گوناگون

توضیحات شهردار شیراز در خصوص ریزش بخشی از پل ولیعصر

شهردار شیراز با تاکید براینکه در هر کارگاه اجرایی ممکن است اتفاقاتی نظیر آنچه در کارگاه ساخت پل ولی‌عصر شیراز رخ‌داد، حادث شود، گفت: طراحی، نحوه اجرا و مصالح به‌کار برده شده در این سازه هیچ ایرادی نداشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، علی‌رضا پاک‌فطرت ظهر دوشنبه 13 مرداد، در حاشیه بازدید از خبرنگاران از پل ولی‌عصر(عج) و تشریح علت وقوع این حادثه،‌ گفت: من به‌عنوان مدیر شهرداری به مجموعه پیمانکار، مشاور و ناظر این پروژه اعتماد کامل را داشته و دارم و وقوع این حادثه را به‌عنوان یک نقطه منفی در عملکرد آنان محسوب نمی‌کنم.

شهردار شیراز با تصریح اینکه تعداد پروژه‌های بزرگ نظیر پل کابلی ولی‌عصر در کشور به‌عدد انگشتان دو دست هم نیست، گفت: تعداد پیمانکارانی هم که توان اجرای این گونه پروژه‌ها را داشته باشند، زیاد نیست.

وی با تشریح ابعاد کمی و خصوصیت‌های فنی این پل، گفت: بحث ساخت این پل از 3 سال و نیم قبل آغاز شد و پس از انجام فاز مطالعاتی و طراحی، از یک سال و نیم قبل، عملیات اجرایی را شروع کرده‌ایم. پروژه یک پل به طول 2 هزار و 60 متر است که بزرگ‌ترین دهانه آن 102 متر عرض خواهد داشت.

پاک‌فطرت با بیان اینکه نوع این پل، پل کابلی پس‌تنیده است و کابل‌ها که در بخش اعظمی از پل به دلیل قرار داشتن درون بتن، دیده نمی‌شوند، بیش از 70 درصد استقامت سازه را متحمل می‌شوند، گفت: این پل 52 ستون دارد که بلند‌ترین ستون آن بیش از 60 متر ارتفاع دارد و بیش از 80 شمع زیر فوندانسیون این پایه در عمق زمین اجرا شده است.

وی با یادآوری اینکه طول کل شمع‌های اجرا شده در این پروژه (500 شمع) بیش از 15 کیلومتر و قطر آن 1 متر و 20 سانتی‌متر است، خاطرنشان کرد: بالغ بر 7 هزار و 530 تن آرماتور در این پروژه به‌کار رفته و خواهد رفت.

شهردار شیراز با تاکید براینکه پل ولی‌عصر با حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی هنوز یک پروژه در حال اجرا به‌شمار می‌رود، گفت: من شخصا از پیمانکار این پروژه قدردانی کرده و به عوامل خداقوت می‌گویم، پیمانکاران خصوصا پیمانکارانی نظیر قرارگاه خاتم، در کشور ما یک سرمایه‌ به‌شمر می‌روند و نمی‌توان و نباید به‌واسطه یک حادثه که در مسیر اجرای هر پروژه بزرگ و کوچکی ممکن است حادث شود، جایگاه آنان متزلزل شود.

پاک‌فطرت با تصریح اینکه با تمام قدرت به‌عنوان مدیر شهرداری از این پیمانکار و مشاور حمایت کرده و می‌کند، در عین‌حال گفت: به‌دلیل سهل‌انگاری تعدادی از کارگران بخشی از یک سازه که تکمیل هم نبوده، سقوط کرده است، این پروژه خود یک کلاس درس برای هر مهندس و هر متخصص پل‌سازی و دانشجویانی است که در حال تحصیل در این رشته هستند.

وی با تاکید براینکه پل ولی عصر شیراز همچنان به‌عنوان نماد تخصص و توان مهندسی مهندسان شیرازی، فارسی و ایرانی به‌شمار می‌رود، گفت: سقوط این پل بیشتر به‌دلیل ناآشنایی تعدادی از کارگران به رفتارهای این‌گونه پل‌ها، حادث شده است، تعدادی از جک‌های نگهدارنده پل که باید تا قبل از زمان کابل‌کشی، زیر عرشه باقی می‌ماند، به‌تدریج طی چند روز و بدون هماهنگی با مشاور و ناظر، برداشته و موجب وقوع این حادثه شده است.

شهردار شیراز گفت: من به‌عنوان شهردار به مردم این اطمینان را می‌دهم که پل ولی‌عصر به لحاظ طراحی، نحوه‌اجرا، نوع مصالح، توان پیمانکار و اقدامات نظارتی، در سطحی مطلوب قرار دارد و هیچ مشکلی ندارد و تمام این عوامل مورد تایید مدیریت شهری و شهرداری است.

او با یادآوری اینکه این پیمانکار تاکنون طرح‌های بزرگی نظیر پل ایمان، تونل‌های مختلف شیراز و … را اجرا کرده است، گفت: پروژه‌هایی در این شهر در مدت سه سال گذشته اجرا شد که کسی خواب اجرای آن را هم نمی‌دید، ما نباید از این مسائل بترسیم و نمی‌ترسیم، مطمئن باشید که تنها املای نانوشته غلط ندارد.

شهردار شیراز در پاسخ به خبرنگار ایسنا، گفت: این پروژه بدون مناقصه به پیمانکار واگذار شده است، زیرا پیمانکاری با این توانمندی به‌لحاظ مالی و توان فنی و نیروی تخصصی در استان فارس نداریم، تقاطع غیرهمسطح ستارخان که امروز ایرادهایی به آن وارد می‌شود،‌ توسط بزرگترین پیمانکار فارس شروع شد اما وسط کار سازمان عمران شهرداری به جانش رسید، نتوانست کار را به اتمام برساند.

وی ادامه داد: پارکینگ نشاط با 750 واحد پارک به یکی از پیمانکاران توانمند فارسی واگذار شد اما در میانه راه اعلام کرد که قادر به تداوم کار نیست، لذا کار به سازمان عمران واگذار شد، البته باید توجه داشت که بخشی از مشکل به نبود ثبات در بازار مصالح و دیگر عوامل موثر در انجام پروژه‌های عمرانی باز می‌گردد.

شهردار شیراز با یادآوری اینکه ترک مناقصه در واگذاری این پروژه اقدامی قانونی بوده است، گفت: از مردم درخواست می‌کنم که همچون گذشته به شهرداری اعتماد کنند، به این پیمانکار هم اعتقاد داشته باشند و بدانند هنوز این پل نماد مهندسی در شیراز است.

پاک‌فطرت در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار ایسنا، گفت: شهرداری می‌تواند یک کار انجام دهد و آن اینکه هیچ پروژه‌ بزرگی اجرا نکند، مثل گذشته، تنها به وظایف عادی مانند جمع‌آوری زباله و فضای سبز بپردازد، اما به‌عقیده بنده فعل نباید مضارع باشد، باید ماضی باشد، ما هم می‌توانستیم افعال ماضی به‌کار ببریم و بگویم پلی ساخته خواهد شد، اما موضوع را اجرایی کردیم.

شهردار شیراز در پاسخ به این سئوال که چرا فرهنگ عذرخواهی در میان مدیران وجود ندارد، گفت: هرکس در این موضوع مقصر است باید رسما از مردم عذرخواهی کند و عذرخواهی هم می‌کند.

به‌گزارش ایسنا، نماینده پیمانکار که در جلسه حضور داشت، در مقابل این پرسش خبرنگاران که آیا از مردم عذرخواهی می‌کنید یا خیر؟ گفت: در جلسه‌ای دیگر موضوع را مطرح خواهیم کرد.!!

40 متر از پل کابلی در حال احداث ولی‌عصر شیراز عصر روز عید فطر( هفتم مرداد ماه) ریزش کرد. پیمانکار این پروژه، قرارگاه خاتم است.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا