گوناگون

دغدغه برنج‌کاران خوزستانی در فصل برداشت

رییس انجمن برنج‌کاران خوزستان از دغدغه‌های برنج‌کاران استان در فصل برداشت گفت و خواستار حل مشکلات آنان شد.

محمد سواری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌، منطقه‌خوزستان، اظهار کرد:‌ مشکل اصلی ما در فصل برداشت، موضوع بازرگانی یعنی خرید و فروش محصول است که انتظار داریم سازمان‌های متولی در این‌باره تمهیداتی بیندیشند.

وی افزود: ‌انتظار داریم در فصل برداشت برنج داخل، واردات محصول خارجی به استان، محدود و یا معقول شود تا کشاورز بتواند به‌راحتی محصول خود را بفروشد.

سواری بیان کرد: ‌از سوی دیگر بیشتر کارخانجات شالی‌کوبی فرسوده هستند که این مساله افزایش شکستگی و ضایعات برنج را به دنبال دارد، این مساله بارها عنوان شده و امیدواریم فکری برای تغییر ساختار این کارخانجات شود زیرا ‌اگر مشکلات کارخانجات شالی‌کوبی حل شود، به عبارتی مشکلات برنج‌کاران نیز حل می‌شود.

رییس انجمن برنج‌کاران خوزستان گفت: امیدواریم سرمایه در گردش و نقدینگی مناسبی از طریق بانک‌ها در اختیار کارخانجات شالی‌کوبی قرار بگیرد، تا این کارخانجات بتوانند در زمان خرید محصول برنج از کشاورزان، بهای محصول را با کمترین تاخیر و به صورت مناسب پرداخت کنند.

وی اظهارکرد: امسال با توجه به برخی مشکلات به‌ویژه کاهش تخصیص آب و ممنوعیت کشت در برخی مناطق، برنج‌کاران استان که شغل اصلی آن‌ها برنج کاری است، بیکار شدند و کار خود را از دست دادند.

سواری افزود: سال‌گذشته سطح زیرکشت محصول برنج در استان بیش از 100 هزار هکتار بود اما امسال سطح زیرکشت 67 هزار هکتار و معادل 30 درصد کاهش یافته است.

وی گفت: عملیات برداشت برنج از اول آبان‌ماه آغاز می‌شود و تا یک‌ماه به طول می‌انجامد. پیش‌بینی ما تولید 3.5 تا 4 تن در سطح هر هکتار از اراضی است که 80 درصد رقم کشت شده عنبر و مابقی شامل کادوس، شفق و چمپا است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا