گوناگون

رونمایی از 30 تک‌نگاشت مرکز الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت

به گزارش خبرگزاری مهر، سومین کنفرانس الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با موضوع «واکاوی مفاهیم و نظریه‌های رایج توسعه و تجارب ایران و جهان؛ به سوی نظریه اسلامی ایرانی پیشرفت» صبح امروز 31 اردیبهشت ماه به مدت دو روز در کتابخانه ملی آغاز شد. 

در بخشی از مراسم افتتاحیه این کنفرانس از 30 تک نگاشت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت رونمایی شد و  دکتر هادی اکبر زاده معاون علمی و تقسیم کار ملی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت طی سخنانی گفت: مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در نظر دارد با هدف تولید دانش و گسترش و تعمق ادبیات موضوعی در حوزه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، کتاب‌هایی را به صورت تک نگاشت‌های علمی منتشر نماید.

وی افزود: تک نگاشت(monograph) نوشتاری تخصصی و نیمه مبسوط كه توسط يك پژوهشگر خبره در يك موضوع خاص نگاشته می‌شود. تك نگاشت در حدود 40 تا 60 صفحه است که از نظر حجم و محتوا حد فاصل مقاله و كتاب است و نويسنده با پردازش و تحليل یافته‌ها و مطالعات تخصصي پيشين و افزودن يافته هاي پژوهشي خود و تحليل جامع و منسجم آن‌ها افق‌های تازه اي را در زمينه مورد بررسي می‌گشاید.

معاون علمی و تقسیم کار مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تصریح کرد: برای شروع فرایند تدوین تک نگاشت در گام اول کمیته ای متشکل از سه تن از اساتید خبره از بین مقالات ارائه شده در کنفرانس‌ها، همایش‌ها و نشست‌های اندیشه های راهبری مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تعدادی را انتخاب نمودند و از نویسندگان آنها برای تدوین تک نگاشت دعوت به عمل آمد که با استقبال خوبی نيز مواجه شد.

وی تصریح کرد: به طور کلی شاخص‌هایی که در انتخاب یک مقاله برای تدوین تک نگاشت مورد توجه قرار گرفتند، عبارتند از:

1.میزان ارتباط موضوعی مقاله با مباحث مربوط به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

2. کیفیت مرور ادبیات یا سیر موضوع (literature survey)

3. نقاط قوت مقاله به لحاظ استحکام در نحوه استدلال یافته های پژوهشی، انسجام و همبستگی موضوعی و …

4. طرح ایده های بدیع و گشودن افق‌های تازه ارائه پیشنهادات راهبردی

5. سؤالات کلیدی اساسی و کلیدی مطرح شده و نحوه پاسخ یابی آن‌ها

6.موضوعات و سؤالات مرتبط و نظام‌مندی موضوعی آن‌ها

7. طرح سؤالات آزاد open question

8. میزان و ارجاع به پژوهش‌های دیگران (به ویژه جدیدترین پژوهش‌ها)

در ادامه از سخنرانان کنفرانس‌ها، همایش‌ها و نشست‌های راهبردی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز برای تدوین تک نگاشت دعوت به عمل آمد.

سپس در رویکردی نوین پایان نامه‌ها و رسالات مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه های برجسته کشور نیز بررسی و از بین آن‌ها تعدادی برای تدوین به صورت نگاشت انتخاب شدند و در نهایت استادان و پژوهشگران برجسته حوزه و دانشگاه که در امور مربوط به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت متخصص هستند نیز از جمله دعوت شدگان برای نگارش و تدوین تک نگاشت است.

وی در پایان سخنانش بیان کرد: پس از ارزیابی تک نگاشت‌های دریافتی، سری اول آن‌ها در بهار 93 منتشر و به استادان و محققان کشور ارائه خواهد شد. همچنین در سال جاری 30 تک نگاشت چاپ و رونمایی شد و این هدف وجود دارد که در ادامه این کار تداوم داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا