گوناگون

طرح تحول در مسير اشتباه قرار گرفته

سلامت نیوز: اسم اين طرح را طرح تحول سلامت گذاشتيم اما آيا تحولي در اين بين صورت پذيرفته است؟ يا فقط بودجه‌اي را هزينه کرده‌ايم؟ به هر طريقي دنبال تامين منابع بوديم اما کدام عدالت مي‌گويد که تمام منبع و يا اکثريت آن را صرف بستري کردن بيماران بايد کرد؟ با گذشت بيش از 4 ماه از سال، ما چقدر توفيق داشتيم که ميزان مراجعات به بخش‌هاي بستري را کم کنيم؟ چه مقدار تصادفات و بيماري‌ها را کم کرده‌ايم؟ آيا براي پيشگيري از سرطان کاري انجام داده‌ايم؟ در حالي که ثروت اصلي پيشگيري است.

به گزارش سلامت نیوز،دکتر احمد آريايي‌نژاد،عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس در هفته نامه سپید نوشت: جاي جاي اصل نظام سلامت به حقوق مردم مي‌پردازد. اگر نگاهي منصفانه به سند چشم‌انداز ايران در سال 1404 بيندازيم با اين سوال مواجه مي‌شويم که آيا به اهدافي که برايمان ترسيم شده رسيده‌ايم؟ اسم اين طرح را طرح تحول سلامت گذاشتيم اما آيا تحولي در اين بين صورت پذيرفته است؟

يا فقط بودجه‌اي را هزينه کرده‌ايم؟ به هر طريقي دنبال تامين منابع بوديم اما کدام عدالت مي‌گويد که تمام منبع و يا اکثريت آن را صرف بستري کردن بيماران بايد کرد؟ با گذشت بيش از 4 ماه از سال، ما چقدر توفيق داشتيم که ميزان مراجعات به بخش‌هاي بستري را کم کنيم؟ چه مقدار تصادفات و بيماري‌ها را کم کرده‌ايم؟ آيا براي پيشگيري از سرطان کاري انجام داده‌ايم؟ در حالي که ثروت اصلي پيشگيري است.

زمزمه‌هايي به گوش مي‌رسد که بودجه امسال با وضعيت کنوني دچار مشکل مي‌شود. حتي اگر هم امسال با مشکل مواجه نشويم آيا سال ديگر ما موفق مي‌شويم اين همه بودجه را در بخش بهداشت و درمان بياوريم؟ ما بايد نياز به بودجه را با کاستن از بودجه درمان کم کنيم چون پيشگيري کم خرج تر، کم هزينه تر و عادلانه تر است. بنابراين با احترام به تمام زحمات دوستان به‌خصوص در بحث رايگان کردن زايمان طبيعي اما بحث پيشگيري، طب سنتي و طب گياهي ديده نشده است. به نظر بنده تلاش‌هاي مجدانه وزير بهداشت در مسير اشتباه است و متاسفانه در نظام سلامت تحول خاصي صورت نگرفته است.

اگر قصد کاهش مشکلات مردم را داريم مي‌بايست به شکل منطقي، کارشناسي شده و سنجيده جلو برويم. ممکن است اين تلاش‌ها در زمان فعلي به نتيجه دلخواه نرسد اما اساس کار را خواهد گذاشت. آري. در هر جايي مبحث پيشگيري مقدم بر درمان و البته کم هزينه تر و کم دردسر تر است.

نکته ديگر طرح پزشک خانواده است با اين سوال مطرح است که سرنوشت آنچه شد؟ به نظر من اين طرح به علت مشکلات فراوان و عدم بودجه رها شد. نياز بود بودجه‌اي به منظور سامان دادن به آن اختصاص يابد. پزشک خانواده نه به معناي تنها يک پزشک، بلکه يک تيم پزشکي است که بتواند در روستاها حضور پيدا کند و خانواده‌ها را زير پوشش خود بگيرد و تامين مالي کافي نيز داشته باشد. طرح پزشک خانواده به اين منظور است که بتواند از افراد مراجعه‌کننده به طبقات بالاي هرم درمان بکاهد.

حال اگر آقايان حرف‌هاي ما را قبول ندارند دلايلش را نيز ذکر کنند اما متاسفانه به جاي اينکه دليل را بگويند ناراحت مي‌شوند. موفقيت گروه پزشکي و بهداشت و درمان را مي‌خواهيم و چون فکر مي‌کنيم با اين روند به موفقيت نمي‌رسيم تذکر مي‌دهيم. زيرا فرداي قيامت بايد به مردم پاسخگو باشيم. بايد جواب خدا را بدهيم که اگر بودجه زيردست شما بود و مي‌دانستيد که مسير اشتباه است چرا حرفي نزديد؟ اين در حالي است که ما چند بار يادآور شديم و گوشزد کرده‌ايم و با تمام احترامي که به دولت به خصوص بهداشت و درمان قائل هستيم اين مسير مسير اشتباهي است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا