Mihanpostپیشنهاد سردبیرگوناگون

سهامداری عربستان در فیسبوک و کمپانی بوئینگ

سهامداری عربستان در فیسبوک در حالی این روزها خبرساز شده که این کشور در چندین شرکت بزرگ و قدرتمند بین المللی نیز اقدام به خرید سهام با مبالغ بسیار بالایی کرده است.

«صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان» (PIF) همزمان با کاهش ارزش سهام شرکت ها بر اثر بحران کرونا سهام تعدادی از بزرگترین کمپانی‌های دنیا از جمله فیسبوک و بوئینگ را به ارزش کلی ۷.۷ میلیارد دلار خریداری کرده است.

بر اساس اسناد منتشر شده توسط «بورس و اوراق بهادار آمریکا» در این سرمایه گذاری هنگفت سعودی ها سهام هایی به ارزش ۷۱۳.۷ میلیون دلار از بوئینگ، ۵۲۲ دلار از «سیتی گروپ»، ۵۲۲ میلیون دلار از فیسبوک، ۴۹۵.۸ دلار از دیزنی، ۴۸۷.۶ دلار از «بانک او آمریکا» و بخشی از سهام هلدینگ «برکشایر هاتاوی» را خریداری کرده اند.

سهامداری عربستان در فیسبوک
سهامداری عربستان در فیسبوک

ارزش دارایی صندوق ثروت ملی عربستان بالغ بر ۳۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است. مدیران این صندوق با غنیمت شمردن شرایط بحرانی شرکت ها به خاطر پاندمی کرونا سهام آنها را در قیمت پایین خریداری کرده اند. این موارد به شرکت های آمریکایی محدود نمی شود و یکی دیگر از اقدامات اخیر PIF خرید ۸۲۷.۷ میلیون دلار سهام از کمپانی نفتی «بریتیش پترولیوم» است.

پیش از این خرید سهام شرکت های بحران زده توسط صندوق سرمایه گذاری عربستان به افزایش چشمگیر ارزش آنها منجر شده و احتمال می رود که در مورد کمپانی های مذکور نیز همین رویه تکرار شود. برای مثال می توان به خرید ۸.۲ درصد از سهام Carnival Corp اشاره کرد که به صعود ۳۰ درصدی ارزش آن منجر شد.

شاید شرایط شرکت های نفت و گاز، حمل و نقل هوایی و سرگرمی در حال حاضر تیره و تار به نظر برسد اما به باور «یاسر الرمیان»، رییس صندوق مذکور اوضاع به همین منوال باقی نمانده و پس از بحران کرونا پتانسیل های زیادی به وجود خواهد آمد.

صندوق توسعه عربستان در اوبر و « لوسید موتورز» هم از سهامداران اصلی محسوب شده و بخشی از سهام غول هایی نظیر «رویال داچ شل»، «توتال» و «انکویینور» را هم در اختیار دارد.

منبع: cnbc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا