Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریموبایل و تبلتنرم افزار موبایل و تبلت

پیام رسان ویسپی ، مسنجری ایرانی یا چینی + دانلود

پیام رسان ویسپی این روزها در حالی بر سر زبان ها افتاده است که زمزمه های فیلتر تلگرام روزهای آخر سال 96 کم کم به گوش رسید تا در سال 97 کاربران این پیام رسان آمادگی کوچ از تلگرام به پیام رسان دیگری از جمله پیام رسان ویسپی که این روزها صحبش در میان سایت ها و شبکه های اجتماعی است را داشته باشند. اما سوال اینجاست که آیا ویسپی مسنجری ایرانی یا چینی است ؟ چرا که کاربران ایرانی هیچ رقبتی برای استفاده از پیام رسان ایرانی را ندارند.

با این حال لازم است بدانید که پیام رسان ویسپی wispi عمری حدود دو سال دارد اما در روزهای اخیر به واسطه زمزمه ی فیلتر تلگرام ، کم کم حروف و صحبتش در میان کاربران ایرانی به شکل ویژه‌ای شنیده می شود و البته و با قابلیت‌ های متنوعی که دارد این احتمال وجود دارد که ویسپی بتواند تبدیل به یکی از گزینه‌ های کاربران ایرانی بعد از فیلتر احتمالی تلگرام باشد.

با این حال اگر چه در میان پیام رسان های موبایلی گزینه های زیادی برای جایگزین‌ احتمالی تلگرام وجود دارد ، همین پیام رسان ویسپی است که در ابتدا توسط چینی‌ها توسعه داده شده و اتفاقا در گذشته یک بار طعم فیلترینگ را نیز در ایران چشیده است.

پیام رسان ویسپی

جلب ایت بدانید که نوع طراحی فعالیت این پیام‌ رسان ویسپی به گونه‌ ای است که تمام نیاز‌های یک کاربر ایرانی را در نظر گرفته است؛ ترکیبی از تلگرام، اینستاگرام و حتی فیسبوک. در ویسپی قسمتی وجود دارد به نام  Social ه حالتی مانند فید فیسبوک یا اینستاگرام را تداعی می‌کند و کاربر می تواند حوزه‌ های مورد علاقه خود را در آن دنبال کنید، در آنها نظر دهید یا لایک‌ شان کنید. در کنار این شبکه اجتماعی کوچک، می‌توان به رادیوی ویسپی هم به عنوان یک مورد قابل توجه دیگر اشاره کرد.

البته بر خلاف تلگرام، پیام رسان ویسپی همچنان تماس صوتی رایگان را در اختیار افراد قرار می‌دهد در حالی که این ویژگی از همان ابتدا در تلگرام مسدود شد. اما این پیام‌ رسان که در روزهای اخیر تبدیل به یکی از اپلیکیشن‌های محبوب کافه‌بازار شده، چه تاریخچه‌ای دارد و حالا از کجا مدیریت می‌شود؟

با نگاهی به تاریخچه پیام رسان ویسپی و البته در قسمت  درباره سایت ویسپی، اشاره‌ای به محل تولد این سرویس نشده است. با این حال، در اپ‌ استور و گوگل‌ پلی، توسعه‌ دهنده شرکتی است به نام  SG Atlantic Limited که مستقر در هنگ‌کنگ است. ویسپی هم تنها اپلیکشنی است که این شرکت در نوامبر 2015 در این دو فروشگاه نرم‌افزاری قرار داده است.

پیام رسان ویسپی سابقه فیلتر شدن در ایران را داشته اما پس از مدتی، رفع فیلتر می‌شود. حتی اکانت توییتر این پیام‌ رسان نیز در گذشته نسبت به همین موضوع اعتراض کرده بود.

پیام رسان ویسپی

اما بر اساس شنیده‌ها به نظر می‌رسد که این ویسپی ، در ماه‌ های گذشته توسط یک شرکت ایرانی مدیریت می‌شود و در حال توسعه در داخل کشور است. در این حالت، اگر ویسپی را یک پیام‌رسان داخلی در نظر بگیریم، امکانات، قابلیت‌ها و طراحی آن به سادگی از سایر اپلیکیشن‌ های پیام‌ رسان توسعه‌ یافته در داخل ایران برتری پیدا می‌کند.

اما نکته قابل توجه، این است که ویسپی خود را یک اپلیکیشن ایرانی معرفی نمی‌کند و حتی در بخش قوانین و مقررات آن، به شرکت «SG Atlantic Limited»  می‌ رسیم که در هنگ‌کنگ مستقر است. اما  شواهدی وجود دارد که این اپلیکیشن داخل ایران و توسط بزرگ‌ ترین اپراتور اینترنت ثابت در کشور یعنی شرکت «شاتل» اداره می‌شود.

چرا که با بررسی فایل نصب اپلیکیشن‌ های اندروید (APK) می‌توان مشخصات مختلف فایل از جمله نام توسعه‌ دهنده آن را مشاهده کرد که یکی از ساده‌ترین راه‌ها استفاده از ابزارهای آنلاین برای این کار است. کافیست نام بسته (پکیج نیم) ویسپی را در گوگل جستجو کنید و مشخصات فایل و نام توسعه دهنده (شاتل) را در سایت‌های میزبان ببینید. با این حال این امکان وجود داشت که شاتل نام یک شرکت خارجی باشد. اما زمانی که با استفاده از ابزارهایی نظیر Packet Capture (اپلیکیشنی که دیتای ورودی و خروجی به موبایل شما را چک می‌کند) آی‌پی سرور ویسپی را بررسی کنید، این اپلیکیشن به چند آی‌پی مختلف درخواست می‌دهد که همه آنها به نام شرکت اینترنتی شاتل هستند و سرور آن ها در ایران قرار دارد. با توجه به وجود ردپای شاتل در دو قسمت سرور و کلاینت، فرضیه استفاده از CDNهای شاتل از طرف شرکت خارجی رد می‌شود.

از سوی دیگر، اطلاعاتی که سرویس «الکسا» منتشر می‌کند حکایت از آن دارد که 93.6% درصد از ترافیک وب‌سایت ویسپی مربوط به کشور ایران است و الکسا، بر حسب همین بازدید زیاد در ایران، آن را یک وب‌ سایت ایرانی تلقی می‌کند و نکته دیگر این که 20.8% از ورودی سایت  پیام رسان ویسپی نیز از خبرگزاری فارس است و به هر حال میهن پست هم کیفیت و کاربری خوب پیام رسان ویسپی را تایید می کند.

دانلود ویسپی برای ios

دانلود ویسپی برای اندروید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا