گوناگون

هندوانه فارس اسیر بی تدبیری و ماندگار بر زمین شد

81241172 5829429

برخی صاحبنظران معتقدند:بی توجهی به رعایت الگوی کشت و ایده های کارشناسی جهاد کشاورزی موجب افزایش کشت برخی محصولات ، همزمانی برداشت و متضرر شدن کشاورزان می شود.

انان می افزایند: مسوولان استان می توانند با فراهم نمودن زمینه صادرات بموقع و انبارهای مناسب در زمان برداشت محصولات به افزایش ارزش افزوده تولیداتی که با هزینه های سرسام آور و هدرروی منابع آب و خاک بدست می آید ، کمک نمایند.

متاسفانه کشاورزی فارس در سالهای مختلف کشت بی رویه سیب زمینی ، پیاز ، صیفی جات ، ذرت و امسال هندوانه را تجربه کرده است که این مهم حساسیت بیشتر برنامه ریزان ، کارشناسان و دست اندرکاران را می طلبد.

فرماندار شهرستان ممسنی گفت: امسال در این شهرستان سه هزار و 500 هکتار زیرکشت هندوانه رفت که 80 درصد محصول آن در مدت زمان کمتر از یک هفته برداشت شد.

رهام پیکری افزود: از سوی دیگر شهرستانهای همجوار فیروزآباد و فراشبند ، شهرهای جنوب و جنوب غربی نیز برداشت محصول هندوانه داشتند ازاین رو بازار مصرف اشباع شد و قیمت هندوانه به کیلویی 800 ریال رسید.

وی ادامه داد: هم اکنون مقدار کمی محصول روزی زمینهاست که برای صادرات درنظر گرفته شده و این میزان نمی تواند جوابگوی خسارت کشاورزان باشد.

وی اضافه کرد: اگرچه جهاد کشاورزی در فصل کاشت به کشاورزان تذکر داده بود که همه اراضی را زیر کشت هندوانه نبرند اما بدلیل درآمد مناسبی که این محصول سال گذشته برای کشاورزان داشت ، توجهی به این مهم نشد.

پیکری گفت: صادر کنندگان محصول متناسب با تقاضای کشور وارد کننده را طلب می کنند و هندوانه بالای هفت کیلو تا 20 کیلو را مناسب می دانند در حالیکه هندوانه منطقه بین 30 تا 35 کیلو برداشت شد.

وی اظهار کرد: متاسفانه در فصل برداشت هندوانه کشاورزان این منطقه 260 میلیارد ریال خسارت دیدند ، در صورتیکه مسوولان تمهیدات لازم برای برداشت ذرت نیندیشند ، خسارت بیش از این خواهد بود.

فرماندار فراشبند گفت: کشت هندوانه در این شهرستان یک هزار و 400 هکتار از اراضی را دربر گرفت که متاسفانه برخی از اراضی پس از چین اول محصولشان رها شد.

محسن پورزارعی افزود: هر هندوانه 17 کیلویی علاوه بر نهاده های کشاورزی ، بطور متوسط یک متر مکعب آب مصرف می کند که باید متناسب با هزینه ها درآمد خوبی را برای کشاورزان رقم زند.

وی ادامه داد: متاسفانه در فصل برداشت هندوانه زمینه صادرات فراهم نبود و کشاورزان نتوانستند محصول خود را به موقع عرضه کنند.

وی اضافه کرد: هندوانه فراشبند بدلیل مرغوبیت در بازار تهران و برخی استانها شاخص است اما بدلیل بالا بودن کرایه و هزینه های برداشت ، در بسیاری از مزارع محصول برداشت نشد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت : با همت و تلاش مسوولان استان فارس و صادرکنندگان استان از ابتدای تیر ماه زمینه صادرات هندوانه فراهم شده است.

احمد دهقان افزود: امسال سطح زیر کشت هندوانه در استان 18 هزار و 370 هکتار بوده که پیش بینی می شود 832 هزار تن محصول برداشت شود.

وی ادامه داد: سطح زیر کشت هندوانه استان نسبت به سال گذشته یک هزار و 480 هکتار افزایش داشته که متاسفانه این میزان در همزمانی برداشت و کاهش قیمتها اثرگذار بوده است.

دهقان گفت: عمده کشت این محصول در شهرستانهای ممسنی، اقلید، آباده، لار، فراشبند، رستم، قیرکارزین، استهبان ، داراب ، فیروزآباد وکازرون انجام شده است.

بگفته این مسوول ، محصول هندوانه بجز فصل زمستان در مابقی ماه های سال در استان برداشت می شود ، 28درصد هندوانه استان در فصل بهار ،68 درصد در فصل تابستان و چهاردرصد در فصل پاییز تولید می شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: سال گذشته 7/53 هزار تن از هندوانه استان به ارزش 12 هزار دلار به خارج از کشور صادر شده است .ک/4

680/ 667

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبير:
mail32 newsroom@irna.ir

contact تماس بی واسطه با مسئولین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا