Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیرسیاسی

مبارزه با چاقی توسط سازمان بهداشت جهانی با افزایش مالیات بر شکر !

مبارزه با چاقی توسط سازمان بهداشت جهانی بارها و بارها با راهکارهایی پیشنهادی خاص و البته منطقی که به سیاست گذاران ارائه می دهد گاهی نه تنها مورد توجه قرار نمی گیرد بلکه سرمایه گذاران در این حوزه را نیز به مباره با این سازمان در جهت عدم فعالیت برای تبلیغ منفی علیه شکر وا می دارد. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

سازمان بهداشت جهانی خواستار وضع مالیات بر نوشابه‌های حاوی شکر شده است و این سازمان در گزارشی که ۱۱ اکتبر منتشر کرد گفته است که اضافه وزن و چاقی و عوارض آن به خصوص بیماری قند در جهان به سطح بحرانی رسیده و لازم است دولت‌ها برای مقابله با این وضعیت به سرعت چاره‌جویی کنند.

مبارزه با چاقی همواره یکی از برنامه های جدی سازمان بهداشت جهانی بوده و این سازمان در راستای تحقق این هدف در گزارش که با عنوان “کاربرد ابزار سیاست مالی برای رژیم غذایی و پیشگیری از بیماری‌های غیر مسری” انتشار یافته، پیشنهاد شده است که مالیات بر نوشابه‌های حاوی شکر دست کم ۲۰ درصد افزایش یابد. بر اساس این گزارش، چنین افزایشی در مالیات باعث کاهشی قابل توجه در مصرف این نوشابه‌ها خواهد شد.

این در حالی است که به گفته کارشناسان، مصرف نوشابه در جهان در سال‌های اخیر به سرعت افزایش یافته و به عاملی مهم در چاقی و ابتلا به بیماری قند تبدیل شده است.

در این گزارش آمده است که بین سال‌های ۱۹۸۰ و ۲۰۱۴، موارد چاقی در جهان دو برابر شده و در حال حاضر، ۱۱ درصد از مردان و ۱۵ درصد از زنان، یعنی حدود پانصد میلیون نفر در جهان، از نظر پزشکی چاق محسوب می‌شوند.

 فرانچسکو برانکا مدیر سازمان بهداشت جهانی در خصوص برنامه این سازمان برای مبارزه با چاقی می گوید:

سازمان بهداشت جهانی تخمین زده که در سال ۲۰۱۵، بیش از ۴۲ میلیون کودک زیر پنج سال هم دچار چاقی بودند که نشان می‌دهد طی پانزده سال گذشته، یازده میلیون نفر بر این آمار افزوده شده‌اند. در حال حاضر حدود ۴۲۲ میلیون نفر در جهان هم به بیماری قند مبتلا هستند و براساس شواهد موجود، استفاده از ابزار مالی مانند مالیات و یارانه بر رفتار مصرفی مردم از جمله در زمینه مصرف شکر تاثیر می‌گذارد.

مبارزه با چاقی
برنامه مبارزه با چاقی در حالی جدید شده است که نیم میلیارد نفر در سطح جهانی گرفتار اضافه وزن  هستند

 

یکی دیگر از از کارشناسان این سازمان گفته است که “اینک به جایی رسیده‌ایم که می‌توانیم بگوییم شواهد کافی وجود دارد تا از کشورهای مختلف بخواهیم از مالیات برای بهبود وضع سلامتی شهروندان خود استفاده کنند.”

مبارزه با پاقی هر چند در کشورهای توسعه یافته بیشتر مورد توجه قرار می گیرد اما در کشوری همچون آمریکا به نسبت جمعیتش به کل جهان، رکورددار افرادی است که اضافه وزن دارند و تعداد این افراد در چین به تعداد آنان در آمریکا نزدیک است. البته با توجه به تفاوت جمعیت دو کشور، نسبت چاقی در کشور چین به مراتب کمتر از آمریکاست.

مردم کشورهای آمریکای لاتین بیش از سایر نقاط جهان نوشابه شکردار به خصوص نوشابه‌های گازدار مصرف می‌کنند و دو کشور شیلی و مکزیک بالاترین سرانه مصرف این نوع نوشابه‌ها را در جهان دارند.

در دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی که در ماه مارس سال ۲۰۱۵ صادر شد، توصیه شده است که افراد بالغ و کودکان در کشورهای قاره آمریکا، اروپای غربی و خاورمیانه به منظور مقابله با بحران چاقی، مصرف شکر خود را به حداکثر ۱۰ درصد نیاز روزانه به انرژی کاهش دهند و به حداکثر ۵۰ گرم یا دوازده قاشق شکر در روز اکتفا کنند. البته کاهش این مقدار به ۵ درصد به مراتب بهتر و سالم‌تر است.

توصیه سازمان بهداشت جهان به کاهش مصرف شکر علاوه بر ساکاروز، یا همان قند و شکر معمولی، شامل انواع دیگر قندها یعنی گلوکز و فروکتوز، یعنی قند میوه هم می‌شود که در بسیاری موارد به نوشابه‌های غیرالکلی افزوده می‌شود.

 

منبع : BBC

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا