گوناگون

« همه حقوق بشر برای همه»/ اهمیت حقوق بشر در هزاره سوم

به گزارش خبرگزاری مهر، دگرگونی های عمده عرصه بین المللی و تمایلات آحاد مردم برای برقراری نظام  بین المللی مبتنی بر اصول پیش بینی شده در منشور سازمان ملل متحد از جمله تقویت و ترغیب و احترام نسبت به حقوق بشر و آزادی های اساسی برای همگان و رعایت اصل تساوی حقوق و حق تعیین سرنوشت، صلح، دموکراسی، عدالت، مساوات، حاکمیت قانون، کثرت گرایی، توسعه، شرایط بهتر زیست و همبستگی، اموری بی سابقه و قابل  توجه در دهه پایانی قرن بیستم و طلیعه قرن جدید است.

با توجه به تحولات موجود در نظام بین الملل، حقوق بشر در هزاره جدید اهمیت خود را احراز کرده است. فرآیند تحولات رو به سوی حمایت از موضوع حقوق بشر است. اعتقاد تاریخی و دیرینه نسبت به رعایت حقوق بشر که از گذشته های دور نزد اندیشمندان و فرهیختگان وجود داشت؛ امروزه بعد بین المللی یافته و سازمان ملل متحد به عنوان عامل اجرایی و ناظر نسبت به رعایت حقوق بشر نقش قابل توجهی پیدا کرده است. افزایش این نقش به تحولات پدید آمده در روابط بین الملل بر می گردد. اجماع جامعه بین الملل در تأسیس دیوان کیفری بین المللی، توجه به شورای حقوق بشر، ارتقا جایگاه کمیساریای عالی حقوق بشر و البته توجه به موضوع مسئولیت حمایت R2Pو فرآیند جهان شمولی دوژور  حقوق بشر از جمله پویش هایی هستند که مورد توجه پژوهشگران حقوق و روابط بین الملل قرار گرفتند.

کتاب پیش روی آخرین یافته های نویسنده در زمینه حقوق بشر همراه با افزودن نظریه های نوین پیرامون این موضوع و اصلاحات حقوق بشری سازمان ملل متحد است. در این کتاب به شماری از تازه های نظری و عملی متون حقوق بشر و کیفر بین المللی ناقضان حقوق بشر پرداخته شده است. همچنین نویسنده تلاش کرده تا تازه ترین تحولات حقوق بشری در اختیار علاقمندان به این موضوع قرار دهد. باشد که به نام حقوق بشر هیچ گاه منافع ملی کشوری بزرگ قربانی نشود.

IMG11320367

گفتمان های حقوق بشر،  از جنگ جهانی دوم تا هزاره نوین، نسل های حقوق بشر، وجدان مشترک بشری  و پشتیبانی از حقوق بشر،  اخلاق و هم پیوندی جهانی حقوق بشر، جهانشمول گرایی و فرهنگ گرایی حقوق بشر، دسته بندی جهان شمول گرایان(دوژور-دوفاکنو-واقع گرا)،تحولات جهانی حقوق بشر، برداشت آرمانگرایانه از نظم جهانی، سازمان ملل متحد و حمایت عملی و نظارت بر اجرای حقوق بشر، کمیته حقوق بشر، کمیته محو هر نوع تبعیض نژادی، ضمانت اجرایی و حمایت عملی از حقوق بشر، کمیساریای عالی حقوق بشر، از جمله موضوعات و مباحثی است که نویسنده در این کتاب به آنها پرداخته است.

کتاب، همه حقوق بشر برای همه، نوشته دکتر مهدی ذاکریان، برای نوبت اول پاییز 92 در 160 صفحه از سوی انتشارات میزان منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا