گوناگون

زمان تمدید مذاکرات مشخص است / باید روش تمدید را اعلام کنیم / نمی خواهیم تمدید کنیم تا دوباره در شرایط تنگنا مذاکره کنیم 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره آخرین جمع بندی از مذاکرات ایران با ۵+۱گفت: این مذاکرات، مذاکرات دشواری بوده و کاری هم که می خواهیم بکنیم کار دشواری است و می خواهیم یک راه ده ساله را در موقعی که دنیا بدنبال فشار آوردن به ایران بوده، عوض کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف روز  پنجشنبه پس از  پایان دیدار دوجانبه خود با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: کار  نسبتا خوبی صورت گرفته است، البته توقع داشتیم با وجود یک اراده سیاسی در  طرف مقابل اقدامات بهتری شکل بگیرد اما متاسفانه هنوز راه داریم. این به این معنا نیست که مشکلات غیرقابل رفع باشد.

وی گفت: احساس می کنم  طرف مقابل باید یک دیدگاه  جدید داشته باشد برای آنکه بتوانیم به اهداف برسیم . اگر قرار باشد همه طرف ها موضع اعلام کنند که اعلام موضع کاری ندارد اما رسیدن به اهداف یک مقدار نیاز به کار دارد و من احساس می کنم حرف ها و بحث های خوبی در این چند روز  گذشته  مخصوصا در  حضور وزرا مطرح شد.

ظریف ادامه داد: نخستین باری بود که وزرا به روند مذاکرات جامع  می پیوستند، اگر  یادتان باشد در  ژنو دو بار  وزرا به روند مذاکرات برای توافق موقت پیوستند، الان این نخستین باری بود که وزرا بطور  رسمی حضور پیدا می کردند و وارد بحث مذاکرات جامع می شدند.  فکر می کنم این تغییر نگاه سیاسی از اینکه صرفا بخواهیم یک تعداد مواضع را تکرار بکنیم تا نگاهی که بخواهد به نتیجه برسد بسیار مهم بوده است.

وی تاکید کرد: نکته ای که مقام معظم رهبری مطرح کردند در مورد نیاز عملی جمهوری اسلامی ایران بسیار  راهگشا بود. بخاطر اینکه نشان می دهد برنامه هسته ای ما واقعا با یک هدف مشخصی از  روز  اول برنامه ریزی شده است. برای یانکه این موضوع برای آنها قابل فهم شود نیاز  به  بحث داشتیم که متوجه شوند ما که می گوییم یک تعدادی سانتریفیوژ  یا سو  نیاز داریم برای این است که می خواهیم برای یک نیروگاه، سوخت تولید کنیم، البته جمهوری اسلامی ایران هم خواسته هایی دارد و  از  نحوه رفتار طرف مقابل نگرانی های اساسی دارد.  البته موضوع ما فقط یک موضوع هسته ای است. در حوزه های دیگر  ما نگرانی هایی از رفتار آنها داریم، آنها هم با دیدگاه ها و  رفتارهای ما اختلاف نظرهایی دارند ولی ما چون اینجا موضوع  هسته ای را بحث می کنیم در بحث هسته ای  نگرانی هایی داشتیم که  آنها هم باید به آن نگرانی ها توجه کنند.

وی در گفتگو با واحد مرکزی خبر با اشاره به این مطلب که در شرایطی هستیم که در  همه این زمینه ها کار شروع شده اما به اندازه ای که بتوانیم راه حل را تدوین کنیم اجماع نداریم افزود: آنچه که می شد بدون توافق های سیاسی و بدون فهم مشترک تدوین کرد، تدوین شده و حالا نیاز  به آن فهم مشترک است. شاید به همین دلیل نیاز  به یک تمدید باشد.  البته این تمدید نیست. من از ابتدا هم در صحبت هایی که با مردم خوبمان داشتم گفتم که توافق ژنو  برای رسیدن به راه حل نهایی به ما یکسال فرصت می دهد و فقط ما باید این مرحله مقدماتی را تمدید کنیم که الان راجع به آن صحبت می شود و  اگر به توافق برسیم این توافق اعلام خواهد شد، هنوز ما دو  سه روز  وقت داریم.

وی گفت: امیدوارم که با واقع بینی و با نگاه جدی کار به پیش برود و همین جا هم می خواهم از این فرصت استفاده کنم که  در این ایام مبارک و لیالی قدر مردم خوب، ما را از دعای خود فراموش نکنند و در واقع همه ما خواسته مان از خداوند متعال  این است آنچه که صلاح و خیر این مردم وانقلاب است و  آنچه به عزت و سربلندی مردم ایران و آرامش و  راحتی مردم ایران می انجامد اتفاق بیفتد.  همین طور یک دنیای پرصلح تر  و  پر آرامش تری را در این شرایط بسیار ناهنجاری که منطقه ما در غزه شاهد کشتار  وحشیانه مردم فلسطین است و  در  عراق شاهد تندروی های وحشیانه داعش است، فراهم کنیم . به برکت های شب های قدر انشا الله.

وزیر امور  خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که آیا در باره زمانی که براساس توافقنامه ژنو مذاکرات قرار است تمدید شود با خانم اشتون گقتگو کردید، گفت: زمان نیاز  ندارد که چکش بخورد چون  زمان تقربیا مشخص است ،براساس توافق ژنو که تا 24نوامبر(آذرماه) است زمان مشخص شده است. فقط نیاز است اولا به این نتیجه برسیم که می خواهیم تمدید بکنیم و ثانیا روش تمدید را اعلام بکنیم .این دونکته است و اینکه  از  این تمدید می خواهیم چه استفاده ای بکنیم، ما نمی خواهیم تمدید بکنیم که دوباره 10روز مانده به پایان مدت برگردیم و در شرایط تنگنای زمانی مذاکره کنیم،باید ببینیم که به چه نحوی می خواهیم از الان تا پایان زمان و تا آذر ماه برای خود طراحی داشته باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا