گوناگون

مجتمع آلومینیای جاجرم به بزرگترین مجتمع آلومینیا در خاورمیانه تبدیل می‌شود

‌رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی گفت: با راه‌اندازی فاز تولید شمش آلومینیوم، مجتمع آلومینیا، به بزرگترین مجتمع آلومینیا در خاورمیانه تبدیل می‌شود.

«یحیی نیکدل» در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌شمالی، با اشاره به اینکه در صورت تأمین اعتبار لازم، این امکان وجود دارد تا شش ماه آینده فاز تولید شمش آلومینیوم راه‌اندازی شود، افزود: میزان تسهیلات ارزی لازم برای اجرای این پروژه 350هزار میلیون یورو و تسهیلات ریالی مورد نیاز 150میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه ظرفیت این فاز 33هزار تن تولید شمش است، ادامه داد: با راه‌اندازی این فاز زنجیره‌ی تولید آلومینیوم تکمیل می‌شود.

نیکدل اظهار کرد: مجتمع آلومینیای جاجرم یکی از واحدهای انحصاری در کشور است که پودر آلومینیا تولید می‌کند و مصرف‌کنندگان آنها شرکت‌های المهدی، هرمزال و ایرال کو است.

وی با بیان اینکه این مجتمع هم‌اکنون تقریباً با یک‌سوم ظرفیت فعالیت و نیاز کشور را تامین می‌کند، ادامه داد: این امر به این علت است که این سه شرکت خریداران انحصاری این مجتمع هستند و در سال‌های گذشته نیز خوب تا نکرده‌اند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این شرکت‌ها به موقع در پرداخت بهای پودر آلومینیا اقدام نکرده‌اند، خاطرنشان کرد: میزان بدهی آن شرکت‌ها به این مجتمع 2000 میلیارد ریال است.

وی خاطرنشان کرد: اگر این شرکت‌ها به‌موقع نسبت به پرداخت بدهی‌های خود اقدام می‌کردند، مجتمع آلومینیا نیاز به اخذ تسهیلات برای راه‌اندازی فاز تولید شمش آلومینیوم نداشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی افزود: علاوه‌بر این، آن شرکت‌ها در سال‌های گذشته با رایزنی‌هایی که انجام داده بودند زمینه‌ی صادرات این مجتمع را نیز بسته بودند که با پیگیری‌های این دولت، این مشکل برطرف شد.

به‌گفته‌ی وی، طی سه ماه پیش، 11هزار تن پودر آلومینیا به تاجیکستان صادر شد و هم‌اکنون پیگیری‌هایی نیز در حال انجام است که این محصول به شماری از کشورهای دیگر نیز صادر شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا