گوناگون

صادرات 1000 هزار تني قطعات ريخته تراکتورسازی ایران به ايتاليا/ جلوگیری از خروج 16 ميليون يورو ارز با تولید اکسل تراکتور

به گزارش خبرنگار مهر، جواد نجفي آذر پنجشنبه با اعلام این خبر در جمع رايزنان اقتصادي سفارتخانه هاي ايران در خارج از كشور اظهار داشت: اين قطعات كه بیشتر شامل داكتيل خاكستري و چدني هستند، به شركت هاي خودروسازي ايتاليايي صادر مي شود.

وی در ادامه افزود: اين حجم صادرات در كنار صادرات ساير توليدات گروه تراكتورسازان از جمله محصول تراكتور به كشورهايي نظر عراق، افغانستان، تاجيكستان، آمريكاي لاتين، كشورهاي عربي و خاورميانه سالانه ارز آوري قابل توجهي را عايد كشور مي كند.

وي با اشاره به چهار خط نهایی توليد تراكتور اين مجموعه اظهار ابراز داشت: اين خطوط كه دو خط آن در تبريز و دو خط در كردستان و اورميه مستقر هستند، در كنار دانش فني بالا، مجموعه اي را بوجود آورده كه اشتغال زايي مستقيم و غيرمستقيم نزديك به 30 هزار نفر را در نقاط مختلف کشور موجب شده است.

نجفي آذر ضمن تاكيد بر تبديل تحريم ها به فرصت به معني واقعي در اين گروه گفت: تراكتورسازي ايران قبل از تحريم تا 75 درصد خودكفا بود كه بعداز اعمال تحريمها و به بركت دانش فني، پرسنل و مديريت توانست 25 درصد باقي مانده را به كمترين ميزان تقليل دهد و اكنون به جرات مي توان گفت تراكتورسازي يكي از خودكفاترين مجموعه هاي توليدي كشور محسوب مي شود.

اين فعال حوزه صنعت با اشاره به تحريم كشورهاي تركيه، آلمان،‌ انگليس در آن دوران خاطر نشان شد: با عدم فروش اكسل تراكتور و نتيجه دادن تلاش مهندسان تراكتورسازي براي طراحي و توليد کامل آن در داخل، سالانه از خروج  16 ميليون يورو ارز از كشور جلوگيري شد و اين در سايه تبديل تحريم به فرصت به همت ايران و ايرانيان در تراكتورسازي بود.

وي تلاش اخير دولت براي افزايش ضريب مكانيزاسيون و همراهي تراكتورسازي ايران براي تحقق اين مهم را نيز ياد آور شد و گفت: تراكتورسازي در مرحله اول متعهد شده تا 10 هزار دستگاه از تراكتورهاي مورد نياز كشاورزان براي تحقق مرحله به مرحله ضريب مكانيزاسيون را تامين نمايد.

نجفي آذر در پايان نقش رايزنان اقتصادي جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي مختلف را پر رنگ و تاثير گذار در حوزه هاي اقتصاد، صادرات و تامين نياز داخلي دانست و خواستار همكاري بيشتر براي حضور در بازار تمامي كشورها شد.

گفتني است رايزنان اقتصادي سفارتخانه هاي ايران در كشورهايی چون ارمنستان، هند، لبنان، باكو، عراق، افغانستان، الجزاير، ونزوئلا و چين ضمن بازديد و نشست با مديران گروه صنعتي تراكتورسازي ايران آمادگي خود را براي همكاري با اين گروه جهت حضور بهتر و موثرتر در بازار حوزه هاي ماموريت خود اعلام كردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا