میهن پست – لامبرگینی اونتادور در سال ۲۰۱۱ توسط اشتفان وینکلمن رئیس کمپانی لامبورگینی رونمایی شد این ماشین که قدرتی برابر ۶۹۱ اسب بخار و حداکثر سرعتی برابر ۳۵۰(بعداً در تستهای یک مجله انگلیسی به ۳۷۰ هم رسید) و ۰-۱۰۰ برابر ۲٫۹ ثانیه دارد اونتادور جانشین مورسیه لاگو است
لامبورگینی Aventador یک اتوموبیل اسپرت دو در ، دو صندلی است که ۶ ماه بعد از پرده برداری ابتدایی در [Bolognese] ، در تاریخ ۲۸ فوریه سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه ژنو به صورت عمومی معرفی گردید.جدید ترین مدل اونتادور سوپر ولوچه ۲۰۱۶ است که سبک تر از نمونه قبلی است و موتور قوی تری هم دارد.

شتاب حیرت آور:
این جمله ای بود که کمپانی لامبرگینی به دوستدارانش نویدش را داده بود. زمانی که در جلسه معارفه اونتادور سوپر ولوچه ۲۰۱۶ چند فایل پاورپوینت را برایمان به نمایش درآوردند و مکرراً از عبارت “شتاب خیرهکننده” استفاده میکردند، دیگر کمکم حوصلهمان به سر آمده بود، تا اینکه این گاو وحشی را برای ثبت رکورد زمانی به پیست کاتالونیا بردیم.

لامبورگینی لقب – حیرت آور – را فقط برای شتاب این خودرو استفاده کرده بود ولی اگر از من بپرسید میگویم که کل این ماشین خیرهکننده است. اولاً باید بگویم که سوپر ولوچه (فوقسریع) از موتور ۱۲ سیلندری مشابه با موتور لامبورگینی وِننو که فقط ۳ عدد از آن تولید شد، بهرهمند است. این بزرگترین و قدرتمندترین موتوری است که تا به حال توسط لامبورگینی ساخته شده است و سیستم زمانبندی حرکت سوپاپهای آن متغیر میباشد. همچنین سیستم اگزوز جدید و خط قرمز بالاتری برای دور موتور جهت این خودرو در نظر گرفته شده است «۸۵۰۰ دور در دقیقه که قبلاً ۸۳۵۰ بود».
کلیه این قابلیت ها باعث شدهاند که این گاو وحشی اونتادور به اندازه ۷۴۰ اسببخار توان تولید کند. گشتاور هنوز در حد نسخه معمولی اونتادور باقی مانده که ۶۹۰ نیوتن بر متر میباشد. اگر اونتادور سوپر ولوچه را با Veneno مقایسه کنیم، اونتادور از لحاظ ظاهری چیزی برای گفتن نخواهد داشت پس بر این اساس سعی شده که در عملکرد جادهای و رکورد زمانی تلاش بیشتری شود. باید بگویم این تلاش به ثمر رسیده و درنتیجه اونتادور سوپر ولوچه توانست پیست نوربرگرینگ را در کمتر از ۷ دقیقه درنوردد. اینجا بود که توجه همه ما را به خود جلب کرد!

تغییرات اساسی انجام شده نسبت به نسخه قبلی خود یا همان لامبرگینی اونتادور Aventador J را میتوان در کم کردن وزن آن این گاو وحشی دانست. این مدل تقریباً ۵۰ کیلوگرم سبکتر شده است. این مهم به لطف گلگیر فیبر کربن عقب خودرو تحقق یافته است. همچنین بادشکن و مجرای حرکت باد روی اتاق خودرو از جنس فیبر کربن میباشد. در این نسخه دیگر خبری از عایقبندی صدا و کفپوشهای گرانقیمت نخواهد بود. در عوض بدنه جذاب فیبر کربنی آن بیشتر به چشم میآید. صندلیهای فیبر کربنی و نازک هم در کاستن وزن آن دخیل هستند.
برنامه کم کردن وزن این خودرو سوپر ولوچه به تنها به اینجا ختم نمیشود. چرا که تغییرات در چرخهای زیبا و سبک، فرمان با ضریب متغیر و صفحه ضد شوک مغناطیسی نیز باعث این کاهش در وزن خودرو لامبرگینی سوپر ولوچه شده است.
هنگام انجام تست در پیست، اولین چیزی که ما را به خود “خیره” کرد، غرش اتومبیل بود. موتور بهگونهای مهندسی شده بود که صدای آن هر چه بلندتر شنیده شود اما پچپچهای ناشی از تغییر دنده کمتر به گوش برسد. با سیستم رادیویی تعبیه شده درون اتاق خودرو، هنگام رانندگی صدایی شبیه به ناله از موتور را خواهید شنید.
به لطف سیستم AWD سوپر ولوچه و چرخهای عرض ۱۰ اینچی جلو و ۱۴ اینچی عقب خودرو مثل سوسمار به زمین چسبیده است. اصطکاک فوقالعاده و شتاب خیرهکننده است. راننده تست لامبورگینی، مارکو پاسرینی با فشردن پدال گاز و چسباندن دور موتور به خط قرمزش، هر پیچی را به پیچ دیگر متصل میکرد و ما هم به صندلی چسبیده بودیم. معمولاً در پایان کفیهای پیست سرعت ۲۷۴ کیلومتر بر ساعت و کمی پایینتر از آن به ثبت میرسید.
وقتی برای گذشتن از یک پیچ ترمز میکردیم، هنگام بیرون آمدن از پیچ، موتور با صدای اِهم-اِهم گلویش را صاف میکرد و در چشم به هم زدنی به پیچ بعدی میرسیدیم! هر وقت با شتاب فراوان به پیچی میرسیدیم، فکر میکردیم این پیچ، آخرین پیچی است که قرار است در زندگیمان ببینیم و همینجاست که فاتحه ما خوانده است. اما به لطف ترمزهای کربن-سرامیکی قدرتمند اونتادور، پیچ را بهراحتی طی میکردیم و جان سالم به در میبردیم.
بایستی بگویم تایرهای پیرلی به لطف بال عقب خودرو چسبندگی فوقالعادهای پیدا کردهاند که طبق گفته لامبورگینی اثری ۱۷۰ درصدی دارد. برای اثبات این قضیه ما سوپر ولوچه را با خودروی شخصی پاسرینی که نسخه معمولی اونتادور است مقایسه و عیناً مشاهده کردیم که خودروی او به هنگام ترمز در قسمت عقب دچار لغزشهایی میشود که در سوپر ولوچه خبری از آن نبود.
چند پیچ طول کشید تا به سیستم متغیر فرمان عادت کنیم. این سیستم دارای سه حالت قابل تنظیم ترمز شدید، حالت تعدیلکننده مغناطیسی جریان هوا برای کفی و حالت فرمانپذیری فوق حساس Corsa برای شدیدترین نوع رانندگی است. با سیستم Corsa فرمانپذیری بهقدری دقیق و حساس میشود که در دور اول تست، بسیاری از نیم پیچها را بهراحتی پشتسر گذاشتیم. از حالتهای رانندگی دو حالت Corsa و اسپرت را بسیار آزمایش نمودیم و باید بگویم حالت اسپورت هم جذابیتهای خاص خودش را دارد. اما مدل Corsa فواصل زمانی تغییر دنده را بهشدت کاهش میدهد و لذت سواری بیشتری نسبت به حالتهای اسپورت و Strada را به ارمغان میآورد.

درباره دستاندازها باید بگویم تا یک قدمی مرگ پیش رفتیم و در عرض ۱۰ دقیقه از چندین خطر مرگ جان سالم به دربردیم. وقتی از ماشین پیاده شدم، سه جمله اولم اینها بودند: “من زندهام” – “عجب ماشینی” – “مغزم دارد سوت میکشد، این دیگر چیست؟”
در مورد ماشینهای اسپورت و سوپر اسپورت، وزن کمتر یعنی عملکرد بهتر. همچنین وزن کمتر یک معنای دیگر هم دارد و آن یعنی پول بیشتر! طبق قواعد لامبورگینی این خودرو ۸۸,۴۰۰ دلار از نسخه معمولی گرانتر میباشد. آپشن های قراردادی و دلخواه هم میتواند قیمت را از این هم بالاتر ببرد.
اما باید بگویم که تنها ۶۰۰ عدد از این خودرو تولید خواهد شد. به گفته مقامات رسمی لامبورگینی از جمله مدیرعامل، آقای استفان وینکلمن، “ممکن است سوپر ولوچه رودستر نیز ساخته شود.” او این را میگوید، چشمک میزند، سرش را تکان میدهد و لبخند میزند.
خب گرفتم چه شد. دوباره ۴۰ کیلوگرم خودرو را چاق میکنند و ۵۰,۰۰۰ پوند به قیمت آن اضافه میکنند. ممکن است کندتر شود؟ شاید! آیا همچنان “خیرهکننده” خواهد بود؟ خب معلوم است.
منبع :caranddriver ترجمه : pedal