گوناگون

میانه روی تنها راه بهبود وضعیت کشور است 

به گزارش خبرنگار مهر، حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در دومین نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی که صبح امروز و همزمان با اولین سالگرد پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد ضمن عرض تبریک ایام باسعادت میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) گفت: تبریک عرض می کنم ایام باسعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) را که همه ما و همه امیدواران جهان و منتظران آن مصلح و منجی و همه کسانی که به دنیای آینده توام با عدالت و سعادت می اندیشند  و امیدوارم ملت و کشور ما مورد توجهات ویژه آن عزیز پشت پرده غیبت باشند.

وی افزود: همچنین به ملت ایران و به رهبری معظم انقلاب به مناسبت 24 خرداد سالروز انتخابات شکوهمند و تاثیرگذار سال گذشته در جمهوری اسلامی ایران تبریک می گویم، هم انتخابات ریاست جمهوری و هم انتخابات شورای شهر که به آن عزیزان هم به خاطر بار مسئولیتی که برای اداره شهر مورد نظر خود برعهده دارند تبریک می گویم.

روحانی با بیان اینکه انتخابات سال گذشته، احیای اعتماد عمومی و سرمایه بزرگ اجتماعی بود، ادامه داد: در این سرمایه اجتماعی اولا مردم به خودشان اعتماد کردند، اعتماد کردند به رای، نظر، عمل و حضور خودشان در یک انتخابات بسیار مهم و سرنوشت ساز و ثانیا به نظام اعتماد کردند، اگر ملتی به نظام خود و صندوق آرای خود و دولت اعتماد نداشته باشد و نداند سرنوشت رای او چیست از صبح زود در صف های طولانی رای نمی ایستد تا وقتی نوبت او شد با لبخند و افتخار رای خود را در صندوق انداخته و بعد شکر و حمد خدا را به جا آورده ومنتظر بماند که از این صندوق چه فردی به عنوان منتخب بیرون می آید.

رئیس جمهور گفت: سوما مردم به راهی که منتخب آنها اعلام کرده بود اعتماد کردند، اکثریت مردمی که در پای صندوق های رای به راه امید و اعتدال و عقلانیت رای دادند بدان معنی بود که این راه را پذیرفته اند و معتقدند در شرایط فعلی منطقه و کشور تنها اعتدال و میانه روی و فاصله گرفتن از افراط می تواند مسیر را برای بهبود و عزت بیشتر ملت ایران تضمین کند.

پیام انتخابات 24 خرداد به افراطیون داخل و خارج

روحانی ادامه داد: در انتخابات مردم ایران خواستند به دنیا اعلام کنند که فشار تحریم تهدید در مسیر اصلی مردم در آرمان های این ملت تاثیر نخواهد گذاشت. اگر بالاترین هدف تحریم کنندگان این بود که مردم را از نظام جدا کنند مردم بر پایه صندوق های انتخابات اعلام کردند که ما از انقلاب و نظاممان هرگز جدا نخواهیم شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: فشار ها و تهدیدها نمی توانند در اراده یک ملت بزرگ که سابقه تمدنی اش به هزاران سال قبل بر می گردد و از روز اول پیروزی انقلاب تا امروز در فراز و نشیب های مختلف ایستادگی کرده است از اهداف بلندش باز دارد.

رئیس جمهور اظهار داشت: انتخابات 24 خرداد پیام مهمی برای افراط داشت. افراطیون خارج که فکر می کردند با فشار و تهدید ملتی را به زانو درمی آورند و پیام به افراطیون داخل که فکر می کردند طرفدارانی فراوانی دارند و می توانند راه افراط و خشونت را در کشور ادامه دهند.

وی ادامه داد: انتخابات 24 خرداد یک نه بزرگ به تندروان خارج از کشور و افراطیون داخلی داشت. پیام انتخابات به جهان این بود که ملت ما راه عدالت آشتی و صلح و دوستی و راه تعامل با جهان و مسیر توسعه متوازن هماهنگ پایدار را برگزیده است و این مسیر ،مسیری دائمی برای ملت بزرگ ایران است.

روحانی ضمن تشکر از رهنمودهای مقام معظم رهبری برای شکوهمند شدن انتخابات 24 خرداد گفت: اگر رهنمودهای ایشان نبود اگر ایشان اعلام نکرده بودند که حتی آنهایی که از نظام و حکومت گله ای دارند اما به کشور علاقمند هستند پای صندوق ها بیایند و اگر نگفته بودند که این رای حق الناس است و اگر تصریح نکرده بودند که رهبری یک رای دارد و هیچکس نمی داند آن رای تعلق به چه کسی خواهد داشت و اگر نگفته بودند که ما در پی یک حماسه سیاسی هستیم شاید چنین انتخابات شکوهمندی را ما تجربه نمی کردیم.

وی ادامه داد: هوشیاری و بیداری مردم و ارشادات رهبری و عنایت خداوند و توجهات ولی عصر همه دست به دست هم داد و ملت بزرگ ما توانست پیروز انتخابات 24 خرداد 92 باشد.

روحانی تاکید کرد: این ملت در صحنه های بعد هم بدون تردید پیروز خواهد شد و همه موانعی که دوستان نادان و یا دشمنان پیش پای او گذاشتند کنار خواهد زد.

از حضور جناح های مختلف در دولت پیشمان نیستم

در ادامه نشست خبرنگار آرمان گفت یک سال از حماسه خرداد گذشت و در این روزها همه شاهد بودند که چطور در مقابل هجمه های زودهنگام افراد و جریان هایی که پیام مردم را درک نکردند صبوری پیشه کردید از شما سپاسگزاریم و اما سئوال آرمان؛ اینکه 10 ماه از کار دولت می گذرد و تنها 45 درصد فرمانداران تغییر کردند به هر حال آنها نیز به عنوان تصمیم گیرندگان در شهرستان ها هستند که باید اهداف دولت را پیش ببرند و بعضا نیز مشاهده شد که با سیاست های دولت تدبیر و امید همخوانی ندارند. آیا عدم تغییر فرمانداران استراتژی دولت است یا عملکردی برای جلوگیری از فشار مجلس؟

روحانی در پاسخ اظهار داشت: آنچه که دولت در پی آن است این است که همه آنهایی که مسئولیت اجرایی را در شهرستان ها و بخش ها دارند خودشان مجری استراتژی های اجرایی و چارچوب هایی که دولت تعیین می کند باشند و خود را متعهد بدانند.

وی ادامه داد: اگر کسی هست که واقعا به وظیفه قانونی خود عمل می کند چرا باید تغییر کند. اگر دولت امروز اصرار می کند بر اعتدال به دلیل آراء و رای مردم است. اگر بر عقلانیت اصرار می کند به این دلیل است که مردم بر همین مبانی و به خاطر همین شعارها به دولت رای دادند.

روحانی اظهار داشت: ما نسبت به همه دولت های اول گذشته البته دولت دوم تا حدودی فرق می کند، این دولت تغییرات کمتری داشته است. قرار ما با همه استانداران زمانی که از هیات وزیران رای گرفتند این بود که مبنا شایسته سالاری است و اصلی که برای ما مهم است این است که فردی که کار را به عهده می گیرد، کاربلد باشد و بتواند به مردم خدمت کند و افراطی این طرف و آن طرف نباشد.

رئیس جمهور تصریح کرد: این فرد به چه جناحی منتسب است خیلی در این دولت اهمیت ندارد چرا که شما زیر سقف هیات دولت هم می بینید که در جایی که ما دور هم نشسته ایم تقریبا از هر حزب و جناحی نمونه ای در دولت وجود دارد. البته بعضی ها همیشه معتقد بودند که یک چنین دولتی موفق نیست. دولت ترکیبی، دولت ناموفقی است و دولت باید یکدست باشد. بنده چون هیچ وقت به این امر عقیده ای نداشته ام، هر جا که کار کرده ام از همه احزاب حضور داشته اند و در 10 ماهه ای که در دولت بوده ام از این نظر پشیمان نیستم که ترکیبی از جناح ها و افراد مختلف داریم.

وی ادامه داد: در عین حال به استاندارهای محترم توصیه می کنم که اگر مواردی وجود دارد که فرمانداران و بخشداران معتقد به راه دولت نیستند و یا مجری چارچوب ها و برنامه های دولت نیستند و یا خدای ناکرده شایستگی لازم را ندارند درباره تعویض یا تغییر آنها اقدام کنند.

رئیس جمهور در پاسخ به سئوالی درباره برخی اخبار مبنی بر اینکه کشیش امریکایی که اخیرا به ایران آمده حامل پیامی از اوباما بوده است گفت: یک بار آقای اوباما نامه نوشت من جوا دادم یک بار من نامه نوشتم ایشان جواب داد و یک بار هم پیغامی آمد که پاسخ داده شد؛راه های بسیار زیادی برای برقراری رابطه وجوددارد البته نه به تعداد خلایق! و من از طریق کاهن یا کشیشی که شما اشاره کردید پیامی دریافت نکرده ام.

این خبر در حال به روز رسانی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا