، شادمانه تر عمل کنید.
اشخاص شاد آنچه را که احتیاج دارند طلب می کنند. همانطور که نعمت­ها معمولا از آسمان به زمین نمی افتند، از شکایت کردن نیز چیزی عاید اشخاص نمی­شود. پس به جای شکایت کردن به دنبال خواسته­های خود بروید.
اشخاص شاد مشتاق تغییر هستند. ثابت ماندن و تغییر نکردن، مخالف همۀ قوانین طبیعت است. تغییرات را با آغوش باز پذیرا باشید.
اشخاص شاد به خود اجازه شکست خوردن نمی­دهند. شکست به این معنی نیست که هیچ گاه به هدف خود نخواهید نرسید و یا دلیلی بر دست کشیدن از هدف وجود دارد. به هدف دست نیافتن، تنها یک معنی دارد: شما به تمرین و تجربه بیشتری احتیاج دارید پس تسلیم نشوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا