Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیرتغذيهعلمی و فناوری

با فواید ارزشمند رژیم غذایی بدون نمک آشنا شوید

فواید ارزشمند رژیم غذایی بدون نمک در حالی قابل دفاع است که دانشمندان و پژوهشگران از نمک به عنوان سم سفید یاد می کنند بنابراین باید هر شخصی به نوبه خود از مصرف بی رویه مواد سدیم دار که یک ماده مضر برای حفظ سلامتی بدن پرهیز کند. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

اگر چه سدیم میزان مایع بدن را تنظیم می‌کند و قدرت ماهیچه و عضلات و سیستم عصبی را افزایش می‌دهد. اما فقط میزان کمی از آن برای این کار لازم است و نمک زیادی باعث افزایش فشار خون، بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی و اختلالات پوستی و دیگر مشکلات می‌شود.

رژیم غذایی بدون نمک از آن جهت با اهمیت است که اگر نمک از رژیم غذایی هر شخصی حذف شود در واقع سبب افزایش طول عمر می‌شود. اما میزان کمی نمک در رژیم غذایی سبب کاهش وزن کل بدن و چربی اضافی صورت می‌شود.

اما مشکل نمک چیست و این که می گویند  رژیم غذایی بدون نمک برای بدن بسیار ارشمند است به خاطر این هست که بعضی از افراد به صورت بی رویه از نمک استفاده کرده و به طور کلی این سم را وارد بدن خود می کند و باید بداند که رژیم غذایی دارای نمک زیاد عواقب جبران ناپذیری را در آینده بر خود تحمیل می کند .

مثلا وقتی که سیب زمینی سرخ شده، انواع برگر، پیتزا و از این نوع غذاها بخوریم اگرچه خوش طعم است ولی در نهایت قدرت چشایی را از بین می‌برد زیرا به دلیل میزان سدیم بالای این مدل غذاها، قدرت چشایی برای طعم خوردنی‌های دیگر از بین می‌رود و باعث می‌شود غذاهای دیگر بی‌مزه حس شوند.

اگر چه نمک در نوع خود و در میزان استاندارد مصرفش برای حفظ سلامتی بدن انسان بسیار مفید و نبودش در بدن ضرر آفرین است اما مصرف بی رویه نمک در واقع آب بدن را کم می‌کند و به دنبال آن عملکرد کلیه‌ها را نیز تضعیف می‌کند.

توضیح بیشتر در خصوص فواید ارزشمند رژیم غذایی بدون نمک این است که مصرف غذاهای شور مانند مصرف کافئین و سیگار به نوعی برای بدن اعتیاد آورند و به این ترتیب تعادل سیستم بدن را بهم می‌زنند.

رژیم غذایی بدون نمک

مزایای کاهش نمک در رژیم غذایی این است که:

– باعث کاهش وزن و تولید انرژی می‌شود.
– فشار خون کاهش می‌یابد و از بروز سکته مغزی و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌شود.
– ریسک بیماری‌های سرطان شکم، بیماری‌های کبدی و اختلالات روده و دیابت کاهش می‌یابد و همچنین با از بین بردن نفخ، شکم کوچک می‌شود.
– نمک همچنین باعث چاقی و بد شکل شدن صورت و باد کردن اجزای صورت و یا حتی ایجاد غبغب می‌شود.

بنابراین توصیه می‌شود علاوه بر کاهش نمک، غذاهای فرآوری شده و آماده را نیز کلاً حذف کنید زیرا این خوراکی‌ها هم به میزان بالایی نمک دارند که به طور غیر مسقیم وارد بدن می‌شوند.

برای حذف نمک از رژیم غذایی البته که مثل هر عادت تازه در ابتدا مشکل است ولی با مداوت بر آن سعی کنید در ابتدا از سس و روغن‌های سالم برای طعم دادن به غذا استفاده کنید و به مرور عادت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا