Mihanpostپیشنهاد سردبیرمعماریمعماری اسلامی

مدرسه خاطره انگیز قصه های مجید در آستانه ی تخریب + عکس

به گزارش میهن پست – مدرسه ی اتحاد که بخشی از لوکیشن فیلم «قصه های مجید»، ساخته کیومرث پوراحمد ، بود در حال ویرانی تدریجی است. پارسال قسمت میانی مدرسه کاملا تخریب شد و بارندگی های اخیر هم باعث ریزش سقف آن شد. اخیرا کارتون خواب ها بخش شرقی عمارت را تخریب و وارد مدرسه شده اند. این مدرسه در دوران قاجار و به عنوان اولین مدرسه آلیانس (اتحاد) در اصفهان بنا شد.

مدرسه اتحاد که به ثبت ملی هم رسیده، سال‌هاست به حال خود رها شده. تا جایی که شهرداری منطقه 3 اصفهان دیگر هیچ توجهی به این بنای قاجاری ندارد.

البته سازمان میراث اصفحان  سال 92 با توافقی هایی تصمیم به تعمیر و بازسازی این مدرسه گرفت و سازمان نوسازی و تجهیز مدارس اصفهان با نظارت سازمان میراث فرهنگی  مرمت اضطراری بخش شرقی مدرسه را انجام که چندان قابل توجه نبود.

مدرسه اتحاد همچون مدارس دیگری که در سراسر جهان بـه وسیله موسسه خیریه «آلیانس» فرانسه شکل می‌گرفت، در دوران پهلوی اول در اصفهان ساخته شد. مالکیت مدرسه اتحاد که به ثبت ملی رسیده، در اختیار انجمن کلیمیان است. این مدرسه حالا به مدرسه شهید حلبیان معرف است، حلبیان دانش آموزی بود که در این مدرسه درس خواند و از برای دفاع خاک وطن جان داد.

 بخش‌هایی از مجموعه تلوزیونی خاطره انگیز «قصه‌های مجید» در مدرسه اتحاد فیلمبرداری شده است. حالا مجید بزرگ شده و  عضوی از شورای شهر اصفهان است. شورایی که قرار است بر شهرداری و آنچه در این شهر می گذرد و بر سر آن می رود بیشتر نظارت کند، اما به نظر می‌رسد که این مدرسه چندان هم مورد نظارت نیست. شاید برای همین هم است که شهرداری در هفته های گذشته به بهانه رفع خطر ویرانی از این مدرسه،سودای ساخت پارکینگ را در سر می پروراند.

مدرسه اتحاد در محله «جوباره» که بیشتر کلیمی نشین است قرار دارد، جایی در نزدیکی میدان عتیق و در همسایگی مناره “علی” که بلندترین مناره تاریخی شهر به شمار می‌رود.مدرسه اتحاد تا زمان انقلاب، تنها مورد استفاده کلیمیان ساکن اصفهان بود اما با مهاجرت تدریجی کلیمیان به خارج از کشور، از تعداد دانش‌آموزان این مدرسه کاسته شد و آلیانس با تعیین شرایطی مشخص، مدرسه را در اختیار آموزش و پرورش وقت قرار داد. یکی از این شرایط آن است که اگر تعـداد دانـش‌آمـوزان کلیمـی بـه 25 نفـر رسیـد، مدرسه می‌بایست هم چنان به آن ها اختصاص داشته باشد و در غیر این صورت، مسلمانان به شرط این که مدرسه را به عنوان یک مکان آموزشی حفظ کنند، می‌توانند از مدرسه اتحاد استفاده کنند

همان گونه که در تصاویر می بینید این مدرسه امروز وضعیت چندان خوبی ندارد …

پلانی از سریال داستانی قصه های مجید
پلانی از سریال داستانی قصه های مجید
مدرسه قصه های مجید
مدرسه قصه های مجید
مدرسه قصه های مجید
مدرسه قصه های مجید
مدرسه قصه های مجید
مدرسه قصه های مجید
مدرسه قصه های مجید
مدرسه قصه های مجید

 

مدرسه قصه های مجید
مدرسه قصه های مجید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا