Mihanpostآثار تاریخیپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریمعماری

معماری اهرام باستانی با الهام از علم نجوم باستانی شکل گرفته است !

معماری اهرام باستانی موضوع است که سال هاست دانشمندان و حتی معماران برای اطلاع از نحوه ی ساخت آن ها مطالعات زیادی را انجام داده که در این میان نتایج به دست آمده حکایت از این دارد که بسیاری از اهرام باستانی براساس علم نجوم باستانی ساخته شده‌اند و دانشمندان نیز می‌خواهند این اسرار را برملا کنند.
انسان از ابتدای زمان مبهوت زیبایی‌ ها و اسرار ناگفته‌ آسمان و البته معماری اهرام باستانی شده اند. به همین دلیل هم نجوم ، قدیمی‌ ترین علم باستانی محسوب می‌شود و هم راز و رمزهای ساخت بناهای باستانی باعث شگفتی انسان شده است.

معماری اهرام باستانی

با این حال پدیده‌ های آسمانی در غارنگاره‌ های ماقبل تاریخ به تصویر کشیده شده‌اند. به نظر می‌رسد که بناهای تاریخی معروف مانند اهرام جیزه و استون‌ هنج نیز طوری ساخته شده‌اند که با موقعیت طلوع یا غروب اجرام آسمانی، مانند ماه، خورشید یا ستارگان مطابقت دارند.

تصور این که چگونه مردم باستانی قادر به ساخت چنین سازه‌هایی بودند برای ما انسان‌ های امروزی دشوار است. برخی معتقدند که مردم ماقبل تاریخ برای ساخت چنین بناهایی دانش ریاضی و علوم در اختیار داشتند؛ در حالی که برخی دیگر ساخت این سازه‌ها را کار بازدیدکنندگان بیگانه زمین می‌دانند.

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که گذشتگان چه درکی از آسمان داشته‌اند و چگونه کیهان‌ شناسی را توسعه داده‌اند؟ در دهه 1970 یک رشته علمی به نام «نجوم فرهنگی» پدید آمد که شروع به جمع‌آوری اطلاعات در این باره کرد. این رشته شامل چند حوزه تخصصی مانند نجوم، باستان ‎شناسی، انسان‌ شناسی و ستاره‌ شناسی قومی می‌شود.

اهرام مصر از مهم‌ ترین آثار باستانی جهان هستند و برخی از آن ها با دقت و جهت‌ یابی بسیار بالایی ساخته‌ شده‌اند. فلیدندر پتری، مصرشناس ، در قرن نوزدهم اولین بررسی جهت‌ یابی اهرام جیزه را انجام داد.

معماری اهرام باستانی

وی دریافت که هر چهار لبه پایه هرم به نسبت یک چهارم درجه به سمت جهات اصلی قرار دارد. اما چگونه مصریان باستان این کار را انجام داده‌اند. اخیرا گلن داش، مهندسی که اهرام جیزه را مورد بررسی قرار داده ، نظریه‌ ای را مطرح کرده است.

به گفته داش، مصریان باستان می‌توانند از روشی به نام «دایره هندی» استفاده کرده باشند. در این روش تنها به یک چوب و یک رشته نخ نیاز است تا جهت شرق و غرب مشخص شود. با توجه به سادگی این روش، شاید مصریان باستان از آن برای ساخت اهرام استفاده کرده باشند.

منبع    sciencealert

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا