Mihanpostرپرتاژ

جوجه یک روزه (دام فارم )

قیمت جوجه یک روزه نژادهای مختلف در روزهای مختلف سال نوسانات زیادی را تجربه می‌کند. علل متفاوتی برای تغییر در روند قیمت‌گذاری جوجه‌های یک‌روزه وجود دارد.

جوجه یک روزه

جوجه‌های یک‌روزه معمولا در روزهای اولیه زندگی خود بسیار آسیب‌پذیر هستند و به مراقبت بیشتری نیاز دارند. به‌منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری این موجودات، پرورش‌دهندگان آن‌ها باید علاوه‌بر تغذیه صحیح به محیط رشد آن‌ها نیز توجه کنند. لازم است محیط رشد جوجه یک‌روزه تمیز و از دمای مناسب برخوردار شود. به‌دلیل ضعیف بودن چینه‌دان جوجه‌های یک‌روزه، غذای آن‌ها با غذای مرغ بالغ متفاوت است. قیمت جوجه یک روزه گوشتی به عوامل مختلفی بستگی دارد و در استان‌های مختلف با قیمت متفاوت عرضه می‌شود.

عوامل موثر در قیمت جوجه یک‌ روزه

امروزه در بیشتر نقاط کشور، افراد زیادی به‌منظور ایجاد کسب‌وکار مناسب و باصرفه اقتصادی عالی به‌دنبال پرورش طیور گوشتی به‌ویژه جوجه‌های یک‌روزه هستند. زیرا انجام این کار در طول دوران کوتاهی، بازدهی اقتصادی مناسبی خواهد داشت. در فروشگاه دام فارم نژادهای مختلف جوجه‌های یک‌روزه به‌عنوان پرفروش‌ترین محصولات این فروشگاه عرضه می‌شوند.

افرادی که درنظر دارند در زمینه خریدوفروش طیور گوشتی فعالیت کنند و جوجه‌های یک‌روزه را به‌صورت عمده و اینترنتی بخرند، قبل از هر کاری باید قیمت آن‌ها را برآورد کنند و عوامل موثر در قیمت جوجه یک روزه را بشناسند.

زیرا قیمت این محصولات در روزهای مختلف سال با توجه به عوامل مختلف تغییرات زیادی را متحمل می‌شود. عوامل تاثیرگذار در قیمت این محصول شامل موارد زیر می‌شوند:

میزان عرضه و تقاضا جوجه‌های یک‌ روزه

اولین و مهم‌ترین عامل موثر در تعیین قیمت جوجه‌ها همانند هر محصول دیگری، میزان عرضه و تقاضای آن‌ها است. زمانی که تولید جوجه‌ها افزایش پیدا می‌کند، قیمت آن‌ها بدون درنظر گرفتن سایر عامل موثر کاهش پیدا می‌کند. زمانی‌که میزان تولید این جوجه‌ها کمتر از مواقع دیگر می‌شود، قیمت آن‌ها بیشتر خواهد شد.

البته تولید و تعیین قیمت طیور پرورشی در بازار کاملا رقابتی است و هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌تواند محصولات خود را با قیمتی بیشتر میزان تعیین‌شده بفروشد.

نژاد جوجه‌های یک‌ روزه

به‌طور کلی تولیدکنندگان جوجه‌ها با آمیزش نژادهای مختلف این موجودات، نمونه‌های مختلفی از جوجه‌ها با نژاد متفاوت تولید می‌کنند. بنابراین یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در قیمت جوجه یک روزه، نژاد آن‌ها به‌حساب می‌آید. در مجله دام فارم انواع مختلف نژاد جوجه‌ها نظیر پلاس، آرین، راس و کاب معرفی شده‌اند و لیست قیمت آن‌ها در اختیار مشتریان قرار داده می‌شود.

سن مرغ های تولیدکننده جوجه‌های یک‌ روزه

جوجه‌هایی که از گله‌های بسیار جوان به نام جونیور (Junior) تولید می‌شوند، از تخم‌مرغ‌های بسیار ریزی سر در می‌آورند. به‌همین دلیل این جوجه‌ها در مقایسه با جوجه‌های تولیدشده از گله‌های میان سال کیفیت پایین‌تری دارند.

جوجه‌های تولیدشده از مرغ‌های بسیار مسن نیز به اندازه جوجه‌های تولیدشده از مرغ‌های میان سال باکیفیت نیستند. ازاین‌رو جوجه‌های تولیدشده از مرغ‌ها با سنین مختلف با قیمت متفاوت به فروش می‌رسند. به همین دلیل اغلب پرورش‌دهندگان جوجه‌ها تمایل دارند جوجه‌های خود را نه‌تنها از نژادهای پرفروش همچون جوجه یک روزه نژاد پلاس یا آرین، راس و کاب تولید کنند، بلکه آن‌ها می‌خواهند این جوجه‌ها از گله‌هایی که نه  بسیار جوان و نه بسیار مسن هستند، تولید شوند.

شهرت و اعتبار تولیدکننده جوجه‌های یک‌ روزه

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت جوجه یک روزه شهرت، سابقه تولیدکننده این محصولات است. زیرا مشتریان می‌توانند با توجه به سابقه تولیدکننده و منطقه آن از کیفیت جوجه‌های تولیدی، نحوه ارائه خدمات و میزان رضایت مشتریان اطلاع پیدا کنند. برخی از شرکت‌ها با برندهای معروف محصولات خود را با قیمت بیشتری عرضه می‌کنند.

واسطه‌های فروش جوجه‌های یک‌ روزه

مطمئنا مشتریانی که قصد خرید جوجه یک روزه نژاد آرین یا هر نژاد دیگری از تولیدکننده اصلی را دارند، نسبت به مشتریانی که همین نژاد جوجه‌ها را از واسطه‌ها خریداری می‌کنند، قیمت متفاوتی پرداخت خواهند کرد.

ازآنجایی‌که همیشه خرید مستقیم جوجه از تولیدکننده امکان‌پذیر نیست، مشتریان در هنگام خرید از واسطه‌ها باید به نکاتی همچون تعداد مشتریان هر واسطه، حسن شهرت واسطه، میزان نقدینگی او و نحوه تعامل آن‌ها با مشتریان و شرکت‌های تولیدکننده جوجه توجه کنند. زیرا این نکات در مشخص شدن قیمت جوجه یک روزه توسط واسطه‌ها تاثیر دارد.

نحوه خرید جوجه‌های یک‌ روزه

به‌طور کلی یکی دیکر از عوامل تاثیرگذار در قیمت‌گذاری جوجه‌های یک‌روزه فروش آن‌ها به‌صورت نقد یا نسیه درنظر گرفته می‌شود. در واقع با توجه به ارزش پول در طی زمان‌های مختلف، براساس روال و عرف بازار قیمت خرید محصولات نقدی در مقایسه با قیمت خرید محصولات نسیه کمتر خواهد بود.

همچنین برخی از تولیدکنندگان جوجه‌های یک‌روزه در یک دوره برخی از جوجه‌های خود را فقط به‌صورت نقد و برخی دیگر از جوجه‌ها را فقط به‌صورت نسیه عرضه می‌کنند. برخی مواقع ممکن است تولیدکنندگان به برخی از مشتریان فقط به‌صورت نقدی محصولات خود را بفروشند و با برخی دیگر از مشتریان فقط به‌صورت نسیه معامله کنند.

قیمت گوشت مرغ

اگرچه برخی بر این باورند که قیمت روز گوشت مرغ در قیمت جوجه یک روزه گوشتی بی‌تاثیر است، اما با کاهش قیمت گوشت مرغ، قیمت جوجه‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند و بالعکس. در واقع با پیش‌بینی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در مورد مناسب شدن قیمت مرغ، مشتریان برای جوجه‌ریزی به خرید مرغ تشویق می‌شوند. با افزایش تقاضا برای مرغ، قیمت مرغ و جوجه نیز افزایش می‌یابد.

هزینه‌های اولیه پرورش جوجه‌های یک‌ روزه

یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیرگذار در قیمت‌گذاری جوجه‌های یک‌روزه هزینه‌ای است که تولیدکنندگان در مسیر پرورش مرغ‌ها و تولید جوجه‌ها صرف می‌کنند. این هزینه شامل هزینه غذا، فراهم کردن محیط و دمای مناسب برای جوجه‌کشی و وضعیت نقدینگی پرورش‌دهندگان می‌شود.

نکات مهم در رابطه با خرید جوجه‌های یک‌ روزه

افراد در هنگام خرید جوجه، علاوه‌بر توجه به قیمت جوجه یک روزه باید نکات مهم دیگری را مورد بررسی قرار دهند. این نکات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • واکسیناسیون و وضعیت سلامت جوجه‌های یک‌روزه
  • آشنایی با بیماری‌های طیور و جوجه‌های یک‌روزه
  • منطقه اکولوژیکی تولید جوجه‌ها
  • زمان خرید جوجه‌های یک‌روزه
  • اندازه جوجه‌ها
  • وسیله حمل‌ونقل جوجه‌ها
  • تهویه مناسب در هنگام حمل‌ونقل آن‌ها

جمع‌بندی

پرورش طیور و تولید جوجه‌های یک‌روزه به‌عنوان یک کسب‌و کار مناسب و باصرفه اقتصادی به‌حساب می‌آید. افرادی که در زمینه خرید و فروش جوجه‌های یک‌روزه و طیور گوشتی فعالیت می‌کنند، به قیمت جوجه یک روزه نیز اهمیت می‌دهند. عوامل مختلفی در قیمت‌گذاری جوجه‌های یک‌روزه موثر هستند. این عوامل شامل میزان عرضه و تقاضا، نژاد، سن مرغ و شهرت و اعتبار تولیدکننده، واسطه‌ها، نحوه فروش، قیمت روز گوشت مرغ و هزینه‌های اولیه تولید جوجه می‌شود.

منبع
ntorangiana

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا