Mihanpostپزشکیپیشنهاد سردبیرخانوادهعلمی و فناوریعمومی

سوالات متداول پزشکی و پاسخ های علمی دانشمندان ؟

سوالات متداول پزشکی و سلامت و پاسخ های علمی آن از جهتی می تواند توسط افراد قابل پذیرش باشد که این پاسخ ها حالا طی جدید ترین تحقیقات و مطالعات دانشمندان بدست آمده باشند. در این مطلب از زبان معتبر ترین انجمن های پزشکی جهان به ۱۹ سوال متداول در زمینه سلامت افراد پاسخ داده ایم . در ادامه با میهن پست همراه شوید.

آیا آجیل چاق کننده است ؟ یکی از سوالات متداول در زمینه سلامت بخصوص افرادی که همیشه به دنبال لاغری هستند اثر مصرف آجیل در چاق شدن است و البته جواب آن منفی است.اگر روزی یک کیلو از آن را نخورید، چاق تان نمی کند. یک کاسه بادام معادل ۳٫۴ گرم چربی اشباع شده دارد. بر اساس استانداردهای سازمان غذا و دارو، کمتر از ۲ گرم از این چربی برای سلامتی ضرری ندارد.اما نکته مهم آن است که بادام و سایر آجیل ها دارای انواع دیگری از چربی های مفید برای بدن است که به کاهش میزان کسترول مضر بدن کمک می کنند. بنابراین اگر به اندازه کافی و متعادل مصرف شود باعث چاق شدن شما نخواهد شد.

سوالات متداول پزشکی

آیا نوشیدن آب میوه به اندازه خود میوه مفید است؟ جواب منفی است.اگر می خواهید فیبر موجود در میوه ها را از دست ندهید آن ها را با پوست و پالپ شان میل کنید.مطالعات نشان داده اند که بسیاری از ما فیبر کافی دریافت نمی کنیم. در مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۴ میلادی، بین مصرف آب پرتقال و خود پرتقال نیز نشان می دهد که مصرف پرتقال و بدون آب گرفتن می تواند مفیدتر باشد.

سوالات متداول در زمینه سلامت

آیا جکوزی رفتن برای افراد  ضرر دارد ؟ پاسخ مثبت است.این وان های آب گرم واقعا محل بسیار مناسبی برای جمع شدن باکتری ها هستند. در مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۶ میلادی و بر روی ۸۴٫۰۰۰ مورد نشان داده که از میان هر ۸ استخر عمومی (وان های آب گرم یا جکوزی های آنها)، یکی از آن ها باید بسته شوند.این پژوهش که توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها انجام شده بود، علت این امر را به خطر انداختن وضعیت سلامت افراد دانست.بسیاری از بیماری هایی که بر اثر رفتن به استخرهای عمومی و وان های آب گرم آن به وجود می آیند توسط نوعی باکتری به نام Cryptosporidium، به وجود می آیند که سبب بیماری های دستگاه گوارشی می شوند. این باکتری در مقابل «کلرین» نیز مقاوم است.البته این بدان معنا نیست که کاملا از رفتن به استخرهای عمومی در فصل تابستان پرهیز کنید. مراقب باشید که به هیچ عنوان آب داخل این مکان ها به بدن تان راه پیدا نکند.

سوالات متداول پزشکی

آیا کلسترول خون با مصرف تخم مرغ افزایش می یابد ؟ پاسخ منفی است.برای دوستداران تخم مرغ خبر خوبی است. در مطالعاتی نشان داده شده بود که مصرف تخم مرغ میزان کلسترول مضر بدن را افزایش می دهد اما این نتیجه بدست آمده که کلسترول موجود در خود مواد غذایی نمی تواند سبب افزایش کلسترول خون و به تبع آن مشکلات قلبی شوند.

سوالات متداول در زمینه سلامت

آیا خمیردندان های سفید کننده واقعا داندها را سفید می کند ؟ پاسخ منفی است. چنین چیزی به تایید نرسیده است. بر اساس داده های بدست آمده از انجمن دندانپزشکان آمریکا، این نوع از خمیردندان ها تنها می توانند بر لایه های رویی دندان تاثیرگزار باشند. برای لایه های زیرین بهتر است از روش های «بلیچینگ» یا سفید کردن دندان ها استفاده شود.

سوالات متداول در زمینه سلامت

آیا تماشای تلویزیون به بینایی آسیب می زند ؟ این سوال یکی از سوالات متداول در زمینه سلامت افراد به خصوص کودکان بوده که باید گفت پاسخ منفی است.بر طبق داده های انجمن چشم پزشکی آمریکا، نگاه کردن به تلویزیون حتی انواع LCD آن به چشم ها آسیب وارد نمی کنند. این اندیشه در دهه هفتاد میلادی شکل گرفته بود که تکذیب شده. برای مراقبت از چشم ها بهتر است اندکی از صفحه تلویزیون در فواصل نگاه کردن آن دور بمانید.

سوالات متداول پزشکی

آیا آب های معدنی و بطری بهتر از آب شیر هستند؟ پاسخ منفی است.به غیر از برخی از نقاط جهان که واقعا آب آلوده ای دارند، آب بطری مزیتی بر آب شیر ندارد. با مصرف آب های بطری از ورود «فلوراید» به بدن که باعث محافظت از دندان ها نیز می شود به دور خواهید ماند.

سوالات متداول پزشکی

آیا مصرف زیاد شکر باعث بیش فعالی می شود ؟ از دیگر سوالات متداول در زمینه سلامت بیش فعالی با مصرف شکر است و باید بدانید پاسخ منفی است.انجمن سلامت ملی آمریکا می گوید که مقدار اندک و یا آن مقداری که در غذاها به کار گرفته شده نمی تواند سبب بروز اختلالاتی چون ADHD یا بیش فعالی و یا هایپر شدن باشد.چنین اندیشه ای به مطالعه پزشکی باز می گردد که در دهه ۸۰ میلادی، در آکادمی انجمن کودکان به این موضوع اشاره کرد که مصرف شکر می تواند سبب بیش فعالی در کودکان شود.در مطالعه دیگر انجام شده در سال ۱۹۹۵ نشان داده شد که مصرف شکر در رفتارهای شناختی کودک تاثیری ندارد.

سوالات متداول پزشکی

آیا روغن زیتون حملات قلبی را کاهش می دهد؟ این سوال  از دیگر سوالات متداول در زمینه سلامت قلب بوده و  پاسخ آن  مثبت است.دانشمندان دریافته اند که میان مصرف روغن زیتون و بیماریی هایی که به واسطه بسته شدن عروق قلبی به وجود می آیند ارتباط وجود دارد. در مطالعات فعلی که بر روی غذاهای مدیترانه ای که حاوی زیتون زیتون قابل توجهی هستند در حال انجام شدن است، نتایج مشابهی بدست آمده.در کل خاصیت آنتی اکسیدان و ضد تورم این روغن در بسیاری از مطالعات به اثبات رسیده است.در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ میلادی در میان زنان مسن انجام شد و نتایج آن در مجله پزشکی JAMA به انتشار رسید، دانشمندان اسپانیایی دریافتند که در میان گروهی از زنان که از رژیم میدیترانه ای با روغن زیتون فراوان تبعیت می کردند، ابتلا به سرطان سینه در مقایسه با دو گروه دیگری که رژیم های دیگری داشتند، کمتر بود.

سوالات متداول در زمینه سلامت

آیا اِس پی اِف کرم ضد آفتاب باید بیشتر از ۳۰ باشد ؟ پاسخ منفی است.تفاوت میان «اِس پی اِف» ۱۵، ۳۰ و ۵۰ به اندازه ای نیست که شما تصور می کنید. «اِس پی اِف» ۱۵ می تواند در مقابل ۹۳ درصد از اشعه «یو وی بی» از پوست محافظت کند. با افزایش این مقدار به «اِس پی اِف» ۳۰ و ۵۰ این محافظت به ترتیب ۹۷ و ۹۸ درصد افزایش پیدا می کند.انجمن غذا و دارو، برای تهیه یک کرم ضدآفتاب تنها لازم است که برچسب broad spectrum روی آن وجود داشته باشد. این برچسب بدان معناست که آن کرم می تواند در مقابل اشعه «فرابنفش آ» مراقبت لازم را به عمل آورد. حالا شما می توانید به انتخاب خود میزان «اِس پی اِف» این کرم را برای خود مشخص و آن را خریداری کنید.

سوالات متداول در زمینه سلامت

آیا پیاده وری به اندازه دویدن تاثیر دارد ؟ پاسخ به این سئوال مثبت است.البته بستگی دارد که به دنبال چه نوع تاثیری باشید. اگر تنها از جنبه سلامتی می خواهید در این مورد بدانید بله، تفاوتی ندارد. اما اگر از نظر کم کردن وزن می پرسید، فعالیت بیشتر و سنگین تر بیشتر تاثیر دارد.بر اساس مطالعات اخیر انجام شده بر روی زانوها، دویدن بیش از آنکه در گذشته تصورش می شد، می تواند موثر باشد.

سوالات متداول در زمینه سلامت

آیا تمام نان های سبوس دار و قهوه ای از نوع سفید آن مقوی ترند ؟ پاسخ منفی است.این را به خاطر داشته باشید که همه نان های قهوه ای نمی توانند ترکیبات مناسبی برای بدن داشته باشند.بسیاری از نان های سفید از آردهای فرآوری شده تهیه می شوند. به همین دلیل هم فیبر و مواد مغذی آن از بین رفته است. در عین حال نان های سفیدی نیز وجود دارند که کاملا غنی شده هستند و به اندازه نان های مفید قهوه ای خواص دارند.اصلا مهم نیست که نان چه رنگی داشته باشد، اما اهمیت دارد که گندم، جو و کل مواد مغذی در آن باقی مانده باشد.

سوالات متداول در زمینه سلامت

آیا مصرف قهوه می توان برای انسان سرطان زا باشد ؟ پاسخ منفی است.دقیقا همین موقع ها و در سال گذشته میلادی، انجمن بین المللی پژوهش سرطان IARC، هیچ نشانه ای از تاثیرات سمی در نوشیدن قهوه را مشاهده و ثبت نکرد. البته مطالعات فراوانی نشان داده که نوشیدن نوشیدنی داغ می تواند در بروز سرطان مری نقش داشته باشد.در طول مدت های نه چندان کوتاه، سازمان بهداشت جهانی، احتمال وجود مواد سمی پس از مصرف قهوه در مثانه انسان را می داد اما مطالعات گسترده انجام شده در این زمینه چنین فرضیه ای را رد کرد. همچنین این نتیجه بدست آمد که نوشیدن قهوه می تواند خطر ابتلا به سرطان هایی چون «کبد» و «اندومتر رحم» را کاهش نیز بدهد.

سوالات متداول در زمینه سلامت

آیا می توانید مقدار زیادی آب بنوشید؟ از دیگر سوالات متداول در زمینه سلامت میزان مصرف آب بوده و بسیار بحث برانگیز است اما پاسخ مثبت است. این تصور می تواند وجود داشته باشد که با مصرف بیش از اندازه آب، کلیه به درستی از پس آن برنمی آید و باعث ورود مواد معدنی به خون می شود. این امر باعث کاهش میزان سدیم می شود که به این پدیده hyponatremia گفته می شود.برای آنکه از این پدیده پرهیز کنید می توانید مایعات electrolyte را در زمان ورزش جایگزین کنید که مطمئن شوید میزان لازم مایعات در طول انجام فعالیت بدنی را دریافت می کنید.

سوالات متداول در زمینه سلامت

آیا گرم کردن غذا در ظرف های پلاستیکی با امواج ماکرو بی خطر است؟ پاسخ مثبت است.از آنجایی که باکتری ها راحت تر بر روی ظروف پلاستیکی جمع می شوند، می توانند در اثر گرم کردن سریع تر به غذا انتقال پیدا کنند. این نتیجه مطالعه ای بود که حدود دو سال پیش انجام گرفته بود.اما ظروفی که بر روی آن ها نوشته شده که برای استفاده در داخل ماکرو ، مشکلی ندارند چنین خطری را به همراه نخواهند داشت.

سوالات متداول در زمینه سلامت

آیا مصرف ماست در هضم غذا موثر است ؟ یکی دیگر از سوالات متداول در زمینه سلامت مصرف ماست برای مشکلات هضم است و باید گفت پاسخ مثبت است.در مطالعه ای نشان داده شد که مصرف ماست پرشده از باکتری می تواند مفید باشد. باکتری های موجود در روده می توانند در روند شکستن مواد غذایی کمک رسان باشند. بنابراین مصرف ماست پروبیوتیک می تواند گزینه مناسبی به شمار ورد.پژوهش هایی هم که در دو ماه اخیر انجام شده بود نشان داد که ماست های پروبیوتیک که امروزه از آنها استفاده می شود ممکن است واقعا نتوانند در شکم تجمع پیدا کنند و علت این امر کافی نبودن میزان آن در ماست است.بهتر است از ماست هایی که در آنها شکر و سایر افزودنی ها وجود دارد پرهیز شود.

سوالات متداول در زمینه سلامت

آیا مصرف شربت سرفه واقعا درمان زا است ؟ پاسخ منفی است.بسیاری از پزشکان این شربت را بدون تاثیر می دانند. در مطالعه دیگری که توسط مححقان استرالیایی انجام شد، نتیجه مشابهی بدست آمد. شربت سرفه با دارا بودن «کودئین» و «آنتی هیستامین»، می تواند برای کودکان مضر هم باشد.تجویز  levodropropizine می تواند گزینه بهتری به شمار آید.

سوالات متداول در زمینه سلامت

آیا مصرف نوشیدنی های گازدار در ابتلا به دیابت نقش دارند ؟ یکی دیگر از سوالات متداول در زمینه سلامت افراد تاثیر مصرف نوشابه ها در بروز دیابت است پاسخ به این سوال مثبت است.در مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۰ میلادی، نشان داده شد که نوشیدنی های شیرین گازدار می توانند در ابتلا به دیابت نوع دوم نقش داشته باشند.در میان افرادی که یک یا دو نوشیدنی شیرین گازدار در روز می نوشند ۲۸ درصد خطر ابتلا به دیابت نوع دوم در مقایسه با افرادی که تنها یک بار در ماه از این نوع از نوشیدنی ها مصرف می کنند، بیشتر است.همچنین شکر موجود در این نوشیدنی ها در افزایش وزن هم موثر است که مطالعات انجام شده در طول ۵۰ سال اخیر چنین نتیجه ای را به همراه داشته است.

سوالات متداول در زمینه سلامت

آیا سوالات پژشکیخوردن غذای چینی توسط غیر چینی ها به دلیل وجود MSG سردرد می آورد ؟ این یکی از سوالات متداول در زمینه سلامت است و  پاسخ منفی است.این تصور وجود دارد که MSG که به عنوان ماده نگه دارنده به غذاهای چینی اضافه می شود، می تواند سبب سردرد، درد قفسه سینه و بی حسی شوند. مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۶ میلادی چنین چیزی را تصدیق نمی کند.

سوالات متداول در زمینه سلامت

منبع   businessinsider

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا