گوناگون

مديريت زيست بومي بهترين راهكار برای حفاظت از درياچه زريوار مريوان است

به گزارش خبرنگار مهر، ناصح قادري شامگاه جمعه در مراسم پاياني كارگاه دو روزه مديريت جامع و بومي زريوار بيان كرد: مهمترین اهداف تشکیل گروهای کاری در این کارگاه تدوین اهداف راهبردی برنامه مدیریت یکپارچه تالاب زریوار، موضوعات اصلی و تعیین اهداف دو و پنج ساله برای حفاظت از دریاچه عنوان کرد.

وي گفت: جایگزین کردن مدیریت زیست بومی و اکوسیستمی به جای مدیریت سنتی و تک بعدی و موازی کاری از مهمترین راهکارهای حفظ و صیانت از دریاچه است.

مدير كل حفاظت محيط زيست كردستان با اشاره به این مطلب که کشور ایران در خصوص صیانت و حفاظت از تالاب ها در میان 132 کشور رتبه 130 را داراست، اظهار داشت: گنجاندن مدیریت مشارکتی با حضور جوامع محلی در برنامه های کلان و دخیل کردن ذینفعان دریاچه و سوق دادن آنها به نگاه و مدیریت اکوسیستمی  از دیگر راهکارهای موثر در حفاظت دریاچه است.

وی افزود: نهضت رویگرادنی از شکار و صید و تبدیل شکارچیان به همیار و دوستدار طبیعت را می توان یک نوع دموکراسی زیست محیطی عنوان کرد که در استان کردستان الگو برای تمام ایران معرفی شده است.

در ادامه این گردهمایی امام جمعه مریوان بیان کرد: انسان خلیفة الله است اما لازمه آن تقوی و عدالت است و در قرآن به انسان امر شده در روی زمین فساد نکند و آلودگی و تخریب محیط زیست از نشانه های بارز فساد بر روی زمین است.

ماموستا مصطفي شیرزادی همچنین خواستار تسریع در انجام کارهای عملی و رفع مشکلات دریاچه زریوار شد را که نگهداری از نعمت های خداوند بارها مورد تاکید قرار گرفته و استفاده بهینه از این ظرفیت ها نیاز ضروری شهرستان مریوان است.

همچنین فرماندار شهرستان مریوان نیز طي سخناني در اين نشست یادآور شد: یکی از شاخص های اصلی و نماد این شهرستان و استان کردستان دریاچه زریوار است که مراقبت و نگهداشت از آن امری ضروری است و نگاه صرف اقتصادی به آن موجب نابودی دریاچه می شود.

محمد فلاحی افزود: ممانعت از ساخت مجتمع تفریحی مشرف به دریاچه و توقف پروژه ساخت پمپ بنزین در مجاورت دریاچه از اقدامات فرمانداری برای ساماندهی بهتر آن بوده است.

این کارگاه با مشارکت دبیرخانه حفظ تالابهای ایران، امور زیستگاه های سازمان حفاظت محیط زیست، انجمن سبز چیای شهرستان مریوان و با حضور نمایندگان ادارت مرتبط و ذینفع، نمایندگان روستاهای اطراف دریاچه، فرمانداری و شهرداری و همچنين اعضای شورای شهر مریوان برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا