Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیر

چرا نباید از پیاده روی روزانه غافل شویم ؟

میهن پست – این را همه می دانند که پیاده روی یک ورزش ساده و بدون نیاز به تجهیزات خاص و البته ۱۰۰% رایگان است که می تواند سبب افزایش سلامت بدن گردد و همچنین برای داستن اندامی مناسب به ما کمک می کند.

بنابراین به نظر محققان، اگر همه ما فقط روزی نیم ساعت با سرعت نه چندان زیاد راه برویم ، خطر بسیاری از بیماریهای مزمن را در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داده ایم.

بر اساس تحقیقات پیاده روی دائم همچنین می تواند در کمک به ترک سیگار و کنترل اشتها کمک کند.

اگر بخواهیم بهره ممکن را از پیاده روی حاصل کنیم، باید ۳ یا ۴ روز در هفته، میان ۳۰ تا ۶۰ دقیقه تمرین کنیم، یعنی با سرعتی بیشتر از ریتم پیاده روی معمولی راه برویم، به این ترتیب علاوه بر این مزیتها، می توانیم میزان چربی خون را نیز کاهش دهیم.

تاثیر پیاده روی بر روان انسان

پیاده روی و هر نوع ورزش کردن سبب آزاد شدن اندروفین در بدن که یک ضد درد طبیعی است می گردد، آزاد شدن این ماده در خون باعث نشاط در همه و کاهش علائم افسردگی در مبتلایان به این بیماری می گردد.

همچنین پیاده روی سبب کم شدن بافت چربی و کاهش وزن می گردد و افراد چاق به مرور زمان وزن اضافی خود را از دست می دهند و مسلما اندام بهتر سبب افزایش اعتماد به نفس و داشتن حسی بهتر نسبت به خودتان می گردد.

به یاد داشته باشید بدن از دو قسمت جسم و روان تشکیل شده و هر کدام بر روی دیگری تاثیر می گذارند.

پژوهشگران دریافتند از بین شرکت‌کنندگان در این مطالعه، ۱۹ نفری که به مدت ۹۰ دقیقه در طبیعت پیاده‌روی کردند به نسبتِ ۱۹ نفر دیگری که در محیط شهری پیاده‌روی کردند، سطح احساسات منفیِ پایین‌تری داشتند. منظور از احساسات منفی، داشتن افکار تکراری درباره‌ی خود است.

در پژوهش‌ پیشین مشخص شده است این افکار که به آنها نشخوار فکری می‌گویند با خطر بالای افسردگی و شرایط مرتبط با آن در اتباط هستند. Gregory Bratman، دانشجوی دکتری در گروه زیست‌شناسیِ دانشگاه استنفورد و نویسنده‌ی این پژوهش گفت: «اینکه ۹۰ دقیقه پیاده‌روی در طبیعت می‌تواند چنین تأثیری بگذارد بسیار شگفت‌انگیز است.»

شرکت‌کنندگان گروهِ اول در نزدیکیِ استنفورد، در منطقه‌ای پوشیده از درخت‌های بلوط و درختچه های پراکنده پیاده‌روی کردند و گروه دوم در شلو‌غترین خیابانِ نزدیک به پالو آلتو پیاده‌روی کردند.

پژوهشگران به منظور ارزیابیِ سطح نشخوار فکری در شرکت‌کنندگان از آنها خواستند تا قبل و بعد از پیاده‌روی به پرسش‌نامه ها پاسخ دهند.

علاوه بر این، قبل و بعد از پیاده‌روی مغز آنها را اسکن کردند. نتایج نشان داد ناحیه‌ای از مغز که با خطر ابتلا به بیماری‌های روانی در ارتباط است درکسانی که در محیط طبیعت پیاده‌روی کرده بودند در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که بافت شهری محل پیاده‌روی‌شان بود، فعالیت کمتری داشته است.

در حال حاضر بیش از ۵۰ درصدِ آمریکایی‌ها در محیط‌های شهری زندگی می‌کنند و این میزان تا سال ۲۰۵۰ به ۷۰ درصد می‌رسد. این پژوهش نشان داد شهرنشینی با افزایشِ میزانِ بیماری‌های روانی از جمله افسردگی ارتباط دارد. دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چرا این دو امر با هم در ارتباط هستند.

پژوهش‌های بسیاری در گذشته در زمینه ارتباط بین طبیعت و بهزیستیِ روانی نشان داده‌اند افراد بعد از حضور در طبیعت از نظر هیجانی در وضعیت بهتری هستند. با این وجود این پژوهش توانست تغییر در الگوی واقعیِ افکار منفی‌ای را که در خطر ابتلای برخی افراد به افسردگی سهیم هستند، نشان دهد.

طبق گفته‌ی Bratman ممکن است عوامل استرس‌زای موجود در محیط شهری باعثِ افزایش سطحِ نشخوار فکری در افراد شود. همچنین این عوامل استرس‌زا می‌توانند به نوبه‌‌ی خود از طریقِ قرار گرفتن در معرض طبیعت کاهش یابند. طبیعت می‌تواند به عنوانِ سپری در برابرِ پیامد‌های احتمالی و منفیِ نشخوار فکری در برخی افراد عمل کند.

نتایجِ این پژوهش می‌تواند ادبیاتِ پژوهشی در زمینه‌ی مزایای طبیعت برای وضعیت شناختی و خلقی افراد را غنی‌تر سازد.

نکات مهمی که قبل از پیاده روی باید به آن توجه کنیم ؟

– انتخاب کفش و لباس مناسب: حتما از کفش های ورزشی که کاملا اندازه پایتان می باشند استفاده نمایید و لباس ورزشی و یا لباسی که اندام های بدنتان در آن راحت و آزاد باشند به تن کنید.

– پیاده روی با قدم های آهسته: در ابتدای پیاده روی باید با سرعت آهسته قدم بر دارید(برای مدت ۵ الی ۷ دقیقه) تا بدنتان گرم شود و سپس می توانید بر سرعت خود بیافزایید و هنگامی که قصد پایان دادن به پیاده روی را دارید مجددا برای ۵ دقیقه آهسته راه روید و سپس متوقف شوید، به هیچ عنوان یکباره پیاده روی را مخصوصا زمانی که با سرعت بالا قدم برمی دارید و یا می دوید متوقف ننمایید، چون توقف ناگهانی ورزش سبب می گردد بدون اینکه عضلات در حالت فعالیت باشند برای دقایقی خون با فشار بالا در رگ ها جریان داشته و به کلیه ها فشار وارد شده و همچنین باعث کوفتگی و گرفتکی عضلات می گردد.
– گوش دادن به موسیقی:  گوش کردن به یک موسیقی با هدفن حین پیاده روی جذابیت آنرا بیشتر می نماید
-رعایت فرم بدن به هنگام راه رفتن: فرم صحیح راه رفتن مطابق شکل زیر است یعنی کمر و گردن صاف و دید مستقیم و رو برو جلو

شکل صحیح فرم بدن به هنگام پیاده روی
شکل صحیح فرم بدن به هنگام پیاده روی

زمان بندی و برنامه ریزی مناسب برای پیاده روی :

ابتدا برنامه پیاده روی خود را با هفته ای ۳ جلسه(یک روز درمیان) و هر جلسه ۲۰ دقیقه شروع نمایید، در هفته دوم چنانچه احساس راحتی داشتید زمان آنرا به ۳۰ دقیقه افزایش دهید.
– در هفته چهارم تعداد جلسات را به ۴ بار در هفته افزایش دهید و هر جلسه همان ۳۰ دقیقه
– از هفته ششم زمان در جلسه را ۵ دقیقه اضافه کنید تا در نهایت به ۱ ساعت برسد.
– در نهایت ۴-۵ جلسه پیاده روی در هفته و هر جلسه یک ساعت زمان ایده ال برای هر فرد می باشد که سبب کاهش وزن و تناسب اندام، افزایش انرژی بدن، بهبود خواب و… می گردد.
نکته مهم پیشرفت و افزایش زمان پیاده روی مطابق برنامه ذکر شده است که موجب خستگی، کوفتگی عضلات و… نشود.
به شما قول می دهیم وقتی به این زمان دست یافتید و تاثیر فوق العاده آنرا بروی جسم و روان خود تجربه کردید به  هیچ عنوان نخواهید توانست پیاده روی را ترک نمایید و جز اصلی برنامه زندگی شما خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا