Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

سایه زحل جزئیات بیشتری را از حلقه های آن نشان می دهد + عکس

سایه زحل در حالی جزئیات بیشتری را از حلقه های آن نشان می دهد که فضاپیمای کاسینی به تازگی موفق شده تا تصویری از سایه کوتاه زحل در کنار حلقه های این سیاره را به ثبت برساند. این تصویر جدید و زیبا در بر دارنده اطلاعات علمی بسیاری نیز است . در ادامه با میهن پست همراه شوید.

این تصاویر از سایه زحل این اجازه را به دانشمندان می دهد تا جزئیات بیشتری را از حلقه های این سیاره مشاهده کنند. این تصویر در حقیقت بخش روشن تری از حلقه های زحل را به تصویر کشیده است.
مشاهدات قبلی توسط کاسینی نشان داد که چگونه این سایه تا سال ۲۰۰۹ بسط یافته و پس از آن کوتاه شده است.این نمای جدید که توسط کاسینی از زحل گرفته شده، نشان دهنده سایه کوتاه این سیاره است. بر روی زمین، تغییر فصول را می‌توان با طول سایه‌ها مشخص کرد. این روش در زحل نیز کاربرد دارد، به این صورت که با تغییر فصل در آن، طول سایه هم تغییر می‌کند.

کاوشگر فضایی تحقیقاتی کاسینی-هویگنس به همراه فضاپیمای جستجوگر هویگنس بطور مشترک توسط ناسا و سازمان فضایی اروپا برای کاوش به فضا فرستاده شد. به طوری که کاسینی به دور زحل گشته و اطلاعاتی از آن به زمین مخابره می‌کند ولی هویگنس یک فضاپیمای کوچک بود که از کاسینی به سمت قمر زحل یعنی تیتان فرستاده شد و اطلاعاتی از سطح آن کسب و به زمین مخابره کرد. نام این دو فضا پیما از دو منجم شهیر جیوانی کاسینی و کریستین هویگنس گرفته شده‌است.
کاسینی در طول این ۱۳ سال که در مدار زحل قرار داشته، تغییرات چشمگیری در سایه آن را مشاهده کرده است. سایه این سیاره به طور پیوسته تا ماه اوت ۲۰۰۹ طولانی شده و پس از آن به سوی کوتاه شدن رفته است. این تصویر در تاریخ ۳ فوریه سال ۲۰۱۷ گرفته شده و تا پایان ماه مه یعنی تا رسیدن این سیاره به نقطه انقلابی خود ادامه خواهد یافت.تصاویر گرفته شده در سال ۲۰۰۴، ۲۰۰۹، و۲۰۱۵  نشان دهنده ۵ تغییر تدریجی در سایه زحل است.
با توجه به محاسبات انجام شده توسط ناسا، هنگامی که این سیاره به نقطه انقلابی خود برسد، طول سایه این سیاره تا اواسط حلقه B خواهد بود. گفتنی است که این تصویر از فاصله ۱٫۲ میلیون کیلومتری زحل گرفته شده است.
جالب است بدانید که حلقه‌ های زحل گسترده‌ ترین سیستم حلقه سیاره‌ ای در بین سیاره‌ های منظومه خورشیدی است. این حلقه‌ ها از ذرات بسیار کوچکی در اندازه‌ های چند میکرومتر تا چندین متر تشکیل شده است که بصورت توده‌ ای از غبار به دور مدار زحل در گردش می‌ باشد. ذرات این حلقه‌ ها بیشتر از یخ آب و آلودگی‌ هایی همچون گرد و غبار و دیگر مواد شیمیایی تشکیل شده است.

باهم در میهن پست تصاویری از سایه زحل که توسط فضاپیمای کاسینی به ثبت رسیده را تماشا خواهیم کرد.

منبع : dailymail

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا