Mihanpostپیشنهاد سردبیرهوا فضا

ماه گرفتگی 11 بهمن در کجای کشور بهتر قابل مشاهده است

ماه گرفتگی ۱۱ بهمن به همراه پدیده ابر ماه و ماه خونین یا ماه آبی در حالی شامگاه چهارشنبه رخ خواهد داد ماه این قمر زیبای زمین در وضعیت گرفتگی جزئی قرار خواهد گرفت که ساکنان شرق کشور مدت زمان بیشتری از این ماه گرفتگی را شاهد خواهند بود. البته باید گفت که ماه گرفتگی یا خسوف زمانی اتفاق می‌افتد که ماه در فاز کامل (بدر) و در حال عبور از بخشی از سایه زمین است. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

ماه گرفتگی ۱۱ بهمن به همراه پدیده ابر ماه و ماه خونین یا ماه آبی در حالی رخ خواهد داد که سایه زمین در واقع از دو قسمت مخروطی شکل درست شده است که یکی در داخل دیگری قرار دارد. بخش خارجی یا نیم‌سایه‌ای منطقه‌ای است که زمین فقط قسمتی از پرتوهای خورشید را مسدود می‌کند و مانع از رسیدن آنها به ماه می‌شود. در مقابل بخش درونی یا قسمت سایه ناحیه‌ای است که زمین مانع از رسیدن تمام پرتوهایی می‌شود که از خورشید به ماه می‌رسد.

در شامگاه روز چهارشنبه ۱۱ بهمن ، ماه در کمترین فاصله خود از زمین است و در حالی طلوع می‌کند که از دید ناظران زمینی، شاهد گرفت جزئی ماه هستیم.

ماه گرفتگی روز ۱۱ بهمن که در نوع خودش به خاطر همزمانی با پدیده ی ابر ماه و ماه قرمز همراه شده است ، از آن جهت جالب است که از 6 مهر سال ۱۳۹۴ تاکنون همه ماه گرفتگی‌ ها از نوع نیم‌ سایه بوده  که به آن خسوف غیر مرئی می‌ گویند.

در شامگاه روز چهارشنبه ۱۱ بهمن ۹۶ ، نزدیکترین همسایه فضایی زمین در وضعیت گرفتی  در ایران طلوع خواهد کرد که با وجود ابر ماه، این خسوف جلوه خاصی خواهد داشت.

در شامگاه ۱۱ بهمن ، ماه کامل در وضعیتی طلوع می‌کند که کمترین فاصله با زمین نسبت به روز گذشته را دارد که در چنین وضعیتی کره ماه در وضعیت ابر ماه قرار دارد که حداکثر ۱۴ درصد بزرگتر و ۳۰ درصد درخشان‌تر از دیگر ماه‌های بدر خواهد بود.

این ابر ماه گرفتگی 11 بهمن ابتدا به صورت نیم‌سایه در ساعت ۱۴ و ۲۱ دقیقه روز چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه آغاز خواهد شد که البته تشخیص تغییر نور ماه در این وضعیت برای چشم انسان قدری سخت است.

وضعیت رصد ماه گرفتگی ۱۱ بهمن

ساکنان شمال غرب آمریکا ، شرق آسیا و استرالیا شاهد مراحل کامل این گرفت هستند و در خاورمیانه و از جمله ایران بخش‌هایی از ماه گرفتگی ۱۱ بهمن قابل مشاهده است و در این میان نیز مقابل ساکنان کشورهای آمریکای جنوبی، قاره آفریقا و بخش‌های زیادی از اروپا شاهد ماه گرفتگی ۳۱ ژانویه نخواهند بود.

ماه گرفتگی ۱۱ بهمن

در ساعت ۱۵ و ۱۸ دقیقه این روز نیز ماه به مرور وارد سایه زمین شده و در حقیقت گرفت جزیی مرحله اول آغاز خواهد شد و البته حدود ساعت ۱۶ و ۲۲ دقیقه ماه در وضعیت گرفت کامل قرار خواهد داشت، گفت: «در ساعت ۱۷ و ۳۸ دقیقه گرفت کامل پایان می‌یابد».

با توجه به این که در ساعت ۱۷ و ۲۹ دقیقه روز ۱۱ بهمن، ماه در تهران طلوع می‌کند، این پدیده از این زمان (از زمان طلوع ماه) تا لحظات پایانی گرفت کامل قابل مشاهده خواهد بود.

بر این اساس در شرق کشور مدت زمان بیشتری از گرفت کامل ماه را شاهد خواهند بود، ولی ساکنان غرب کشور قادر به مشاهده گرفت کامل نیستند و تنها گرفت جزئی مرحله دوم به بعد را مشاهده خواهند کرد.

عتیقی با تاکید بر این که ماه گرفتگی جزئی مرحله دوم در ساعت ۱۸ و ۴۱ دقیقه پایان می‌یابد، اظهار کرد: «در ساعت ۱۹ و ۳۸ دقیقه ماه از نیم‌سایه زمین خارج می‌شود و این گرفت ساروس (دوره) ۱۲۴ پایان می‌پذیرد».

تکمیلی 

برای تماشای تصاویر ماه گرفتگی امشب 11 بهمن کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا