ماشین های فراموش نشدنی آلمانی که صنعت خودرو را متحول کردند نه تنها کم نیستند بلکه ایرانی ها و بخصوص دهه 40 تا 60 ها با خیلی از آن ها خاطرات خوبی ذهنشان به یادگار گذشته اند. ماشین هایی خاصی که هر کدام سرآغاز تحولی برای ورود به عصر جدید تولید خودر در کشور آلمانی بود که بعد از جنگ جهانی دوم به سرعت خودش را در مسیر توسعه و از جمعه توسعه صنعت خودرو قرار داد. در ادامه نگاهی خواهیم انداخت به این ماشین های فراموش نشدنی آلمانی. با میهن پست همراه باشید.
ترابی 601 تولید سال 1964 : در زمان جدایی دو آلمان، در شرق مردم سوار ترابی میشدند و در غرب فولکس واگن قورباغهای خودروی محبوب همگان بود. ترابی بدنهای از پلاستیک داشت و تولید آن بسیار بهصرفه بود. در زمان فروپاشی دیوار برلین شرقیها سوار بر ترابیاز مرز عبور کرده و در میان استقبال پرشور مردم غرب وارد خاک آلمان غربی شدند. بهرغم توقف تولید، هنوز هم 33 هزار دستگاه ترابی در خیابانهای آلمان تردد دارند.
فولکس واگن قورباغهای 1938 : در میان ماشین های فراموش نشدنی آلمانی فولکس واگن بیتل که در ایران به اسم فولکس قورباغهای شهرت دارد مشهورترین خودروی جهان است. تولید این مدل از سال 1938 تا 2003 ادامه داشت. تا زمان توقف خط تولید، 21 میلیون دستگاه از این خودرو به بازار عرضه شد.
فولکس واگن تیپ 1 تولید سال 1950 : ون کاروان فولکس واگن به نماد جنبش هیپیها بدل شد. از جمله ماشین های فراموش نشدنی آلمانی است که برای ما ایرانی ها خودرویی خاطره انگیز است و البته هم اکنون هم در خیابان های ایران نیز تردد دارند. در این میان مدیران فولکس واگن البته در ابتدا از این موضوع چندان خوشحال نبودند، اما عدم رضایت آنها ضربه ای به فروش این مدل نزد، بلکه برعکس. از زمان معرفی مدل ون فولکس واگن تا کنون بیش از ده میلیون دستگاه فروش رفته که حدود دو میلیون دستگاه از آن ها به مدل تیپ 1 باز میگردد. این خودرو تا کنون در چندین فیلم سینمایی نیز حضور داشته است، البته در نقش فرعی.
مسراشمیت تولید سال 1953 : کارخانه مسراشمیت در اصل تولید کننده هواپیما و جت است و، برای همین نیز وقتی این خودروی سه چرخه با بدنهای شبیه به هواپیما را به بازار عرضه کرد، برای کسی جای تعجب نداشت. بنابراین این ماشین که در لیست ماشین های فراموش نشدنی آلمانی قرار دارد ، بعد از جنگ جهانی دوم این کمپانی با فریتز فند، مهندس سرشناس آلمانی، بر سر تولید مدل خودروی “فلیتسر” به توافق رسید. این همکاری چندان دوام نیافت و در سال 1956 مسراشمیت تصمیم گرفت دوباره تنها روی تولید هواپیما تمرکز کند.
مرسدس 300 اس ال تولید سال 1954 : دلرباترین ماشین های فراموش نشدنی آلمانی که دل همه مردم دنیا را در زمان تولیدش برده بود مرسدس 300 اس ال بود . کمپانی مرسدس بنز با مدل مسابقهای 300 اس ال به نام “تیر نقرهای” بازگشتی غافلگیرانه به عرصه مسابقات اتومبیلرانی داشت. بعد از پیروزی در دو مسابقه اتومبیلرانی لومان فرانسه و کاررا پانامریکانا مرسدس تصمیم گرفت تا از 300 اس ال مدلی ویژه رانندگی در خیابان تولید کند.
ب ام و ایزتا تولید سال 1955 : ب ام و ایزتا شاید خودروی چندان پرسرعتی نبود اما با این حال برای کمپانی ب ام و پروژهای موفق در فاصله سال های ۱۹۵۵ تا 1962 به شمار میرود. این اتوموبیل نه چندان گران که روی آن موتور موتورسیکلت نصب شده بود، به “ماشین حبابی” شهرت داشت. درهای ب ام و ایزتا مثل در یخچال از جلو باز میشد.
گوگوموبیل تولید سال 1955 : گوگو محصول کارخانه هانس گلاس بود و اسماش از نام نوه صاحب کارخانه برگرفته شده بود. برخلاف خودروهای کوچکی که تا پیش از آن تولید شده بودند، گوگو ظرفیت حمل چهار سرنشین را داشت، هر چند با توجه به طول یک متر و 60 سانتی متری سرنشینان جای زیادی برای نشستن نداشتند. یکی از نکاتی که در تبلیغ فروش این خودرو به شدت به کار آمد، این بود که برای راندن گوگوموبیل داشتن تنها گواهینامه موتورسیکلت کفایت میکرد.
پورشه 911 تولید سال 1963 : این خودرو هم که در لیست ماشین های فراموش نشدنی آلمانی قرار دار با بیش از نیم قرن سابقه تولید، یکی از کهن سال ترین مدلها در تاریخ صنعت خودروسازی است. مدل پورشه 911 در تمام سالهایی که مدلهای جدیدتری از آن تولید شدند، باز هم به اصل وفادار بود. چراغهای جلوی پورشه 911 بسیار گیرا بودند و فرم ویژه شیب دار عقب آن هم باعث شده بود تا این خودرو به محصولی تک و منحصر به فرد تبدیل شود.
مرسدس بنز 600 تولید سال 1964 : یک تلفن سیار ، سیستم خنککننده و گرمکننده و یک یخچال جاسازی شده تنها چند نمونه از تجهیزات لوکس مرسدس بنز 600 یکی از ماشین های فراموش نشدنی آلمانی بوده است که در دهه 60 و 70 میلادی به بازار عرضه شد. فهرستی طولانی از ثروتمندان و افراد سرشناس از جان لنون گرفته تا پاپ، مشتری این مدل شدند. دولت وقت آلمان در سال 1965 زمانی که ملکه بریتانیا از آلمان دیدن کرد، یک دستگاه مرسدس 600 را برای حمل و نقل ملکه الیزابت کرایه کرد.
اوپل کادت بی تولید سال 1965 : کادت بی یکی از موفقترین تولیدات کمپانی اوپل بود. بیش از دو میلیون و هفتصد هزار دستگاه از این مدل به فروش رفتند. خلاقیت در نحوه تبلیغات و بازاریابی این خودرو نیز در اوایل دهه 70 میلادی بیتأثیر نبود. سالها بعد فولکس واگن، کمپانی رقیب با کمی دستکاری شعار تبلیغاتی را که اوپل برای کادت بی استفاده کرده بود، برای تبلیغ تولیداتش به کار برد.
وارتبورگ 353 تولید سال 1966 : وارتبورگ نامش را از قصری به همین نام در شهر آیزناخ، جایی که این خودرو در آن تولید میشد، گرفته بود. این خودرو بیشتر با هدف صادرات تولید شد و به دلیل قیمت ارزانش در کشورهایی مثل مجارستان و بریتانیا مشتریان زیادی پیدا کرد. تقاضا برای این خودرو در آلمان غربی زیاد نبود زیرا استفاده از خودرویی که در اصل محصول آلمان شرقی بود، میتوانست معنا و مفهومی به شدت سیاسی داشته باشد.
ان اس او رو 80 تولید سال 1967 : وقتی کمپانی ان اس او مدل “رو 80” را رونمایی کرد، کمپانیهای رقیب به شدت حواسجمع شدند. موتور وانکل با روتور دوقلو به کار رفته در این مدل لقب “خودروی سال ۱۹۶۷” را برای رو 80 به ارمغان آورد. متاسفانه فناوری موتور هنوز تکمیل نبود و برای همین کمپانی ان اس او در اقدامی محتاطانه موتور را جایگزین کرد. همین کار نیز موجب شد تا مشتریان بالقوه رو 80 دلسرد شده و این خودرو در نهایت فروش زیادی نداشته باشد.
مرسدس بنز دبلیو 114/115 تولید سال 1968 : مرسدس دبلیو 114/115 خودروی چندان پرسرعتی نبود و حداکثر سرعتش به 130 کیلومتر در ساعت میرسید. با این حال کیفیت خوب این خودرو موجب شد تا حدود 1 میلیون و 900 هزار دستگاه از این مدل به فروش برود و بعدها نیز به یکی از مدلهای مورد علاقه مجموعه داران تبدیل شود.
اوپل جیتی تولید سال 1968 : شعار تبلیغاتی اوپل برای مدل جیتی این بود: «تنها پرواز کردن بهتر از این است.» طراحی این خودرو نیز منحصربهفرد بود؛ بدنه آن با منحنیهای چشم نواز بیننده را به یاد یک بطری کوکاکولا میانداخت و چراغهای جلو نیز بالا و پایین میرفتند. قیمت این خودرو چندان بالا نبود و برای همین نیز همه این ویژگیها دست به دست هم دادند تا در آمریکا مدل اوپل جیتی فروش خوبی داشته باشد.
فولکس واگن 181 تولید سال 1969 : این خودرو در اصل برای ارتش آلمان ساخته شده بود اما فولکس واگن بعدها به عنوان خودرویی چندمنظوره مناسب نسل جوان آن را روانه بازار کرد. در مجموع مدل 181 چندان راحت نبود اما سقف تاشوی این خودرو شخصیت جدیدی به آن میداد و آن را از یک جیپ به یک خودروی شهری معمولی تبدیل میکرد. در آمریکا مدل 181 با استقبال گرمی روبرو شد.
اوپل مانتا تولید سال1970 : اوپل در ابتدا مانتا را به عنوان خودرویی اسپرت و مناسب قشر متوسط معرفی کرد، اما چندی نگذشت که این خودرو با استقبال بسیار پرشور مردان جوان روبرو شد. البته جوکهایی هم در رابطه با کندذهنی رانندگان مانتا ساخته شد. در سال 1991 فیلمی با نام “مانتا مانتا” تولید شد که تیل شوایگر، یکی از هنرپیشگان سرشناس آلمانی (تصویر) در آن ایفای نقش کرد.
فولکس واگن گلف تولید سال 1974 : فولکس واگن هم که یکی از ماشین های فراموش نشدنی آلمانی است در سال 1974 اولین مدل آن را به عنوان جانشین فولکس واگن قورباغه ای وارد بازار کرد. گلف مصرف بنزین زیادی نداشت که همین ویژگی با توجه به بحران نفت در دهه 70 میلادی نقطه قوت بزرگی محسوب میشد. فروش این خودرو به حدی بالا بود که حتی مدیران فولکس واگن را هم شگفت زده کرد. مدل گلف با سقف تاشو “سبد توت فرنگی” لقب گرفت و به یکی از به یادماندنی ترین خودروها بدل شد.
آئودی کواترو تولید سال 1980 : کواترو در زبان ایتالیایی به معنای چهار است که در این مدل اشاره به سامانه چهار چرخ متحرک داشت. عرضه آئودی کواترو سر و صدای زیادی به پا کرد.
با این حال چهار سال بعد آئودی مدل جدیدتری با عملکرد بهتر به اسم کواترو اسپرت (تصویر) وارد بازار کرد. از این مدل تنها 220 دستگاه تولید شد. از مدل اولیه نیز بیش از یازده هزار دستگاه تولید شد.