گوناگون

استاندارد از محصول محوری به فرآیند محوری حرکت کرده است

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم حاجی دولو عصر امروز در مراسم گرامیداشت روز جهانی استاندارد و تجلیل از برترین های استاندارد خوزستان اظهار کرد: استاندارد و استفاده از آن در بخش های مختلف جامعه از شاخص های پیشرفت و توسعه است زیرا کشورهای توسعه یافته در مسیر حرکت خود برای پیشرفت و تکنولوژی های جدید به این فرصت رسیده اند که باید طراحی های خود برای تولید را براساس شاخص ها و معیارهایی انجام دهند.

وی ادامه داد: در سالها اخیر با حرکت استاندارد از محصول محوری به سمت فرآیند محوری مواجه هستیم و به دنبال استانداردهای فرآیند محور هستیم.

معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز به استاندارد مدیریت مصرف انرژی اشاره کرد و گفت: استاندارد مدیریت مصرف انرژی در واقع استاندارد ISO50001 است که در سال 2012 وارده شده و با توجه به اینکه خوزستان یک استان صنعتی و مصرف انرژی در آن بالا است باید شناخت بهتری از این استاندارد داشته باشیم.

وی اضافه کرد: ضرورت استفاده از انرژی و مدیریت آن به عنوان یک استاندارد مطرح می شود تا همه کارشناسان به ضرورت های اجرای ان واقف باشند و هدف از آن کاهش مصرف انرژی نیست بلکه کاهش شدت مصرف انرژی است.

حاجی دولو بیان کرد: در خوزستان وضعیت مدیریت مصرف انرژی در سطح نظری است و اقداماتی عملی کمی به صورت پراکنده صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه خوزستان رتبه سوم مصرف گاز و رتبه دوم مصرف برق را دارد، تصریح کرد: اگر مدیریت مصرف انرژی عملیاتی شود بین 10 تا 20 درصد مصرف انرژی کاهش خواهد یافت.

معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه آزمایشگاه مرکزی شهید چمران از آزمایشگاه های مادر در سطح بین المللی است، گفت: زمینه لازم برای همکاری دانشگاه شهید چمران با استاندارد فراهم است و امیدواریم همکاری های بیشتری در تالیف و انجام پروژه های تحقیقاتی داشته باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا