گوناگون

دستان زخمی کشاورزان طارمی و حکایت نمک بر روی زخم/همیشه پای یک دلال در میان است

به گزاش خبرنگار مهر، كشاورزان در سال زراعي جاري هنگام عرضه دسترنج خود به بازار با افت قيمت فروش مواجه شدند  گرچه اين موضوع براي آنان تازگي نداشت اما در چنين شرايطي بسياري از كشاورزان طارمي  در سال جاري با مشكلات فراوان مالي مواجه خواهند شد اكثر اين افراد براي خريد محصولات،نهاده ها و تجهيزات كشاورزي از بانك هاي مختلف وام دريافت كرده اند و علاوه بر مشكل گذران زندگي  روزمره توان پرداخت اقساط وام ها را نيز ندارند.

طبق آنچه كشاورزان شهرستان طارم بيان مي كنند افت قيمت فروش انواع محصولات كشاورزي مشكلات فراواني براي كشاورزان ايجاد كرده، حتي بعضي محصولات هزينه برداشت آن را تامين نمي كند براي مثال نخودفرنگي پارسال 800 تومان و امسال 250 تومان، باقلا سبز پارسال 1500 تومان و امسال 600 تومان ، سير پارسال يك هزار و 500 تومان و امسال 250 تومان،كرفس پارسال هزار تومان و امسال  250 تومان  به فروش مي رسد.

بخشی از محصول زيتون سال گذشته در انبارها مانده است

از سويي ديگر مقايسه قيمت فروش محصولات كشاورزي درفصل بهار فصل نوبرانه ها در مزارع با قيمت فروش اين محصولات در فروشگاه هاي سطح شهر  آدمي را آزرده  خاطر مي كند چرا كه  قيمت هر كيلو از اين ميوه هاي نوبر در مراكز عرضه مركز استان دو برابر قيمت آن در مزارع است و اين يعني بازهم پاي دلال در ميان است.

عضو شوراي شهر چورزق و عضو شورا اسلامي استان زنجان گفت: با توجه به اينكه شهرستان طارم منطقه اي پر آب است و فقط دو سه ماه از سال از كم آبي رنج مي برد تنوع محصولات كشاورزي در اين منطقه بالاست.

محمد محمدي با بيان اينكه شهرستان طارم به هندوستان ايران مشهور است اظهار كرد: زيتون،انار، گردو ،گيلاس و ساير محصولات باغي و زراعي در اين شهرستان به وفور توليد مي شود.

وي ضمن اظهار تاسف از ضعف در سيستم توليد و توزيع محصولات كشاورزي تصريح كرد: متاسفانه سيستم كشاورزي در كشور قديمي است،آبياري به روش سنتي انجام مي شود و دلالان پايه اصلي فروش محصولات هستند.

نماينده استان زنجان در شوراي عالي كشور تاكيد كرد: بايد در استان زنجان محل هاي خاصي براي فروش مستقيم و بدون واسطه محصولات كشاورزي پيش بيني شود تا دلال ها از سيستم عرضه حذف شوند.

محمدي  با بيان اينكه  كشاورزان به دليل مديريت ناصحيح در مضيقه هستند ابراز كرد: اختلاف قيمت محصولات كشاورزي  از زمان فروش آن در مزرعه و توسط كشاورزان تا عرضه آن در فروشگاه ها بسيار زياد است.

وي با اشاره به افت قيمت محصولات كشاورزي شهرستان طارم مي گويد: تاسف بار است كشاورزي كه  تمام وقت و سرمايه خود را صرف كاشت داشت و برداشت محصول كشاورزي مي كند مجبور مي شود يك نيسان سير را به قيمت 150 هزار تومان بفروشد.

فرماندار شهرستان طارم نيز با اعلام خبر برداشت 75 هزار تن محصول سير در طارم گفت: با توجه به قیمت پایین سیر تعدادی از کشاورزان محصول خود را برداشت نکردند.

علی باقري به برداشت محصول سیب زمینی شهرستان طارم اشاره و ابراز كرد: به دلیل مناسب بودن محصول سیب زمینی این منطقه اکثر کارخانه داران سیب زمینی مورد نیاز خود را از طارم خریداری می‌کنند.

وي همچنين يادآور شد: به دلیل شرایط جوی ایجاد شده در طول روزهای گذشته و بارندگی‌های اخیر محصول زیتون باغات شهرستان طارم نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

باقري با بيان اينكه گيلاس به صورت محدود در سه روستای شیت، ولیدر و زاچگان برداشت می‌شود، تصریح کرد: از این محصول یک میلیارد و 600 میلیون تومان عاید کشاورزان می‌شود.

کمتر از ۱۰ درصد از محصولات کشاورزی زنجان صادر می‌شود

چند ماه پيش بود كه استاندار زنجان  در كارگروه اقتصادي استان با بیان اینکه سالانه در زنجان ۲.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود، گفت: کمتر از ۱۰ درصد این محصولات صادر می‌شود در صورتی که تنها ۴۰ درصد محصولات کشاورزی تولید شده برای مصرف استان کافی است.

جمشید انصاری اظهار کرد: 50 درصد از محصولات کشاورزی استان به دلیل نابسامانی‌ها و عملکرد ضعیف جهاد کشاورزی بدون برنامه و صادرات می‌ماند.

وی تصریح کرد: کشاورزان و تولید کنندگان ما در بازارهای داخلی با مشکل مواجه هستند در حالی که بازارهای خارجی، بازرگانی کار پیچیده‌ای است که باید توسط دستگاه‌های متولی انجام پذیرد.

استاندار زنجان با تاکید بر اینکه باید ساز و کارهای لازم برای جمع‌آوری محصولات مازاد بر مصرف استان صورت گیرد، بیان کرد: باید محصولات با قیمت مناسب از تولید کنندگان خریداری شود تا کشاورزان متضرر نشوند و جهاد کشاورزی درباره بازارهای هدف و بسته‌بندی محصولات کشاورزی کارهای عملی‌تری انجام دهد.

ارزش افزوده محصولات کشاورزی به زنجان باز می گردد

وی خاطر نشان کرد: ما نباید نگران این موضوع که محصولات استان زنجان به نام سایر استان‌ها به فروش می‌‌رسد باشیم چرا که ارزش افزوده محصولات به خود استان برمی‌گردد.

انصاری گفت: ایجاد تعاونی‌های کشاورزان یا محول کردن امور کشاورزی به تعاونی‌های زیر نظر دولت برای شناسایی محصولات مازاد مصرف استان باید در دستور کار قرار گیرد.

وی اظهار کرد: سرمایه گذاری و کار در بحث شناسایی محصولات مازاد شاید در چند سال نخست سود دهی نداشته باشد ولی در آینده منجر به  فروش محصولات کشاورزی استان با قیمت مناسب می‌شود.

استاندار زنجان یکی از وظایف مهم جهاد کشاورزی را ارتقاء بهره‌وری کشاورزی عنوان کرد و افزود:  باید جهاد کشاورزی با برنامه‌ریزی دقیق، محصولات را بدون واسطه به بازارهای هدف برساند.

وی ارائه تسهیلات صادراتی را روش مناسب برای تشویق صادرکنندگان از استان زنجان عنوان کرد و گفت: با ارائه تسهیلات صادراتی، صادرکنندگان محصولات استان را از گمرک زنجان صادر می‌کنند و از طرفی ارائه تسهیلات به خریداران در بازارهای مقصد نیز برای تشویق خریداران بسیار موثر است.

60 درصد مردم طارم کشاورز هستند

مدير جهاد كشاورزي شهرستان طارم نیز در خصوص وضعیت کشاورزی این شهرستان گفت: طبق آمارگيري سال 90 حدود 60 درصد جمعيت شهرستان طارم در بخش كشاورزي فعال است.

مسعود زنگنه عمده محصولات  باغي و زراعي اين شهرستان را زيتون و انار،سير،سيب زميني ، گوجه فرنگي، طالبي، برنج و نخود فرنگي  برشمرد.

وي خاطر نشان كرد: سرانه مصرف محصولات مختلف با توجه  به توليد آن ها در شهرستان هاي مختلف متفاوت است اما به طور كلي  دو درصد محصولات شهرستان طارم  در خود شهرستان مصرف و مابقي به ساير نقاط كشور يا كشورهاي همسايه صادر مي گردد.

افزایش عرضه قیمتها را کاهش می دهد

مدير جهاد كشاورزي شهرستان طارم در خصوص دلايل كاهش قيمت محصولات كشاورزي اين شهرستان در سال جاري گفت: قيمت محصولات كشاورزي شهرستان در سال هاي متوالي داراي  افت و خيز بسياري بوده و معمولا افزايش قيمت يك محصول  در يك سال باعث ترغيب كشاورزان به كشت آن  محصول در سال بعد مي گردد و افزايش توليد در سال بعد  يعني افزايش عرضه يكي از دلايل كاهش قيمت فروش مي شود.

زنگنه  يادآور شد: اكثر محصولات كشاورزي شهرستان طارم به صورت نوبرانه  برداشت مي شود و به مصرف تازه خوري مي رسد اين محصول به بعضي كشورهاي همسايه از قبيل عراق،آذربايجان و.. صادر مي شود و درصورت عدم صادرات به دلايل مختلف از قبيل مسدود بودن مرزها،عرضه اين محصولات در بازارهاي داخلي بيش از تقاضا شده و قيمت خريد محصول كاهش مي يابد.

زنگنه  تصريح كرد: هزينه كشاورزي در بخش توليد در سال هاي اخير به دليل افزايش قيمت نهاده ها و انرژي به طور قابل ملاحظه اي افزايش يافته است، در صورتيكه كشاورزان به سوي كشاورزي نوين  و در جهت كاهش مصرف نهاده ها، انرژي و آب مصرفي قدم موثري برندارند در سال هاي آتي شغل كشاورزي صرفه اقتصادي نخواهد داشت.

وي ادامه داد: حمايت هاي دولتي در راستاي كشاورزي نوين است، كشاورزان بايد از ورطه كشاورزي سنتي خارج و در راستاي كاهش هزينه هاي توليد گام هاي موثري بردارند تا در آينده از وضعيت فعلي كه هزينه ها و درآمد به نقطه سر به سر نزديك است خارج شوند.

زنگنه با اشاره به راهكار اتخاذ شده براي حذف دلال از فرآيند عرضه گفت: اطلاع رساني ميزان و زمان برداشت محصولات كشاورزي از طريق اداره تنظيم بازار سازمان جهاد كشاورزي  از طريق رسانه ها ، ارائه اطلاعات توليدكنندگان عمده محصولات كشاورزي و دامي  در سايت سازمان جهاد كشاورزي و سايت “كشاورزان” براي برقراري ارتباط مستقيم ميادين میوه و تره بار و صادركنندگان با كشاورزان عمده ، اعلام زمان برداشت به صورت كتبي به  همه ميادين ميوه و تره بار كشور و كارخانه هاي فرآوري و بسته بندي كشور از طريق اداره تنظيم بازار  از جمله اين اقدامات است.

وي اعلام نام و شماره تماس رابطين تنظيم بازار جهاد كشاورزي به ميادين ميوه و تره بار كشور جهت  هماهنگي و ارائه اطلاعات دقيق از عرضه  و قيمت محصولات كشاورزي و نيز نصب بنر اطلاعات ميادين ميوه و تره بار مهم كشور در سطح شهرستان جهت اطلاع كشاورزان از ديگر اقداماتي است كه در راستاي حمايت از فروش اين محصولات اتخاذ شده است.

مدير جهاد كشاورزي شهرستان طارم با تاكيد بر لزوم ايجاد سردخانه نگهداري محصولات كشاورزي  و ايجاد ميادين فروش جديد ابراز كرد: گرچه تعدادي ميادين بار براي عرضه محصولات زراعي در سطح شهرستان راه اندازي شده اما ايجاد ميادين جديد لازم است.

كشاورزان طارمي در كنار ساير كشاورزان استان  اميدوارند مسئولان استان به  بايدها، دانسته ها و ارائه آمار اكتفا نكنند و گامي عملي براي رفع مشكلات موجود بردارند.

……………………………

گزارش: سولماز شهبازي

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا